• Missen2004

kärlbristningar = fula ben

Någon som vet vad man kan göra åt det? Några "beauty-tips" om hur man döljer kärlbristning på benen? Eller kanske till och med blir av med hela grejen.

Snälla, behöver er hjälp!

• Svar på tråden kärlbristningar = fula ben
  • Sandflickan

En dum fråga: är det ngn skillnad på kärlbristningar och hudbristningar?

• Missen2004

det vet jag faktiskt inte.
    Mina kärlbristningar set ut som blå/lila kärl som spruckit precis under huden. Bildar ofta en nät. Trodde först att det hette åderbråck, men det är tydligen helt fel. Åderbråck stiger till ytan och står ut.. något som mina kärlbristningar alltså inte gör.

Vad är hudbristningar då?

• Steam

Har hört talas om att det ska finnas ett slags begandling som tar bort ytliga blodkärl, typ laser eller nåt...

Hudbristningar och ytliga blodkärl är inte samma sak....

• sambosal

Hej!
    Det finns en receptfri salva på apoteket som heter Hirudoid. Har inte själv provat den, men den skall tydligen ge bra effekt. Skall själv prova den inför mitt bröllop i sept.

• Kay

Jag har hört talas om en salva som ska finnas på hälsokostbutiker som innehåller samma ämne som iglar har i sig och ska tydligen vara bra? Har inte testat det själv fast jag kanske skulle...har nämligen ett märke baktill på benet under knävecket som ser ut som ett blåmärke. Har fått det sagt till mig att det är blodkärl som brustit....

• brud2005-05

Jag har själv kärlbristningar på benen och kommer under det närmsta året att ta bort dom med laser. Jag kommer att göra det på en hudsalong men jag vet inte om det finns på sjukhus. Lasern bränner på bristningarna så att blodet koagulerar och bristningarna försvinner. Sök på internet ex. med: kärlbristningar, ytliga blodkärl, laser och staden du bor i så ska du nog hitta. Salvorna ovan har jag också hört talas om men jag vet inte om dom funkar.

Lycka till!!

• Spättan

Har testat Hirudoid!
    Skall smörjas på helst flera gånger om dagen och jag tycker inte att det funkar nämnvärt. Höll bara på en månad i och för sig men på den tiden tyckte jag mig inte se någon skillnad!

• trolla

Har tagit bort kärlbristningar på näsa och kinder. Gör grymt ont men blir jättefint. Man blir väldigt röd och svullnar lite när man gör det i ansiktet men det går över på ett par dagar.
    Jag gjorde det hos Citadellkliniken i Landskrona / Helsingborg. 700 tog det och för det priset fick jag komma tillbaka om det var ngt mer som syntes när rodnad och svullnad lagt sig. Huroduid salvan innehåller sånt där från iglar, man får hålla på länge (halvår eller så) flera ggr per dag om det ska ge effekt. Jag använder det på bristningar men tror inte de kan gå bort helt av salvan. Jag använder den till blåmärken (har ruggit lätt för att få blåmärken) och de läker mkt fortare (typ halva tiden) med salva, bäst är om man får på den redan när man slagit i och tror sig få ett blåmärke så "motar man Olle i grind".
    Trolla

• Missen2004

700 är lite väl mycket för mig.. när det dessutom gäller flera ställen på benen. Men jag undrar om det inte är så att om man får mer färgad hud (solar,brun-utan-sol,sprayar sig brun på salong,osv.) så syns dessa väl inte lika tydligt?

Jag har en extremt ljus hud och bränner mig lätt i solen..har sådana där rödhårsgener i mig så jag också får fräknar på hela kroppen.

• *augustibrud*

Brustna blodkärl och hudbristningar "striae" är inte samma sak.
    Som ni hör så är det ju kärl ELLER hud som brustit.
    Blodkärls bristningarna kan bli fler och tydligare av hög värme(solarium) eller kyla.Lycka till nu!

Svar på tråden kärlbristningar = fula ben