• 20th century fox

En till kristen tråd!!!!

Hej!

Jag är inte heller så sugen på att disskutera men det skulle vara kul att ha en tråd för hur man tillämpar sin religion i vardagslivet. "Tro utan gärningar är död" eller hur var det nu igen? ;)
    Jag tycker det är mycket roligare att prata erfarenheter än att disskutera moral och olika åsikter, roligare att hitta det man har gemensamt!!!!

Vad har ni tagit till er mest i er tro och vad jobbar ni på just nu?

Själv så försöker jag alltid att jobba på detta att älska sin nästa som sig själv...ständigt aktuellt...
    Och nu är jag sur på en kompis som är puckad som jag ska (försöka)förlåta :D

Ja, ja, nog babblat..er tur!

• Svar på tråden En till kristen tråd!!!!
  • londonbruden

Ja du Fox vart ska man borja?!

• jessy

Det jag tagit till mig mest är att värdesätta och fira namnsdagar, allra helst mer än födelsedagen.

Jobba på har jag nog massor om man skulle vara riktigt ren i mitt handlande/levande/tänkande. Men jag anser att huvudsaken är att jag vet om min tro som jag är född i, uppvuxen med och till viss mån försöker leva efter.

Men vad jag måste bättra mig på är fastan och mat som man inte får äta under en del perioder. Men hur skoj är det att fasta runt hälften av årets alla dagar.

*tar några vindruvor i protest*
    :D

• tokfjant

Jobbar hårt på att inte strypa svärmor. (nästan inte ett dugg ironiskt!)

• EmmaPemma

jag hoppas att jag får vara med även om jag inte har "tagit" ngt från Bibeln, utan mer själv försökt tänka ut hur jag bör/vill leva i vardagslivet (enligt min tro):

* Ha överseende med svärföräldrar och svägerska + skrikiga barn. (Det är den här punkten som är svårast ).

* Förbättra relationen med vänner. (bestående i att tydligare sätta gränser, vara ärlig, kunna förlåta och ta initiativ).

* Visa mina föräldrar uppskattning (även om det är en självklarhet att jag tycker om dem, försöker jag tänka på att visa det mer konkret).

• Forsfors

Jag är osäker på min religiösa identitet, men jag tror på Gud och har Jesus som stor förebild när jag tänker på hur jag ska försöka behandla mina medmänniskor och har tagit till mig en del godbitar ur kristendomen som jag försöker ta fasta på:

Jag brukar tänka på att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, och försöker därför vara hjälpsam och trevlig mot folk i min omgivning, kanske hjälpa någon med busspengar när de inte har tillräckligt eller prata med någon pratsugen tant eller farbror eller A-lagare som ingen har tid med etc.

jag brukar även tänka på att "den som är fri från synd ska kasta första stenen" och alltså inte försöka döma folk hur som helst efter yttre omständigheter efter som jag själv inte direkt är fläckfri

Det där med att förlåta har jag också som projekt, har lite svårt för det ibland, men det hänger på något vis samman med att inte kasta stenar för att man själv också gör dumma saker, så det är något man får jobba på men man mår bättre när man förlåter gamla grejer och istället lever i nuet eller blickar framåt.

Man lyckas kanske inte alltid att vara Guds bästa barn men man kan ju alltid göra sitt bästa

• vårblomma

Jag är kristen och jobbar mycket på att vila i tron. Inte "prestera" i bön osv, utan VARA. Lita på att Gud bär och att jag inte behöver vara så duktig hela tiden. Han älskar mig ändå! Svårt...och superlätt på samma gång...

Svar på tråden En till kristen tråd!!!!