• Tine

    När sexlusten sviker...

    Hej alla

    Jag skulle vilja veta om det finns fler som har lite svårt med sexlusten. Vi har två underbara barn och en bra relation. Men jag har ingen lust, ialla fall inte mer än cirka 2 ggr per månad. Och min sambo vill definitivt oftare än så. Tycker att det är jätte jobbigt, skulle vilja ha mer lust. Är det någon som känner igen sig?? Eller är det någon som har något tips eller råd.

    Tacksam för alla svar!!

  • Svar på tråden När sexlusten sviker...
  • ung

    Ta bort alla måsten. Man måste inte så att säga löpa lina ut så fort man råkar kyssa varandra ömt ngn gång.
    Jag kan känna mig jätte stressad av att det alltid måste bli s*x men sen jag och min sambo pratade om det känns det bättre. Nu kan vi kramas och kyssas utan att det leder till s*x.
    Det är i alla fall värt ett försök.
    Lycka till från "en som är övertygad om att det kommer att lösa sig"

  • Stjärna

    Det finns någon "lek" man kan leka där man inte FÅR.

    t.ex. första 2 veckorna får man inte röra vid varandra. Nästa två veckorna får man bara snudda vid armar, ben och kramas, men inget intimare. Nästa vecka får man pussas, inte kyssas osv... vilket leder till att man får smekas utan på kläder, sedan utan kläder men ej till det går, sedan tills det går men ej s*mlag för att slutligen leda till´... ja ni vet vad.

  • Stjärna

    Glömde en sak. Se på hur ditt liv och er relation ser ut. Är det stressigt, mycket att göra, ont om sömn, ont om tid för roliga saker tillsammans? Samtliga är faktorer som kan påverka 6 livet.

    Min gynekolog hävdar med bestämdhet att de flesta kvinnor inte vill mer än 2 ggr månaden. Så det så!

  • Ei saa peitää

    För mig funkar det så att ju oftare jag har sex desto oftare vill jag ha det. Gör jag uppehåll en längre tid så liksom tynar sexlusten bort om jag slutar tänka på sex. Det som brukar funka är att läsa erotiska noveller och tänka snuskiga tankar.

  • Tine

    Signaturen "ung" har helt rätt. Sambon blir ju så lycklig varje gång som jag vill kramas eller pussas och tror direkt att det är raka spåret in i sängkammaren. Så då drar jag mig istället undan och pussas inte om jag då inte lyckas träffa in en av de där 2 dagarna i månaden. Då jag faktiskt vill.
    Jag får ta mig ett snack med mannen. Jag hoppas ochså att det löser sig.

  • Steam

    Hej alla här...
    Jag har tappat min sexlust trots att jag bara är 24 år och har inga barn! Har försökt att analysera och förstå varför men nu har jag helt enkelt accepterat att jag inte har lust mer än 1-2 gånger i månaden. Har talat med min blivande om detta och han ser inga problem med det. Jag vägrar ha sex om jag inte har lust, har man det tror jag det kan vara ännu mera skadligt för sexlivet. Så vi passar på när min lust faller på (oftast i samband med ägglossning) och försöker strunta i hur "alla andra" har det sängen, det kan ju vara stressigt i sig att det ska finnas en norm för antal ggr i veckan/månaden som är normalt. Jag tror att media har sabbat för många i sängkammaren med allt exponerande. Det gör att sex förlorar sin hemlighetsstämpel.

    Mitt råd: Stressa inte fram något för att alla andra tycks göra det så ofta. Acceptera din egen vilja och lust!

    Kram

  • Ulrike

    Det var någon här som i julas rekommenderade en bok som heter 101 nights of grreat sex.
    Jag beställde den via nätet och det är en HIT!!!

  • Fru Åsagåsa

    Ulrike,
    var beställde du den? Amazon eller Bokus?

  • Maria A

    Ulrike: Är det en bok med stimulerande noveller eller en "teknikbok" typ org*smera mera?

  • Stjärna

    Steam!! I långa perioder har jag haft det precis som du. Jag är ungefär i din ålder och lever ett intensivt liv. När jag trappar ner på det runt omkring får jag ibland mer lust, ibland inte. Så det är mitt enda tips.

    Samt som du säger, tvinga dig inte till mer sex, det leder INTE till nåt gott...

  • Storm

    Mitt tips är att sluta äta p-piller om du gör det, eller prova byta märke. För några år sedan insåg jag att det var något som var fel, jag hade nästan aldrig lust. Då hade jag ätit piller i 10 år, och sucessivt fått midre och mindre lust. Jag slutade och satte in en kopparspiral istället, för att slippa alla hormoner. Det var succé! All min lust kom tillbaka på bara ett par månader. Det förrädiska för mig var att lusten långsamt försvann, så jag kopplade inte det till p-pillrena till att börja med.

  • Ulrike

    Det är en bok för honom och för henne.
    Den består av 101 "kuvert". 50 till henne och 50 till honom. 1 gemensamt.
    Man river ut varsitt kuvert och får ett "uppdrag", en beskrivning på hur man skall förföra sin älskling nästa gång! Det är spännande och man får inte berätta för den andra vad det står i sitt kuvert. Snacka om hemlighetsmakeri
    Jag beställde boken via Internetbokhandeln priset var inkl. frakt 260:- (ca).

  • Tera

    Hej på er !
    Läste er diskussion i detta ämne och kände att jag måste dela med mig av mina erfarenheter.
    Jag har tidigare tyckt att detta med romantik och sådant är överskattat mer pinsamt än något annat. Nu har jag dock ändrat mig. Efter att ha varit sjukskriven för utbrändhet och därmed fått tid till att fundera på vem jag är och vad jag vill så insåg jag att sex tidigare för mig hade mest handlat om att få bekräftelse och under en period när jag var sjukskriven hade jag ingen sexlust alls. Detta skapade panik för jag ville inte att min fästman skulle vara besviken på mig (vilket han aldrig var för vi pratade om det) men känslan fanns där. Det jag nu till slut insett är att om inte jag känner mig älskad viktig och uppskattad är inte jag sugen på sex.
    Så har vi inte en bra realtion och jag mår bra och känner mig trygg i den eller att det på jobb eller liknande är körit och tungt så blir jag inte sugen...
    När min fästman inte är på så gott humör av någon anledning (vilket är helt naturligt alla har d ippar ibland) och jag då tappar tron på mig själv och inte känner mig viktig så är det omöjligt att bli sugen. Om jag inte känner mig sexig och attraktiv är det omöjligt att bli sugen.
    Så tillbaka till romantiken jag tidigare tyckt var löjlig.
    När min fästman gör något romantiskt, verklineg gör något för att visa att jag är viktig, gör något extra bara för att han vet att jag blir glad av det. DÅ blir jag sugen ;.)
    Dessutom visade det sig att den som älskar gärna gör saker för att göra sin älskade lycklig bara jag talar om vad jag behöver ;.).

    Så mitt tips är, se till att göra saker ni tycker är roliga och mår bra av och be er älskade om uppmärksamhet och berätt vad ni behöver från dem för att känna er älskade och viktiga !

    Det finns undersökningar som visar att vi kvinnor tänder emetionellt och killar visuellt, så det är klart att vi behöver känna oss viktiga !

    kramar från mig

Svar på tråden När sexlusten sviker...