Inlägg från: Oktoberbride |Visa alla inlägg
  • Oktoberbride

Se hit ni som gör egna tårtor!

Hej pysseltjejer!

Jag och min mamma och min sambo ska tillsammans baka bröllopstårtan för 45 personer..

Vi har beställt en tårtställning i tre våningar från Panduro och ska provbaka tårtan om 1 vecka..

Undrar om ni har förslag på fyllning samt vad man ska "klä" tårtan med så att den blir fin..
    Vi är många nöt/mandelallergiker så nötter och mandelmassa är inte att tänka på..
    Jordgubbar är vi också allergiska mot..

Vi hade tänkt Maräng alternativt sockerkaksbotten med vaniljkräm och mosade hallon mellan kanske..?

Alla tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Se hit ni som gör egna tårtor!
  • Oktoberbride

Tack snälla ni för alla tips!
    MArängbotten får vi skippa då..
    Sockerkaksbotten kan man ju byta ut mot rulltårtsbotten om ni tror att det blir bättre? Har ni något bra recept på en sån kanske? ;)
    Vi har funderat lite och tänkt att göra såhär:

Rulltårtsbotten (Som man droppar lite god likör över)
    Chokladkräm
    Rulltårtsbotten (Som man droppar likör över)
    Mocka/Kaffe-kräm
    Rulltårtsbotten (som man droppar likör på)
    Tunt lager vispgrädde runt hela tårtan för att få det vi ska täcka den med att fästa ordentligt..

Vi tänkte smälta vitcocklad och mörkchoklad, hälla upp den vita chokladen i en långpanna och den mörka i en annan..
    Sen bryter man bitar av chokladen och täcker tårtan med.. förstår ni hur jag menar?

Tårtställningen ska vi köpa på Panduro/från den länken som Littletiger gav mig..

Vad tror ni om detta??

• Oktoberbride

puffar upp för fler tips

• Oktoberbride

Johanna = en lat kock:
    Tror du att det inte fungerar att fästa mina chokladplattor med grädde? Är det bättre att göra en vaniljkräm kanske?

• Oktoberbride

Johanna:

Vad smakar suagerpaste? Hittade det på nätet och det står att man kavlar ut den.. Jag har alltid trott att det är som kristyr som man spritsar på.. och det låter vidrugt! Men nu när jag läste om det lät det som att vi byter ut chokladtäcket mot suagerpaste kanske? Är det väldigt sött?

Hittade på tartdecors hemsida nått som heter modelleringschoklad..
    "Man kan med fördel blanda den 50/50 med marsipan eller sugarpaste för att dryga ut den. På så sätt får man en mycket smidig och god pasta att klä tårtan med eller modellera figurer eller rosor t ex. För extra finess - använd Moon Beams - metallicfärger som framträder på mörkt underlag."
    Vad tror du om det? Har du hört talas om det?

Och om man ska ha suagerpaste så måste man ha smörkräm - köper man det eller gör man det själv? Och vad smakar det??

Tacksam för alla tips!

Kramar från Oktoberbride

• Oktoberbride

Johanna: Jag tål inte nötter så därför är vi intte på suagerpaste..
    Har du nått annat förslag på vad man kan täcka den med?
    Hur länge vågar man ha en suagerpaste tårta med smörkräm under i kylen? 9 timmar?

Svar på tråden Se hit ni som gör egna tårtor!