• strikeapose

Goda råd om svamp och torra slemhinnor

Har på flera ställen läst inlägg om svullen mage, trötthet, urinvägsinfektion, torra slemhinnor i underlivet etc. För några år sedan hade jag täta urinvägsinfektioner och fick flera penicillinkurer. Detta gjorde att tarmfloran fullständigt slogs ut och jag fick en överväxt av svamp i tarmen.

Svamp i underlivet verkar många vara beanata med, o det låter som att det vanliga är att plåga slemhinnorna med Pevaryl, Lactalgel o andra kemiska prylar. Sluta med sånt är mitt råd. Det gör bara saken värre. Det gäller i stället att lägga om kosten (det är här tarmfloran kommer in), och framför allt undvika socker. Jag har tampats m de här problemen i MÅNGA år o kan nog vara t lite hjälp om ngn vill veta mer.

Men är det dessutom ngn annan som har goda råd kring vad man gör åt sköra slemhinnor (förutom tvätta sig m olja + använda glidmedel) så blir jag glad. Någon som provat t ex Ovesterin? Min sexlust har barkat helt åt helsike eftersom jag är så trött på att ha ont efteråt. Det var ngn som frågade om Rosenrot och Argiplex. Så vitt jag vet är inte Rosenrot till för samlagssmärtor, utan mer mot nedstämdhet, trötthet, dålig sexlust etc. Jag har provat, men märkte ingen stor skillnad.

Vi verkar vara många som har de här problemen. Hoppas vi kan vara till någon hjälp för varandra tjejer!

• Svar på tråden Goda råd om svamp och torra slemhinnor
  • Sibella

Jag antar att du inte menar råd om hur man undviker svampinfektioner (bomullstroser, tvätta 60 grader, lufta mycket, inga tighta byxor, inga syntertrosor/ -byxor, inga trosskydd etc), utan råd om hur man är snäll mot sina sköra slemhinnor?

Isåfall har jag ett par:
    Använd apotekets intimtvättolja (heter den så? Flaskan med rosa kork är det iallafall ) men skölj inte bort den utan låt den sitta kvar, så fungerar den som skydd för slemhinnan.

Kolla noga vad du använder för glidmedel. Jag vet inte så mycket om glidmedel, men jag vet att det främst är konserveringsmedlen i Pevaryl och Lactagel som skadar slemhinnorna, så se till att du inte använder glidmedel (eller nåt annat på slemhinnan) med konserveringsmedel i!

Sen vill jag också slå ett litet litet slag för att det finns massor med skönt man kan göra i s*xväg utan att stoppa in snorren i muffen. Det kanske inte är så man vill ha det resten av livet, men omväxling förnöjer och det är inte bra för lusten att
    ha ont, så då kanske man kan göra nåt annat lustfyllt ett tag?

• elis

vaselin är det bra som glidmedel?

• Electric Lady

Vitt vaselin från apoteket, smörj 2 ggr om dagen, innan och efter dusch samt som glidmedel.

• Maica

Jag måste vara helt blåst... läste namnet på tråden och trodde att den handlade om svamp-typ champinjoner, carl-johan och murklor och undrade förstås vad i hela fridens namn det kunde ha med torra slemhinnor att göra Trodde att det kanske var något naturmedicintips eller nåt...

Strikeapose-
    Undrar över en sak...Hur märkte du att du hade svamp i tarmen?? (hrmm, då menar jag förstås inte champinjoner å sånt )

• StorTiger

Använd inte tamponger! Köp istället en Diva Cup ( menskopp), för mej är det en OTROLIG skillnad!
    Nu ere full fart på myset igen!

• strikeapose

Maica - om du inte driver med mig så är jag otroligt avis på dig som inte ens verkar ha hört om svamp i underlivet....
    Kallas även candida.

Efter att ha varit sjukt trött, irriterad + alla de andra symptomen jag nämnde ovan, så sökte jag upp en homeopat (rättare sagt flera) som alla, via olika metoder, kunnat konstatera att jag har en överväxt av candida i tarmen. Då gäller det att svälta ut den...vilket är fruktansvärt svårt, om man som jag älskar mat. Är det andra på sidan som tampas m problemet kanske vi kan utbyta nåra justa recept, eftersom dieten är minst sagt begränsad.......

Förresten. Vitt vaselin låter inte som nån höjdare....Jag kör m olja, men skulle ju önska jag slapp......

• strikeapose

Nu glömde jag....Diva Cup???????!

• Electric Lady

Varför låter det inte som nån höjdare? Det är jättebra!

• Maica

strikeapose- Nej, jag driver inte med dig. Däremot så _har_ jag erfarenhet av underlivssvamp och det var därför jag kände mig så korkad när jag såg vad tråden handlade om....kopplade inte alls först

Mot underlivssvamp har jag nog inte så många fler tips än de som står här ovan...lufta, apotekets intimolja, tvätta i 60, inget godis eller annat sött på ett tag.

Att svälta ut den, är det med sockerfri kost då eller?

• Paulina

Jag har märkt att när jag äter mycket godis (särskilt salt godis) kan jag få lindriga urinvägsproblem ca 12 timmar efter. Det har tagit mig 10 år att koppla samman dessa två, men nu vet jag! Märkligt, märkligt, men så fungerar min kropp i alla fall.

Svar på tråden Goda råd om svamp och torra slemhinnor