• Gabrielle

Känsligt?

Ajdå, fick till det lite med en av mina bästa vänners bror i torsdags kväll (inför ögonen på henne), en engångsgrej. Det var inte direkt planerat men en utekväll gjorde att det blev lite mer alkohol än planerat. Och där alkoholen går ut...

Jag har messat henne i tre dar, mest allmänna sms, men jag får inget svar. Kan det vara känsligt? Kan hon vara sur över det som hände? Tänkte bara höra med er innan jag frågar henne rätt ut...

• Svar på tråden Känsligt?
  • Gabrielle

Kan ju tillägga att jag inte skulle ha reagerat på ett negativt sätt...

• Dea

Ja, hon kan vara sur.
    Jag tycker inte det är nåt att bråka om, (om ni båda strulisar är singlar), men hon kan ha andra regler.

Hon kan tycka att du borde hört med henne innan, eller att ni inte skulle gjort nåt om det inte är seriöst för att hon hamnar i mitten.

För en del är syskon, ex, eller alla de känner, fredade.

Det är svårt att göra nåt åt så länge hon vägrar ha kontakt med dig. Ring, eller nåt. Terra henne inte, men ge inte upp.

Var lite ödmjuk, förklara att du inte ville såra henne, att du och brorsan är helt på samma våglängd om vad det var. Hoppas det löser sig.

• mrs.

Hej,

jag tror jag förstår henne delvis om hon är sur.
    Som syster vet hur jag det är :) Spec. om det bara är 1 gångs grej.

Det är nästan bara så att man vill ha sin bästa vän som vän och inte se henne kleta över sin bror.
    Det blir för nära liksom.

Jag vet inte, hur det hela var men det kan vara så att kompisen blivit besviken, att du gick över gränsen för hennes del.

Så om du vill ha kontakt med kompisen ska du verkligen inte säga om 1gångs grej utan du ska be om ursäkt!
    Och ge henne tid.

Att skylla på alkohol i ett sådant här sammanhang är verkligen inte att rekom. (personligen skulle jag bli asförbannad om man skyllde på det, och skylla ifrån sig på dryck som man frivilligt slurpat i sig).

Jag hoppas det löser sig, vilket det gör när hon fått sin tid och du som vän bett om ursäkt.

Lycka till!

• EmmaPemma

Gabrielle:
    jag håller i stort sett med ovanstående talare. Däremot så är det ju inte bara du som gjort "fel", utan även din väns bror har ju varit med på det (som jag förstod det).

• monalisa

Ja, vissa människor blir sura över sånt.
    Själv tycker jag att du absolut inte har något att förklara eller be om ursäkt för.
    Jag har en mycket stilig lillebror och det har hänt att en av mina vänner hånglat med honom, det känns lite urkigt, men jag står ju inte och tittar på eller surar och dömer någon för det...
    Vuxna människor får strula på bäst de vill, det har ingen annan att göra med, så länge de inte rör min man..

• Gabrielle

Hej!

Tack för era svar. Jag har inte velat fråga henne direkt och göra en stor sak av det hela ifall det fanns naturliga orsaker till att hon inte svarat. Men nu känns det inte som att det finns det. Jag måste ändå kontakta henne på grund av en annan sak.

Dea: Jo, jag kanske skulle ha pratat med henne innan, men det blev liksom inte tillfälle till det eftersom det hände så himla plötsligt (som andra dumma grejer jag kan göra eller säga på fyllan).

mrs: Nej, jag skall inte skylla på alkoholen, jag säger inte att den är en ursäkt eller ens en "förmildrande omständighet" men den är definitivt en förklaring, eftersom jag hade övervägt konsekvenserna på ett klokare sätt om jag hade varit nykter. Men det behöver jag, som du säger, inte påpeka för henne. Hon gillar säkert inte att man betraktar hennes bror som ett fyllemisstag.

EmmaPemma: Jodå, det var nog ömsesidigt (har inte pratat med honom efter och kommer inte att göra det heller) men det verkade helt klart så då.

monalisa: Jag hade nog tänkt som du, det är därför jag är lite frågande och vill ha synpunkter från personer som inte tänker som jag. Jag hade nog mest garvat åt det.

• Lolita

Jag tycker inte du gjort något direkt fel om brodern var med på det också - men det beror ju helt på vilken relation du har med systern. Om hon ser dig som en "familjemedlem" mer, då är det ju inte så snyggt.

Om man vet med sig att man gör dumma saker på fyllan som sårar andra, säger elaka saker mm - varför dricker du då? Jag menar inget personligt mot dig här, men är nyfiken eftersom jag sett flera som tappar etiska kontrollen helt då man dricker. Det ligger ju ofta något annat i botten då, inte alkoholen i sig?

Svar på tråden Känsligt?