• Loka

Katter som klöser på tapeter!

En fråga som absolut inte hör hemma här, men ni verkar ha erfarenhet av det mesta här inne så jag gör ett försök .

Vår kära katt är helt hopplös på att klösa på väggarna och reslutatet är naturligtvis trasiga tapeter .
    Vi har provat klöspelare (som han går stora omvägar förbi), spray (som han tydligen tycker luktar gott efter som han kelar mot det), klipper klorna (då blir det nästan ännu värre) och försökt få honom att gå ut (något han inte vill).
    VAD kan man mer prova???

Vi börjar tröttna på att praktiskt taget alla tapeter är förstörda och har planerat in att tapetsera om under semestern, men innan vill vi ju att han ska sluta.

• Svar på tråden Katter som klöser på tapeter!
  • EmmaPemma

Loka:
    är han lydig för övrigt? Har han alltid klöst på tapeterna eller har det börjat nu?

• Loka

Ja, han är lydig för övrigt (om en katt nu kan vara lydig ), väldigt lugn om jag jämför med de andra katter jag haft. Han sover, äter och gosar praktiskt taget hela dagarna. Visst får han sina spel emellanåt och far runt en sväng varje kväll, men annars är han helt noormal.

Tapeterna började han nog med när vi flyttade till ett nytt hus för ca. 2 år sedan. Det är ett gammalt hus med många olika prång och liknande och då passar han på i hörnen till prången.
    Nu när jag skriver det här kommer jag på att det alltså började när vi flyttade, men vi kan ju inte ge oss till att sälja drömhuset bara för att katten inte trivs... eller??? Det måste ju finnas något annat sätt.

• EmmaPemma

självklart måste det finnas ett annat sätt! Tyvärr har jag inte så mkt bra tips. Men att du vet när det började är ju iaf en start.
    Jag vet att en del som har katt har klätt in, de ställen dit katten går och klöser, med heltäckningsmatta. Det kanske går att göra om det inte är så många ställen. Eller att man ställer/sätter fast små klösbrädor (kanske går att tillverka små och smidiga själv) där.

Hoppas verkligen att du får några bra tips av ngn här!!

• jessy

Katter ogillar dofter ifrån citrusfruktar, så det kan ju kanske vara ett tips. Testa lägg citroner vid hans favoritställe.

Antagligen så struntar han i klöspelaren för att han från början fick riva på tapeten.
    Varje gång han river på vägen så lyft upp katten och ställ han vid klöspelaren.
    Gillar han att skoja och busa så gör detta gärna med honom vid klöspelaren. Gör den till något jätteroligt och positivt!

Är det en stor klöspelare? Som man kan köpa i zooaffärer för 400 kr och uppåt? Eller bara en liten brädda eller en kort pinne med snörre eller matta på?

Man kan bygga klöspelare själv i alla möjliga former, dessa är vanligen mer uppskattade. Katter vill gärna kunna klättra upp och ned, svinga sig runt och ha sig.

I djuraffärer finns en spray eller kristaler som heter FY eller OFF. Fy kristaller har jag för mig.. dessa luktar eucalyptus och citrus. Vår hane fullkomoligt avskyr det! Däremot så bryr sig inte tjejerna om det.

Just det, om ni köpt klöspelare vet du ifall det är kattmynta i det? Det sägs ju att katter ska älska det, men det stämmer inte alls med alla. En del avskyr det, andra gillar det.

När ni klippt klorna så ställ katten vid klöspelaren.

River katten på tapeten istället så ger er inte, lyft katten till klöspelaren.

Min hane rev tapeter hemma hos mina föräldrar tills min far byggde en 2 m lång pinne och ställde under trappan då slutade han.

Ett annat tips om man vill uppfostra en katt så är en blommsterspruta ovanligt bra. Gör katten något han inte får göra så säg ifrån med fy, nej eller vad ni säger/gör för ljud. Bryr sig inte katten så säger ifrån igen smtidigt som ni sprutar lite vatten på katten. (Uppskattas absolut inte av katten!) detta kommer den lära sig otroligt fort av och till sist kanske det räcker med att ni visa fram vattensprutan, knäpper på den med fingret eller skakar om den lätt.
    Tycker katten om vatten dvs badar/duschar osv väldigt gärna så undvik i stor mån vattenspruta, det tar vanligen bort deras lust till dusch.

Att han började när ni flyttade till hus kan vara så enkelt som att era tapeter i det rummet är lite noppriga dvs i kattens värld en ENORM klösbräda. Eller så hade han ingen från början, den var nedpackad eller han ansåg att hans eget var för liten så tog han det han gillade i nya hemmet.

Hoppas det gav lite svar på frågan :)
    Vill du veta hur man gör egna klöspelare/brädor så hör bara av dig

• Loka

jessy, jag bugar och tackar, vilken information .

Klösbrädan är en köpt i en djuraffär, variation större med olika "våningar" och "hus" så den bör räcka till honom tycker man. Men du får gärna skriva hur man gör en egen , eftersom han ratat den vi har kanske man ska ge honom en ny som på så sätt kanske blir mer intressant.

Jag har inte provat kristallerna som du skrev om, men ska ta en sväng förbi djuraffären idag.

Sen är det tyvärr så att när vi flyttade in var tapeterna alldeles nya och det värsta är att han klöser i 4 av rummen så det är lite svårt att hinna med och passa honom, men jag ska plocka fram en blomspruta och börja uppfostra den rackaren .

Tack ännu en gång!

• Pixie

Mitt tips är att spruta vatten med blomsprutan på katten när han klöser. Men det måste vara när han gör det. Det går inte att straffa katten i efterhand, det fattar de inte. Så småningom kommer katten (förhoppningsvis) att förknippa "klösa på väggen" med "obehaglig vattendusch". Vattnet är ju inte farligt för katten, men de brukar tycka att det är obehagligt.
    Varje gång katten klöser kan ni även lyfta den till klöspelaren. Man kan tom visa katten genom att försiktigt hålla i tassarna mot klöspelaren och "klösa" lite åt den. Det gäller att vara ihärdig med uppfostran av katter! Min ena katt älskar att äta plast över allt annat, och det verkar inte som att han någonsin tänker sluta med denna lusta, hur mycket jag än fyar honom eller sprutar med blomsprutan. han tycker helt enkelt att plast är det ljuvligaste som finns!

Lycka till!

• jessy

Kan ju kanske vara så att det finns kattmynta i klösbrädan. Många av dessa klöspelare som har tygg med tassavtryck är det många gånger kattmynta i. Annars så kan han bara fått för sig att den står fel eller vad som helst. Man kan ju också testa att spraya kattmynta (finns köpa i zoo/djuraffärer) såvida man vet att katten gillar doften! :)

Bygga egen klöspelare är rätt enkelt. Vi bygger våra genom att köpa koksmatta på (ex IKEA) och sen avnänt oss av spillvirke ifrån husbygge. Sen trär vi koskosmattan runt en bit virke och skruvar fast den och sedan tar en till bit och gör likadant, sedan tar båda bitarna och skruvar ihop. Vi har sedan förankrat alla plankor och delar i sk "hatthylla" ifrån skrotbilar.

Man kan också gå ut i skogen ta en bit gren som ligger, virra lite snöre runt eller låta den vara som den är.

katt.nu ska det finns det andra lösningar på hur man bygger sin egen klöspelare

Vi uppfostrar våra katter hemma med "fyspruta" väldigt effektivt och behändigt. Dessutom så far de inte illa av det. Så länge man sätter upp sina regler och håller sig till det :)

•  *Juniphé*

hmmmm.... har ni möss som kryper i väggarna kanske? Kan i så fall förklara varför han klöser...

Min man (uppfödd på landet) hade en katt som jagade mössen i väggarna... dock kunde denna katt öppna dörrar, så den tog sig upp på vinden och ner mellan ytter och innerväggen och där sprang den som besatt och käkade möss. Kan inte ha funnits mycket isolering i den kåken inte

• wienerwaltz

En katt som vi hade en gång, började med att bajsa utanför lådan.
    Vi la ut vitpeppar på dom ställena och då återgic han till lådan.
    Kanske ni kan pudra väggen med vitpeppar?

• Gnu

*Juniphé*:
    Jag ser för mig den vildsinta katten som röjer i väggarna och sätter skräck i mössen!
    Jag tänkte också på att den kanske jagar någonting eller känner behov av att hävda revir extra mycket av någon anledning. Kanske pga flytten. Tyvärr har jag inga förslag på åtgärder som inte redan är föreslagna.

• jessy

Att enbart spruta vatten på katten när den klöser på väggen kommer visserligen ge katten signal på att det där var obehagligt. Men 2 cm bort kanske det är bättre.. osv osv tills hela huset blivit täckt.

Sen kopplar inte katten klöser på vägg får vatten på mig = väggen ska jag inte klösa på. Utan den kommer koppla klöser=obehag.

Katter kan på många sätt uppfostras i samma stil som man uppfostrar en hund, såvida man själv inte får för sig att katten är en hund och ska uppfostras exakt på samma sätt.

• agnelia

Pixie!
    Min ena katt äter också plast!! Jag trodde min lilla toka var ensam om det.
    Och det är ju inte lätt att hålla undan all plast för henne. Speciellt äter hon det när hon vill få upp en hårboll...
    Hon gör inte som den andra katten inte, äter kattgräs/gräs/mattes blommor, nej - plast ska det vara!
    Usch, blir så orolig ibland men inget verkar hjälpa! Det enda hon tycker är godare än plast är ost!!!

• jessy

Har en liten tjej här hemma som mest bara tuggar i plasten, jag antar det är för att det känns skönt emot tänderna. Kanske liknande effekt som vi känner när vi borstat tänderna (?)

Svar på tråden Katter som klöser på tapeter!