Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

    Pessar?

    När du får ditt pessar utprovat av din gyn eller BM så visar h*n hur du ska sätta in det, det är lite svårt att förklara såhär i skrift. Efter lite övningr brukar det gå smidigt och lätt, och du känner om det sitter rätt.

    Ja man kombinerar pessaret med spermiedödande medel, annars är säkerheten inte mycket att hurra för.

    Du behöver inte sätta in det en viss tid före, så du behöver inte planera in s*mlaget, däremot ska det sitta kvar minst 6 timmar efteråt.

    Vi har använt pessar i några år och är båda jättenöjda. Det känns inte. Det påverkar inte kroppen hormonellt. Det går lika snabbt att föra in som att ta fram och trä på en kondom. Passar oss perfekt.

  • Jennie med ie

    Jag fick mitt pessar + första krämen med spermiedödande gratis, olika landsting subventionerar olika p-medel och det landsting där jag har min läkare subventionerar just pessar bl a. Annars tror jag det kostar kanske 150 kr eller nåt där i närheten. Det spermiedödande medlet kostar runt 60 kr/tub, och en tub räcker väl en 20 gånger eller nåt....

    Efter hur lång tid man bör byta pessar har jag inte sett några rekommendationer om, de har nog ganska lång livslängd om man hanterar dem rätt. Däremot ska man göra en ny koll och utprovning om man t ex går ner mycket i vikt eller om man fött barn t ex, eftersom man efter det kan behöva en annan storlek.

  • Jennie med ie

    Nej, spontansex går INTE bort eftersom man inte behöver sätta in det en viss tid innan. Det enda är att man såklart måste ha pessaret tillhands...

  • Jennie med ie

    Rätt använt ca 97%. Men många slavra tyvärr, t ex genomatt inte använda det spermiedödande medlet, och därför blir mer än 10 gravida på ett år. Men rätt använt är det ca 97%.

  • Jennie med ie

    Vi använder pessar för att inte bli gravida såklart ;0) Det finns inget som säger att vi inte skulle kunna få egenfödda barn, och jag har varit gravid 4 gånger men fått missfall samtliga. Vi vill inte utsätta oss för det jobiga igen... och vi beslöt för flera år sedan att adoptera. Sedan dess har vi skyddat oss, vi väntar ju redan barn *s*

    Hoppas din nyfikenhet blev stillad

    Alla som adopterar är inte infertila, alla har inte ens _svårt_ att bli gravida (men kan t ex ha svårt att behålla dem eller bör inte bära barn av annan anledning). Men även de som HAR svårt att bli gravida bör skydda sig när de väl väntar på sitt barn... allt i enlighet med barnets bästa.

  • Jennie med ie

    Ja sen kan man ju adoptera fast man inte har svårt att få biologiska barn alls också..
    Nej jag tog inte illa upp, du frågade ju snällt ;0)

Svar på tråden Pessar?