Katter ogillar dofter ifrån citrusfruktar, så det kan ju kanske vara ett tips. Testa lägg citroner vid hans favoritställe.
Antagligen så struntar han i klöspelaren för att han från början fick riva på tapeten.
Varje gång han river på vägen så lyft upp katten och ställ han vid klöspelaren.
Gillar han att skoja och busa så gör detta gärna med honom vid klöspelaren. Gör den till något jätteroligt och positivt!
Är det en stor klöspelare? Som man kan köpa i zooaffärer för 400 kr och uppåt? Eller bara en liten brädda eller en kort pinne med snörre eller matta på?
Man kan bygga klöspelare själv i alla möjliga former, dessa är vanligen mer uppskattade. Katter vill gärna kunna klättra upp och ned, svinga sig runt och ha sig.
I djuraffärer finns en spray eller kristaler som heter FY eller OFF. Fy kristaller har jag för mig.. dessa luktar eucalyptus och citrus. Vår hane fullkomoligt avskyr det! Däremot så bryr sig inte tjejerna om det.
Just det, om ni köpt klöspelare vet du ifall det är kattmynta i det? Det sägs ju att katter ska älska det, men det stämmer inte alls med alla. En del avskyr det, andra gillar det.
När ni klippt klorna så ställ katten vid klöspelaren.
River katten på tapeten istället så ger er inte, lyft katten till klöspelaren.
Min hane rev tapeter hemma hos mina föräldrar tills min far byggde en 2 m lång pinne och ställde under trappan då slutade han.
Ett annat tips om man vill uppfostra en katt så är en blommsterspruta ovanligt bra. Gör katten något han inte får göra så säg ifrån med fy, nej eller vad ni säger/gör för ljud. Bryr sig inte katten så säger ifrån igen smtidigt som ni sprutar lite vatten på katten. (Uppskattas absolut inte av katten!) detta kommer den lära sig otroligt fort av och till sist kanske det räcker med att ni visa fram vattensprutan, knäpper på den med fingret eller skakar om den lätt.
Tycker katten om vatten dvs badar/duschar osv väldigt gärna så undvik i stor mån vattenspruta, det tar vanligen bort deras lust till dusch.
Att han började när ni flyttade till hus kan vara så enkelt som att era tapeter i det rummet är lite noppriga dvs i kattens värld en ENORM klösbräda. Eller så hade han ingen från början, den var nedpackad eller han ansåg att hans eget var för liten så tog han det han gillade i nya hemmet.
Hoppas det gav lite svar på frågan :)
Vill du veta hur man gör egna klöspelare/brädor så hör bara av dig