• <:3 )~~~~

    Eftersom vi inte ska gifta oss.. (juridik)

    .. men vi vill skapa en trygghet för den av oss som skulle bli kvar om någon av oss skulle gå bort, vad är det vi ska skriva då?

    (Som det är nu så äger min sambo bostadsrätten vi bor i, han har köpt det mesta av möblemanget och betalar den största delen av alla löpande utgifter.
    Jag går som arbetssökande nu, mina sparade pengar som var tänkt att ha till min egen första lägenhet har gått åt till allt möjligt som har med vårt liv att göra. Med andra ord, skulle min sambo dö (hemska tanke) skulle jag inte ha rätt att ärva honom och jag skulle få stå här ute på gatan med min resväska med kläder.)
    För att förhindra att det skulle hända så tänker vi skriva papper, men vad ska vi skriva och var vänder vi oss?

  • Svar på tråden Eftersom vi inte ska gifta oss.. (juridik)
  • Guldfisken

    Din sambo skall skriva ett testamente där han testamenterar sin bostadsrätt med innehåll till dig i händelse av hans död.
    Det är helt riktigt som du skriver att sambor inte ärver varandra, därför är ett testamente nödvändigt om ni vill att du skall ärva saker som inte är gemensam bostad eller bohag eller som visserligen är gemensam bostad eller bohag men som inte är förvärvade för gemensam användning. Det är alltså framförallt inte äganderätten som har betydelse utan det faktum att bostad eller bohag är förvärvat för gemensam användning eller inte. En gemensam bostad och gemensamt bohag som visserligen din sambo äger men som han införskaffat sedan ni blivit sambor skall ingå i en bodelning om du som efterlevande begär en sådan.

    Observera att hans barn (som han har eller kommer att få) alltid har rätt till sin så kallade laglott och att din sambo inte får testamentera bort så mycket egendom till dig att det inkränktar på deras sådana rätt.

  • Guldfisken

    Vänd er till en jurist på en bank, eller som vanessa skriver, till en familjejurist på tex Fonus.

  • <:3 )~~~~

    Tack så mycket för alla svar, de har bringat lite mer klarhet.
    Vet någon vad det kostar ungefär att fixa ett testamente?

  • Poison

    Ytterligare trygghet kan man få om man förutom skriver testamente tar livförsäkringar med varandra som förmånstagare, om ni inte redan tänkt på det. Varken olycksfallsförsäkringar eller staten ger särksilt stor ekonomisk trygghet, så ett kompletterande skydd är väl värt att överväga..

  • Leone

    Vet att det kostade ca 1500:- for nagra ar sen, genom en av bankerna (Foreningssparbanken i en mellanstor ort) men det kan ha hojts nagot. Ga absolut till en jurist antingen hos en bank eller en begravningsbyra (later kanske makabert men vada) sa det blir ratt gjort. Det *ar* vart pengarna den dag det hander nagot.

  • <:3 )~~~~

    Till alla
    Tack för era svar, nu vet vi hur vi ska göra. En sista fråga bara, om man gifter sig slipper man skriva sådana här papper? Jag menar funkar det per automatik då?
    Tack!

    Cheri

    Åh, det är ingen fara att du frågar.
    Vi är förlovade sedan ganska exakt 3 år tillbaka, det var tänkt att vi skulle gifta oss förra sommaren men _någon_ fick kalla fötter(?). Därför ställdes det in.
    Sedan, efter många tårar och stor besvikelse från min sida då vi redan bokat allt och klänningen hängde i garderoben, började vi planera på nytt för ett bröllop på hösten. Men det blev visst inget av det heller, för _någon_ fick kalla fötter igen (?).

    Jag har aldrig fått någon anledning egentligen för varför han plötsligt inte ville. Det är hans hemlighet, det enda jag inte förstår är hur han kunde riskera oss på det viset. För det gjorde hemskt ont, speciellt som det hängde en brudklänning i garderoben i ett år innan jag lyckades sälja den och en oerhört vacker vigselring låg och ligger fortfarande i byrålådan.

    Men jag tänker inte se mig själv som något offer, det tog ett tag men nu gör det mig inte så mycket. Det är klart att jag hemskt gärna vill gifta mig, jag suger i mig allt vad bröllop heter överallt, och förhoppningsvis så kommer jag göra det en dag. Men för nu så är det som det är.

    (Varför finns det ingen funktion där man kan skriva privat till varandra? Det vore så smidigt.)

  • Maria A

    Ang Poisons inlägg:
    Oavsett om man är gift eller inte kan det vara bra att kolla vem som är förmånstagare på livförsäkringar man har men inte är medveten om, tex. via jobbet eller facket. Detta är försäkringar man ofta glömmer att man har och därför glömmer ändra förmånstagare om något händer. Det är visst inte helt ovanligt att män dör och livförsäkringen går till ex, ex flickvännen som han levde med när försäkringen togs och inte till den familj han efterlämnar.

    Kan vara värt att kolla upp i alla fall!

  • Gun

    Ja, är man gifta så ärver man varandra med automatik, och du skulle ha rätt till halva lägenheten.

    En tanke bara. Föreslå för killen att ni gifter er väldigt enkelt, bara ni två, borgerligt eller kyrkligt, som ni vill, men att ni inte berättar det för någon. Det får bli er grej. Sen, när ni varit gifta ett tag, kanske han känner sig mer mogen att fira med större kalas. En del är så rädda för stora kalas och att hamna i fokus att hela "gifta sig-grejen" blir infekterad. Och man missar vad som är viktigt, nämligen äktenskapet.

  • Rita

    Maria A:
    Oftast står det i livförsäkringar att make/maka/sambo/barn ska ärva, så då får inga ex pengar.

  • Maria A

    Rita: Jepp, absolut smartast, ibland namnger man dock och det är då det kan bli problem.

  • elis

    Samboavtal (tycker jag är bättre än testamente eftersom det handlar om mer än själva arvet) kan skrivas på föreningssparbankens juridikkontor. Eller säkerligen även på den bank ni använder. Kanske kan ni få rabatt om ni är kunder.

    Ring boka tid.
    Fråga om även "bara rådgivning" kostar pengar eller om det är om ni verkligen skriver ett samboavtal som ni får betala.

  • <:3 )~~~~

    DramaQueen
    Han är bara seg, hoppades kanske lite på att han skulle förstå att det inte är någon större skillnad mellan att gå igenom hela baletten med att skriva papper och att gifta sig (juridiskt sett).. Men men, förhoppningsvis så får vi det här gjort iallafall.

Svar på tråden Eftersom vi inte ska gifta oss.. (juridik)