Avundsjuk sambo?
Har ett problem, min sambo är avundsjuk på min hobby = Hästarna!
Allt är frid & fröjd hemma tills man för på tal att "jag tar hästarna på ons,tors & lör denna vecka" t ex
Nu har vi bara en bil så det krävs antingen att han skjutsar mig eller att han inte skall ha bilen så jag kan ha den för att det ska fungera "gnisselfritt".
Är trött på att hamna i fällan att man ger upp om sitt eget intresse för att passa in och vara till lags och för att slippa små gräl som det här.
Nu är hästar ett tidskrävande intresse minst sagt, en tre - fyra timmar försvinner ju då jag är iväg. Jag kan förstå att han kan tycka det är tråkigt, men jag förstår inte hur han kan bli arg för det. Han lovar att bättra sig men det håller tills nästa gång jag har hästjour.
Antingen är han sur för att han måste lämna & hämta, eller så är han sur för att jag åker, sur för att det tog längre tid än väntat, sur för att jag inte frågade honom innan, sur för att jag frågade "Det är ditt beslut" svarar han då. Någon som varit med om något liknande? Kanske med en annan tidskrävande hobby eller hästar?
Har försökt att få med honom ut, intresserad sig lite för vad det är jag håller på med och vad det är som tar så´n tid. Han tror att det bara är till att hoppa upp och så iväg en timme...När han insåg att 2 timmars jobb är bara mockning, insläpp, utfodring, skötsel..så baxnar han.
Visst man blir bunden av att vara hästtokig och det är knusslande och pysslande med tider för att få det att gå ihop.
Det är lätt för annan att säga "dumpa honom om han inte respekterar dig och ditt intresse" Han respekterar mitt intresse men tycker det är trist & jobbigt när det tar mitt intresse/uppmärksamhet ifrån honom. (så uppfattar jag det iaf)
Försöker prata om det men tycker inte vi kommer nå´n vart eftersom det veckan senare är likadant igen.
Jag försöker se min egen del/fel i det här, men har svårt att se varför han blir så irriterad & arg. Kan någon hjälpa mig att förstå hans irritation???
Har försökt ställa in mig på hur det hade varit om han haft någon tidskrävande hobby, visst kan jag delvis förstå hans besvikelse då jag blir uppbunden när han kanske skulle vilja hitta på något bara han & jag men han är ju inte fastskruvad på en stol, han får lov att göra vad han vill och när han vill för mig. Jag kan bara tycka det är skönt att rå om mig själv ibland!
Någon som förstår min sits, någon som förstå r hans? Snälla hjälp mig att förstå!
Mvh
Galenpanna