• strikeapose

Goda råd om svamp och torra slemhinnor

Har på flera ställen läst inlägg om svullen mage, trötthet, urinvägsinfektion, torra slemhinnor i underlivet etc. För några år sedan hade jag täta urinvägsinfektioner och fick flera penicillinkurer. Detta gjorde att tarmfloran fullständigt slogs ut och jag fick en överväxt av svamp i tarmen.

Svamp i underlivet verkar många vara beanata med, o det låter som att det vanliga är att plåga slemhinnorna med Pevaryl, Lactalgel o andra kemiska prylar. Sluta med sånt är mitt råd. Det gör bara saken värre. Det gäller i stället att lägga om kosten (det är här tarmfloran kommer in), och framför allt undvika socker. Jag har tampats m de här problemen i MÅNGA år o kan nog vara t lite hjälp om ngn vill veta mer.

Men är det dessutom ngn annan som har goda råd kring vad man gör åt sköra slemhinnor (förutom tvätta sig m olja + använda glidmedel) så blir jag glad. Någon som provat t ex Ovesterin? Min sexlust har barkat helt åt helsike eftersom jag är så trött på att ha ont efteråt. Det var ngn som frågade om Rosenrot och Argiplex. Så vitt jag vet är inte Rosenrot till för samlagssmärtor, utan mer mot nedstämdhet, trötthet, dålig sexlust etc. Jag har provat, men märkte ingen stor skillnad.

Vi verkar vara många som har de här problemen. Hoppas vi kan vara till någon hjälp för varandra tjejer!

• Svar på tråden Goda råd om svamp och torra slemhinnor
  • strikeapose

Maica - det finns jättemkt att läsa om Candida på nätet. Och detta med vad man kan o inte kan äta kan vara individuellt. Men för mig gäller det att undvika socker, vete, svamp, torkad frukt, potatis, ris och helst inte fläsk-o nötkött. Listan kan göras längre än så, egentligen lättare att säga vad man KAN äta....Därför är det svårt att vara ihärdig m dieten, men håller jag mig till den så mår jag betydligt bättre.

Men det här med Diva Cup då, dte var inte det att jag var kritisk, bara nyfiken. Har aldrig hört talas om detta?!?

• Dea

Hur märker man om man fått svamp?

Diva cup är en mensbägare. Keeper är också en sån.

• Zyrzan

JAg har under flera år haft samma problem men har nu lyckats lösa det på egen hand, sjukvården är ju inte mycket till hjälp!

Jag slutae äta socker, är oerhört hård, och inte en svampinfektion på 1.5 år, inte ens en rubbning. Och tro mig, det ÄR värt det!

Angående sköra slemhinnor så använd ovesterin, mina slemhinnor var tunna och försvagade pga av alla krämer och mediciner. Tanten på apoteket undrade varför en 24åring skulle använda ovesterin men jag stod på mig och använde en och en halv tub och mina slemhinnor blev tjockare och inte alls så torra och sköra. Har inte behövt använda den sedan dess. Frisk som en nötkära. Så prova.

Och använd gärna Acos Intimtvätt, olja och krämen som lindrar vid besvär!!

Lycka Till

• kärlek03

Undrar om det är någon som vet om det finns ett samanhang mellan urinvägsinfektioner och svamp infektioner. Själv tycker jag att dem avlöser varandra.

• Grönkulla

EL: tack för tipset om vaselin!

• Sibella

Kärlek03:

Jag tror inte att det finns nåt direkt samband mellan de två. Däremot finns det ett klockrent samband mellan antibiotika och svampinfektioner, antibiotikan gör dig mer känslig (tror att den typ dödar snälla bakterier som i vanliga fall skyddar dig mot svampen). Så om du äter anibiotika mot urinvägsinfektionerna kan det vara därför du åker på svamp.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • strikeapose

Kärlek 03 - eftersom det verkar finnas gott om brister inom sjukvården vad gäller kunskap om svamp/candida, så tror jag mkt väl det kan finnas e koppling mellan urinvägsinfektion/svamp, även om det inte presenterats sådana fakta. Jag har haft många urinvägsinf. genom åren, men undviker antibiotika i den utsträckning det går eftersom jag får jätteproblem om jag äter det. Men det verkar lurt....tror mkt väl det kan finnas ett samband!

Zyrzan, när du körde stenhård diet. Vad åt du i stället? T ex när du blev sugen på nåt sött?

• Elfva

Lite fler råd och tips:

"utvärtes"

* tänk på vad du har på dig för kläder, använd bomullstrosor (eftersom de andas) och luftiga kläder, att vara utan trosor är också bra...
    * tvätta alltid underkläder så varmt det går, minst 60 grader.
    * Sov utan trosor
    * Tvätta dig med Tvättkräm, intim tvätt olja eller dyl.
    * Smörj ev in underlivet i olja, obs den ska vara vegetabilisk och inte så stark... t ex kan du använda mandelolja ( finns i hälsokost och panduro).
    * Använd inte trosskydd i onödan, byt hellre trosor ofta.

"invärtes"

* när du drabbats ring din läkare och be om tablett istället för lokalbehandling, framförallt om det inte är första gången du drabbats. En tablett heter diflucan, den är dyr men man tar bara en enda tablett och den brukar hjälpa bättre än lokalbehandlingen eftersom den också hjälper dig med obalansen i tarmarna...
    * Undvik sötsaker, snabba kolhydrater, socker får svamp att växa...
    * Man kan också undvika bröd bakat på jäst och andra produkter med jäst i under en period.
    * Ta hjälp av t ex molkosan eller dylikt, smakar urk, men är bra för mage och tarmfloran vilket kan hjälpa till att hålla svampen borta i framtiden.
    * Ät naturell yoghurt, fil eller yoghurt med nyttiga bakterier mm av samma anledning som molkosan...

lycka till

• Nessie

strikeapose
    jag slutade äta socker helt när jag var yngre p.g.a. migrän. Nu har jag trappat upp igen och vet vilken nivå jag kan ligga på. Men att undvika socker är inte så himla svårt, finns mycket alternativ. Bl.a. kan du baka mycket sötsaker med sötningsmedel iställer för vanligt socker, går ofta alldeles utmärkt, och man märker knappt nån skillnad. I godis väg finns bl.a. Dietorelle, både med karameller och choklad. Finns även en annan sorts choklad med sötningsmedel istället för socker, men kommer inte ihåg märket på den. Drickor och saft finns ju ofta i light. Även på kafeer och restauranger brukar dem ha sockerfria alternativ. Och till kaffe och te finns det sötningsmedel i tablettform.
    Sötningsmedlet går också alldeles utmärkt att ha i filen om man vill det. I välsorterade mataffärer brukat dem dessutom ha en hylla med bara sockerfria godsaker som muffins, kakor m.m. Kakorna har jag inte varit så förtjust i, men muffinsarna går utmärkt.

• idaelisa

Nessie!
    Jga har haft väldiga svampproblem länge nu och därför dragit ner på sockret. Jag äter inte godis, efterrätter, glass etcetera. Därför blir jag väldigt nyfiken på det du skriver. Är du helt säker på att svampen inte påverkas av sötningsmedel? Det vore ju underbart! *drömmer om kakor o godis* Men jag vågar inte pröva om det inte är helt säkert...

• Nessie

idaelisa
    jag vet inte hur det är med det när det gäller svamp, jag har ju mest ätit det i migrän-syfte, då ska man undvika snabba kolhydrater. Om det samma gäller svampen så ska sötningsmedel inte vara någon fara. Men du kanske ska ta försiktigt med chokladen? Den är jag mer osäker på, även om den är sockerfri. Glass finns förresten också i light-modell

• Zyrzan

Jag har tagit bort alla snabba kolhydrater äter som en mild atkins diet, dvs restriktiv med alla slags kolhydrater äter mer fett och protein. Det enda jag äter i söt väg är bär och minst 70% choklad. Jordnötter får fungera som snacks men även oliver ost.

Jag unviker även sötningsmedelsötat för säkerhets skull, visst en läkerol ibland och fun light en gång om dagn men inte annars.

Jag tror man skall akta sig för Gömt socker, i tex mejerivaror, vitt bröd osv, sen skadar det inte att under läkprocessen sura matren lite med citon och vinäger som förvsvårar för bakterier.

och som de andra skrev. LUFTA. Inte bara på natten, hoppa i mjukisar när du kommer hem och skippa trosorna, dessutom poppis av andra könet = )

Ang slemhoinnorna tror jag dock att det var ovesterin som gjorde den stora skillnaden.
    Jo en sak till, använd inte blekt toappapper, klorinet är starkt och kan irrtera ...

tror det var allt...

• strikeapose

Jag har också fått lära mig att light är inget att ha när man fajtas mot svamp! Det är väl inte RIKTIGT lika illa som "vanligt" socker, men snudd på. Så det gäller att ha karaktär...Men jag brukar göra fruktsallad på melon o olika exotiska frukter som man inte äter varje dag, så känns det som en lite "festligare" efterrätt.

Men du Zyrzan, fins Ovesterinkrämen framme i hyllorna på Apoteket (för jag antar att det är receptfritt?). Bara undrar m tanke på att du blev ifrågasatt av nån tanta?

• Jj?

Zyrzan, det är rätt många år sedan pappersmassetillverkarna i Sverige slutade helt med KLOR i blekningsprocessen. Klorin är ett desinfiktionsmedel och har inget med pappersblekning att göra.

• Zyrzan

ja den finns synlig.. ljuslila/mörklila tror jag...samma hylla som allat annat intimvård. Såg att det fanns något preparat mot obalans i underlivet som måste vara ganska nytt häromdagen, någon som vet? i ovesterinpaketet finns en införingshylsa för krämen med. Nä det var jag som var fråvis, vill veta om jag hade nytta av det = )

Jaja inte klor då men kemiska medeln sliter hursom helst, jag undviker det för säkerhetskull. Fick det påpekat av gynekologen. Men det är ju int hela världen om jag köper ett paket då och då. Men det kan vara värt den lilla ansträgningen, dessutom blir man lite miljövänligare på kuppen.

• Grönkulla

Har nu prövat Ovesterin ett tag (fick det ordinerat av gyn.) och jag måste säga att det verkar fungera. & EL tips om vitt vaselin har jag nu också provat och ger det tummen opp!

• Tuffsa

Jag brukade ha lite problem med klåda och torra slemhinnor när jag använde tampong. Nu har jag bytt till Apotekets nya Ellen-tamponger som innehåller samma bakterier som slidan naturligt gör - och problemen är bortblåsta. Härligt!

Svar på tråden Goda råd om svamp och torra slemhinnor