Inlägg från: strikeapose |Visa alla inlägg
  • strikeapose

Goda råd om svamp och torra slemhinnor

Har på flera ställen läst inlägg om svullen mage, trötthet, urinvägsinfektion, torra slemhinnor i underlivet etc. För några år sedan hade jag täta urinvägsinfektioner och fick flera penicillinkurer. Detta gjorde att tarmfloran fullständigt slogs ut och jag fick en överväxt av svamp i tarmen.

Svamp i underlivet verkar många vara beanata med, o det låter som att det vanliga är att plåga slemhinnorna med Pevaryl, Lactalgel o andra kemiska prylar. Sluta med sånt är mitt råd. Det gör bara saken värre. Det gäller i stället att lägga om kosten (det är här tarmfloran kommer in), och framför allt undvika socker. Jag har tampats m de här problemen i MÅNGA år o kan nog vara t lite hjälp om ngn vill veta mer.

Men är det dessutom ngn annan som har goda råd kring vad man gör åt sköra slemhinnor (förutom tvätta sig m olja + använda glidmedel) så blir jag glad. Någon som provat t ex Ovesterin? Min sexlust har barkat helt åt helsike eftersom jag är så trött på att ha ont efteråt. Det var ngn som frågade om Rosenrot och Argiplex. Så vitt jag vet är inte Rosenrot till för samlagssmärtor, utan mer mot nedstämdhet, trötthet, dålig sexlust etc. Jag har provat, men märkte ingen stor skillnad.

Vi verkar vara många som har de här problemen. Hoppas vi kan vara till någon hjälp för varandra tjejer!

• Svar på tråden Goda råd om svamp och torra slemhinnor
  • strikeapose

Maica - om du inte driver med mig så är jag otroligt avis på dig som inte ens verkar ha hört om svamp i underlivet....
    Kallas även candida.

Efter att ha varit sjukt trött, irriterad + alla de andra symptomen jag nämnde ovan, så sökte jag upp en homeopat (rättare sagt flera) som alla, via olika metoder, kunnat konstatera att jag har en överväxt av candida i tarmen. Då gäller det att svälta ut den...vilket är fruktansvärt svårt, om man som jag älskar mat. Är det andra på sidan som tampas m problemet kanske vi kan utbyta nåra justa recept, eftersom dieten är minst sagt begränsad.......

Förresten. Vitt vaselin låter inte som nån höjdare....Jag kör m olja, men skulle ju önska jag slapp......

• strikeapose

Nu glömde jag....Diva Cup???????!

• strikeapose

Maica - det finns jättemkt att läsa om Candida på nätet. Och detta med vad man kan o inte kan äta kan vara individuellt. Men för mig gäller det att undvika socker, vete, svamp, torkad frukt, potatis, ris och helst inte fläsk-o nötkött. Listan kan göras längre än så, egentligen lättare att säga vad man KAN äta....Därför är det svårt att vara ihärdig m dieten, men håller jag mig till den så mår jag betydligt bättre.

Men det här med Diva Cup då, dte var inte det att jag var kritisk, bara nyfiken. Har aldrig hört talas om detta?!?

• strikeapose

Kärlek 03 - eftersom det verkar finnas gott om brister inom sjukvården vad gäller kunskap om svamp/candida, så tror jag mkt väl det kan finnas e koppling mellan urinvägsinfektion/svamp, även om det inte presenterats sådana fakta. Jag har haft många urinvägsinf. genom åren, men undviker antibiotika i den utsträckning det går eftersom jag får jätteproblem om jag äter det. Men det verkar lurt....tror mkt väl det kan finnas ett samband!

Zyrzan, när du körde stenhård diet. Vad åt du i stället? T ex när du blev sugen på nåt sött?

• strikeapose

Jag har också fått lära mig att light är inget att ha när man fajtas mot svamp! Det är väl inte RIKTIGT lika illa som "vanligt" socker, men snudd på. Så det gäller att ha karaktär...Men jag brukar göra fruktsallad på melon o olika exotiska frukter som man inte äter varje dag, så känns det som en lite "festligare" efterrätt.

Men du Zyrzan, fins Ovesterinkrämen framme i hyllorna på Apoteket (för jag antar att det är receptfritt?). Bara undrar m tanke på att du blev ifrågasatt av nån tanta?

Svar på tråden Goda råd om svamp och torra slemhinnor