• ulli_gulli

Spiral.. Gör det ont??

Jag har valt att sluta med både minipiller och vanliga p-piller eftersom jag får sådana biverkningar av dem.

Dels får jag ett hemskt humör, jag går upp i vikt och tappar all sexlust. Jag har provat långa uppehåll förut och då har jag mått såå bra!

Nu till min fråga. Eftersom jag är i ett fast förhållande sedan 3 år tillbaka vill man ju inte använda kondom, det känns lite jobbigt.. Dessa veckor sedan jag slutade har min sexlust vaknat igen, men nu kör vi avbrutet samlag, vilket inte är direkt safe...

Jag funderar på kopparspiral, men är rädd för smärtan vid insättandet... Snälla, kan någon ge mig lite tips å råd, eller andra idéer?? Jag kommer inte att beblanda mig med konstgjorda hormoner igen...

• Svar på tråden Spiral.. Gör det ont??
  • vanessa

Om man inte fött barn innan kan det tydligen göra lite ont men det kanske det kan vara värt? Annars är naturlig familjeplanering det absolut bästa jag testat!

• Monn

Det gör förjävla ont! MEN det är värt det! Hur ont det gör beror nog också väldigt mycket på hur stor själva ingången till livmodern är. På mig var den precis så stor att en hormonspiral gick in (efter mycket lirkande), en kopparspiral är mindre (smalare) och hade gått in lättare.

Ta en ipren innan, om du är van iprenknaprare bör du ta två. Jag äter ofta ipren och en hjälper sällan på mig.

Försök att gå till någon du känner förtroende för. Hur ont det än gjorde och hur lång tid det än tog var jag säker på att "min" barnmorska visste vad hon gjorde. Jag kunde till och med skämta med henne när jag låg där kallsvettig och svimfärdig.

Det är bra om du har någon med dig, och se till att inte ha något planerat för resten av dagen. Många får bara som en kraftigare mensverk, men det finns några få (ytterst få enligt min barnmorska) som nästan blir sjuka vid insättandet. Jag mådde väldigt dåligt och fick ligga kvar för observation i ca 2 timmar. Efter det kvicknade jag till ganska snabbt, men jag var glad att min sambo var med och kunde skjutsa hem mig. Sedan låg jag i soffan och åt glass och tyckte synd om mig själv resten av dagen (som jag alltid gör när jag får mens ;)). Jag har fyra kompisar till som satt in spiral och för tre gick det hur smidigt som helst, och en tyckte det gjorde lite ondare (dock uthärdligt).

Jag hoppas jag inte skrämt dig nu, för trots allt besvär tycker jag helt klart att det var värt det! Försök bara att slappna av så ska det nog gå jättebra!

Att ha en vetekudde färdigplacerad i micron när du kommer hem kan också vara bra för det är väldigt skönt när det gör ont.

LYCKA TILL!

• aska

Jag har ingen bra erfarenhet av det.
    jag och en kompis råkade få samma barnmorska som satte in våra spiraler och hon satte in båda spiralerna fel!

Eftersom jag inte hade fått barn vid det tillfället skulle jag ha fått en mindre spiral insatt men hon satte in en normal storlek och så satte hon den fel till råga på allt. Den satt snett så att jag fick en stor infektion.
    Min kompis spiral växte fast i köttet...

Men - det var nog inte fel i att sätta in en spiral utan det var nog fel på just den barnmorskan!

Det går nog bra för dig, det är ju så många som sätter in spiraler nu för tiden.
    Förlåt om jag skrämde dig!

• H2O

Jag har satt in en hormonspiral och visst gjorde det ont (har ej fött barn), men det går så himla snabbt. Efteråt hade jag som kraftig mensvär i några timmar och sen lättare mensvärk, men detta är givetvis olika från person till person.

Det var en läkare som satte in min spiral och hon kontrollerade efteråt med ultraljud att spiralen satt rätt.

Som Monn skrev så är en värmepåse bra att ha, och i mitt fall även te och godis Och se till att du kan ta det lugnt resten av dagen, man vill inte direkt jobba efter ett insättande...

Jag är supernöjd med att ha hormonspiral, mina humörsvängningar, migrän, minskad sexlust, viktökning försvann ganska omgående efter att jag bytte från p-piller. Jag har inte heller någon mens vilket jag tycker är superskönt!! (Och med detta slipper PMS och mensvärk)

• Pixelkarre

På mig gjorde det oxå ont att sätta in spiralen (koppar). Höll på att svimma, så en barnmorska fick stå och prata med mig hela tiden och hon baddade min panna med kallt vatten under tiden. Där jag var och satte in min brukar de vara två stycken när de sätter in en spiral på en kvinna som inte fött barn. Och det var ju jag väldigt tacksam för. Vet inte hur det är på andra ställen, så jag rekomenderar dig att ta med en vän.

Sen hade jag mens smärtor typ ett dygn efter men Ipren hjälpte ganska bra. Livmodern försöker få ut spiralen igen så den drar ihop sig, det är därför man får ont efter.
    Men....alla är olika, min kompis blev helt förvånad när jag berättade att jag höll på att svimma. Hon kände ingenting när hon satte in sin.
    Bra är det i alla fall med spiral och då kan man stå ut med lite smärta =)
    Lycka till!!

• Spättan

Jag satte in hormonspiral för snart 4 år sedan och visst kändes det. Tycker i och för sig att det var mer obehagligt än att det gjorde ont. Värst var känslan av att man hade ett "ej kroppsligt" föremål inuti sig. Som någon här beskriver det så kan det kännas som att man är på väg att svimma.

MEN - fördelarna överväger definitivt. Det går snabbt att sätta in den och åtminstone jag har inga som helst biverkningar + att jag sluppit mensen helt och hållet. Fick inte ens småblödningar i början efter insättandet så jag har alltså inte haft mens på snart 4 år - härligt!

• Annin

När jag skulle få min insatt gick det inte(har ej fött barn)de avbröt pga smärtan och barnmorskan sa jag skulle kontakta kvinnokliniken istället för de kan lägga bedövning.
    När jag kontaktade KK sa de att man även kan få bli sövd när de ska sätta in sprialen så slipper man smärtan.

• Swing

Jag är snart 43 och har haft kopparspiraler sen jag var 16, eftersom jag inte kan äta p-piller och absolut inte vill bli oplanerat gravid. Det gör ont, särskilt om man inte fött barn, men det är värt smärtan.
    De två första satt fast när de skulle bytas, så jag fick sövas ner på sjukhus. Jag är inte rädd för smärta eller orolig av mig (har tränat upp förmågan att slappna av), så det funkade fint.
    Efter mina barn har jag inte haft några problem med spiralerna, men visst känns det som rejäl mensvärk vid bytena.
    Lycka till, det är värt pinan!
    Lollo

• ulli_gulli

ÅÅ, tack allesammans för era svar!! Det känns skönt att veta att det är uthärdigt. Jag är inte rädd för smärta och ganska tålig av mig, men det är något med den sortens smärta som skrämmer mig. Men va fasen, ska man klara av att föda barn ska man väl klara att sätta in en liten spiral =)

Tack för att ni har gett mig modet!! Nu ska jag boka tid på en gång!!!

Svar på tråden Spiral.. Gör det ont??