• Galenpanna

Avundsjuk sambo?

Har ett problem, min sambo är avundsjuk på min hobby = Hästarna!
    Allt är frid & fröjd hemma tills man för på tal att "jag tar hästarna på ons,tors & lör denna vecka" t ex
    Nu har vi bara en bil så det krävs antingen att han skjutsar mig eller att han inte skall ha bilen så jag kan ha den för att det ska fungera "gnisselfritt".
    Är trött på att hamna i fällan att man ger upp om sitt eget intresse för att passa in och vara till lags och för att slippa små gräl som det här.
    Nu är hästar ett tidskrävande intresse minst sagt, en tre - fyra timmar försvinner ju då jag är iväg. Jag kan förstå att han kan tycka det är tråkigt, men jag förstår inte hur han kan bli arg för det. Han lovar att bättra sig men det håller tills nästa gång jag har hästjour.
    Antingen är han sur för att han måste lämna & hämta, eller så är han sur för att jag åker, sur för att det tog längre tid än väntat, sur för att jag inte frågade honom innan, sur för att jag frågade "Det är ditt beslut" svarar han då. Någon som varit med om något liknande? Kanske med en annan tidskrävande hobby eller hästar?

Har försökt att få med honom ut, intresserad sig lite för vad det är jag håller på med och vad det är som tar så´n tid. Han tror att det bara är till att hoppa upp och så iväg en timme...När han insåg att 2 timmars jobb är bara mockning, insläpp, utfodring, skötsel..så baxnar han.

Visst man blir bunden av att vara hästtokig och det är knusslande och pysslande med tider för att få det att gå ihop.
    Det är lätt för annan att säga "dumpa honom om han inte respekterar dig och ditt intresse" Han respekterar mitt intresse men tycker det är trist & jobbigt när det tar mitt intresse/uppmärksamhet ifrån honom. (så uppfattar jag det iaf)
    Försöker prata om det men tycker inte vi kommer nå´n vart eftersom det veckan senare är likadant igen.

Jag försöker se min egen del/fel i det här, men har svårt att se varför han blir så irriterad & arg. Kan någon hjälpa mig att förstå hans irritation???
    Har försökt ställa in mig på hur det hade varit om han haft någon tidskrävande hobby, visst kan jag delvis förstå hans besvikelse då jag blir uppbunden när han kanske skulle vilja hitta på något bara han & jag men han är ju inte fastskruvad på en stol, han får lov att göra vad han vill och när han vill för mig. Jag kan bara tycka det är skönt att rå om mig själv ibland!

Någon som förstår min sits, någon som förstå r hans? Snälla hjälp mig att förstå!

Mvh
    Galenpanna

• Svar på tråden Avundsjuk sambo?
  • Spättan

Hej Galenpanna!

Har själv häst - 1 häst som dottern tar hand om så jag vet vilket tidskrävande intresse det är. Skulle dessutom inte nöja mig med att kalla det för hobby eller intresse utan det blir för dem som VERKLIGEN är intresserade en livsstil. Har du som min dotter vuxit upp med häst och intresset hållit i sig upp i vuxen ålder så är det svårt, för att inte säga mycket svårt att ge upp "hästeriet"! Såg bara på min dotter som är 16 år, när vi nu tyvärr var tvungna att sälja ponnyn för att köpa häst, att hon var alldeles vilsen och inte alls sig själv den månaden hon var "hästlös!

Vad jag vill berätta med detta är att han måste förstå att hästen/hästarna är en del av ditt liv och en del av din identitet. När han förstår det så förstår han också att du faktiskt behöver ha den sysselsättningen de ger.
    Om du dessutom inte behöver lägga 7 dagar i veckan i stallet utan kanske 3-4, så har du ju faktiskt en hel del tid som han får ta del av.

Han befinner sig nog i en sits som vi tjejer har lätt för att hamna i, d.v.s. att han istället för att hitta på något meningsfullt själv, sitter och väntar på dig.
    Kanske ni på något sätt skulle kunna lösa transporten till/från stallet så att han inte känner sig låst? Finns det ekonomi till att skaffa ytterligare en bil? Går det bussar? Samåkning? Kanske det skulle bli lite lättare för honom att acceptera och respektera om han kände att - visst, du är i stallet men att han kan göra vad han vill under tiden, utan att behöva vänta på bilen eller dig?

Har han något eget intresse eller vill han att ni båda ska hitta på det mesta tillsammans? Hur det än förhåller sig med det så behöver han lära sig förstå att hästarna är en del av ditt liv och vill han inte intressera sig för dem så får han försöka hitta ett eget intresse.

Lycka till och hör gärna av dig igen om hur det går!

Kramar Spättan

• Ansku

Jag känner igen mig. Har själv häst och tillbringar 4 kvällar i veckan i stallet + ena veckoslutsdagen. I början var min sambo ofta sur när jag var borta så mycket, men han har insett hur mycket det betyder för mig och nuförtiden kommer han ibland med och hjälper mig så att det skall gå snabbare. När jag tävlar på veckosluten är han alltid med och ofta är han och ser på då jag rider. Han har dock en hel del egna hobbyn och oftast försöker han att ägna sig och dem då jag är i stallet. En av hans största hobbyn är dykning och det är också väldigt tidskrävande. Oftast dyker han bara en gång per vecka, men då går oftast halva dagen dit. Jag brukar försöka följa med honom ibland på hans dykturer (inte i vattnet alltså, men med som sällskap).

Jag tror det är viktigt att kompromissa och försöka komma fram till en lösning som båda är nöjda med. Om din sambo har någon hobby så kunde du kanske engagera sig lite i den, så skulle han kanske kunna komma och hjälpa dig någon gång istället.

Jag och min sambo reserverar alltid en kväll i veckan som är "vår" kväll. Då får man inte ha något annat program och då hittar vi alltid på något tillsammans (det kan också vara att göra något mysigt hemma, typ helkroppsmassage på varandra). Detta funkar jätte bra för oss och ofta går vi båda och ser fram emot vår gemensamma kväll. Visst umgås vi även andra kvällar, men vi har åtmistone alltid en kväll som vi bara ägnar oss åt varandra.

• mattii

Hejsan galenpanna

Min fru har hästar (fast hemma på gården)
    och det tar ju som sagt en del tid.
    Själv är jag en fiske tok, så jag är ute en hel del jag med.

Eftersom vi håller på med våra hobbier så mycket, så underlättar det ju om man säger till i förväg, så den andra hälften vet om det. Är inte kul att ha lagat mat och sambon är ett par timmar sen eller inte hinner äta innan hon sticker.

Fast är ju inge kul när han han blir sur på att du har en hobby som tar tid.
    Hoppas han lär sig respektera att du är borta med hästarna.

Har det själv skönt på det viset att jag är fri att fiska när jag vill i princip, och hon har sina hästar och vad allt det innebär.

Med tanke på resor instämmer jag med spättan.

Hoppas det går bra för er /kram

• vanessa

Jag tror att det är viktigt att han skaffar sig en egen hobby som också tar tid så att han slipper sitta hemma och känna sig övergiven.

• Ei saa peitää

Jag har ungefär samma problem med min man. Han tycker jag tränar för mycket. Och visst kan jag förstå honom delvis eftersom det kan bli 5 ggr i veckan då jag måste ha bilen ca 2 timmar per gång. Vi har löst det hela med att skaffa en till billigare bil så inte den ena blir låst för att den andra har bilen. Tyvärr måste det repareras lite på den men sen hoppas jag att problemet är löst.

Mitt tips är alltså. Köp en till billig bil så ni har varsin att åka i så kan han odla egna fritidsintressen att ta till när du är borta.

• skorpionen

Min sambo har många intressen som delvis är tidskrävande o inte blir jag sur för det, han är säkert borta i snitt 2 tim per dag för det ibland mer!Man måste respektera det o kanske skaffa sig en egen hobby el så.

Själv har jag -som tur är- inga tidskrävande hobbies som jag måste lämna hemmet för då skulle det vara svårare eftersom vi har barn. Utan jag har flera djur att ta hand om så det pysslar jag o barnen med.

Ibland följer jag med på en av hans hobbies -motorcykel turer men annars är det mesta sånt han gör själv bla dykning, har kurser i det mm.
    Vi ses ju ändå på kvällarna ,kan bli lite senare men då sover barnen o vi kan prata o mysa. O en o annan dag är han hemma hela dagen eller i vart fall på kvällen o är med o lägger barnen.

ja har ni möjlighet köp en bil till,det har vi gjort annars blir den andre så bunden.Sen måste han förstå att ditt intresse tar tid, han får hitta på något annat när du är där kanske passa på att träffa någon kompis,en hobbie, laga en härlig måltid till dej eller så!

Svar på tråden Avundsjuk sambo?