• miss G

    preventivmedel

    Hej, tänkte börja med nå preventivmedel, har ätit p piller förut men det vill jag inte ha igen. Är det någon som har något att rekommendera. För och nackdelar???

  • Svar på tråden preventivmedel
  • Keri

    Hej!

    JAg har ätit Trinordiol i ca 15 år, och de har alltid fungerat bra för mig. Har aldrig haft några biverkningar, inga humörsvängningar. Jag började med dem för att jag hade fruktansvärda menssmärtor.

    Men hur olika p-piller fungerar, är olika från person till person. Jag råder dig att boka en tid hos en gynekolog så du kan diskutera det med honom eller henne. Man kan alltid prova sig fram också.

  • Keri

    Ojdå, nu missade jag helt vad ditt inlägg handlade om, så går det när man läser för fort :)

    Har inte provat något annat ät p-piller. Jag har dock en vännina som haft mycket problem med sitt underliv, bland annat haft mycket svampinfektioner, UVI och vestibulit. Nu har hon skaffat sig spiral och det fungerar jättebra. Men som jag sa innan, det är olika för alla.

    Hoppas du hittar något som passar dig!

  • tim

    Hej, jag använder Depo provera som innehåller samma typer av hormoner som p-piller, så är det dem du vill undvika så funkar ju inte det..... Men annars kan jag varmt rekommendera Depo p. Det är i form av en spruta som man tar var tredje månad. Mensen uteblir efter ett tag helt och för min del även tillhörande humörssvängningar!!

  • Annin

    Jag har prövat många olika preventimedel och kan bara rekommendera ett och det är p-plåster,EVRA.
    De har fungerat så himla bra har aldrig varit såhär nöjd tidigare.
    Har fått ökad sexlust, mindre mens, nästan ingen mensvärk(efter att tidigare haft mycket smärta) blivit mer våt så fått bättre tillsammans med pojkvännen, inga humörsvängningar utan blivit gladare och mer harmonisk(var ett hormon monster innan med tidigare preventimedel) osv.
    Har bara mycket gott att säga om p-plåster så det kan jag varmt rekommendera.

  • EmmaPemma

    miss G:

    om du vill ha ett preventivmedel som inte riskerar att förstöra din kropp så är väl kondom, p-dator samt "säkra" perioder nästan det enda att tillgå.
    Såg tidigare att det fanns en tråd om p-stav, och enligt några så skulle det vara lägre hormonnivåer i dessa än p-piller (kanske värt att undersöka?).

Svar på tråden preventivmedel