Traditionella könsroller (långt)
En stor orsak till att tjejer får det största ansvaret är att de TAR ansvaret. Om jag hade någon hemma som tog tag i allting utan att säga något är nog risken att jag också struntade i att göra något. Hos oss är det ingen som har ansvaret och ingen gör mer än den andre. Vi brukar storstäda tillsammans med jämna mellanrum och dessemellan händer det väl inte så mycket. Vi turas om att laga mat och fixa ordning i köket. Kan nog inte säga att någon gör det oftare än den andre.
Själv har jag aldrig tagit på mig något ansvar för hemmet, men har i det också varit ganska olika från mina egna kompisar. Därför så säger jag heller aldrig att min sambo "hjälper till". Vi gör det tillsammans. Jag är själv över 40 och trodde att yngre var annorlunda på området, men har till min förvåning hört diskussionerna på jobbet och då är 25-åringarna och 50-åringarna rörande överens om sina mäns oförmåga i hemmet. Framförallt när de skaffat barn.
Den enda på jobbet där mannen och kvinnan har delat rakt av på föräldraledigheten är ett par som invandrat från Slovakien. Vilket förvånade mig mycket, fördomsfullt naturligtvis. Svenskarna däremot gör inte så hos oss. Möjligen kan mannen ta 1-2 månader. Och helst på sommaren. Dåligt!
Sorry - nu drog jag diskussionen längre, men jag retar mig så ibland på att så många kvinnor stannar kvar i den traditionella kvinnorollen.