Inlägg från: okt_brud |Visa alla inlägg
  • okt_brud

Mellannamn i signatur eller ej??

Tack för svaret.

Vet du om man på någon sätt behöver skriva ut mellannamnet ex med en bokstav eller behövs inte det heller? Det vore optimalt i så fall.

Har förresten uppfattat att det i olika situationer kan vara förvirrande vilket av ens namn som är efternamn och inte. Endel kanske tror att det två sista namnen båda är efternamn och inte ett mellannamn resp. efternamn. Känner någon till det problemet?

Lady A, är du gift och i så fall hur gjorde du eller hur tänker du göra med namnet?

• okt_brud

Jennybaby, den motiveringen du gav kan ju vara tillräcklig, att du i ditt namn visar dina svenska "rötter" liksom din samhörighet med din man.

I mitt fall har jag ett långt efternamn i dagsläget (10 bokstäver) och inte så jätte ovanligt namn och min blivande har en mycket kort efternan (4 bokstäver). Det enda jag upplever som negativt med att skriva hela namnet är att det blir mycket att skriva varje gång min signatur behövs. Om det går att skriva endast en bokstav ur mellannamnet som KUS skriver, vore det guld. Vet ni någon myndighet som kan bekräfta hur man får göra? Skatteverket visste inte vad andra myndigheter ex vägverk mm krävde....

Och tillsist grattis och lyckönskningar Lady A till förlovningen och det stundande bröllopet!

• okt_brud

Tack för att jag får veta hur det fungerat för er som har både mellannamn och efternamn. Nu är det "bara" ett beslut från min sida som jag behöver ta ang. hur jag skall göra.

Förresten hur har ni gjort med e-post adresser?? Har ni förnamn.mellannamn.efternamn@någonting.se eller förnamn.efternman@någonting.se ?? Utifall jag har kvar min efternamn funderar jag även på den frågan...

Förresten det är verkligen många frågor som kommer upp i samband med giftemål, alltifrån stort till smått *ler*.

• okt_brud

Jag har som tidigare sagt också ringt skatteverket och fick tillsvar att hon inte visste utan jag fick kontakta de olika myndigheter som kunde beröras..!

Min blivande man skickade via webben ett e-post till skatteverket och då till folkbokföringen och ställde samma fråga. Han fick till ett mycket bra och tydligt svar (nedan utdrag):

"Mellannamn är som ett personligt efternamn, det kommer att stå med på pass
    och andra id-handlingar och det kommer även att meddelas till andra statliga myndigheter och företag.

Formellt är en underskrift personlig vilket innebär att man undertecknar
    som man själv vill, i namnförtydligandet ska det dock framgå tilltalsnamn,
    efternamn och eventuella mellannamn.

Om man har ett mellannamn kommer det att stå i folkbokföringen. När man ska
    skriva sitt fullständiga namn (vissa blanketter, pass, körkort o.d.) måste
    mellannamnet vara med. Det beror lite på vad mottagaren kräver för underskrift. För övrigt när man ska skriva sin namnteckning är det upp till en själv om man enbart vill använda efternamnet."

Det svaret var mycket tydligt tycker jag. I underskriften behöver inte mellannamnet vara med, men vid förtydligande krävs det. Så vill ni skriva era signaturer med båda namnen rekommenderas att ni också gör det i passet och vice versa.

Svar på tråden Mellannamn i signatur eller ej??