• iskatt

Minskad sexlust beror på p-piller??

Hej!
    Jag har ätit Mercilon 28 nu i lite drygt två år. Senaste halvåret/året har jag börjat känna mig mindre och mindre sugen på sex... Det är skönt och så när vi väl gör det, men innan känner jag mig inte alls sugen. Jag älskar min pojkvän, är jättekär och vill inget hellre än att ha sex med honom, därför blir jag så frustrerad när jag känner såhär! Jag vill, men har ingen lust.. låter ju knäppt men så är det!
    Jag har funderat på vad som kan vara orsaken. Kanske jag känt mig stressad eller trött, haft mycket att göra i skolan osv. Tror att det är en bidragande faktor.. men när jag fortfarande över sommarlovet inte märker nåon större skillnad funderar jag nu på om det skulle kunna vara p-pillren!?
    Det jag nu undrar är om ni har någon erfarenhet av andra piller som inte påverkar sexlusten negativt. Jag gillar p-piller som preventivmetod och annars har Mercilon 28 funkat bra för mig.
    Mercilon 28 är dock de enda p-piller jag provat, finns det kanske några bättre?

• Svar på tråden Minskad sexlust beror på p-piller??
  • Monn

Jag slutade med p-piller för ungefär 8 månader sedan och jag säger bara wow! Lusten kom tillbaka mer och mer och nu vill jag lika ofta som min sambo, och så var inte fallet tidigare. Jag har inte ångrat en minut att jag slutade knapra piller.

• *Blomman*

Jag äter Yasmin 28 och jag känner ingen minskad sexlust, däremot mår jag mycket bättre av dessa piller än vad jag gjort tidigare med andra preventivmedel.
    Dessa piller har fördelar att fet hy och acne kan lindras, man behåller sin kropsvikt samt får ökat välbefinnande (PMS kan minska avsevärt).
    Men som sagt, alla preventivmedel upplevs olika och fungerar inte på alla. Hoppas att du får tillbaka din sexlust!

• Missen2004

Jag åt trionetta 28 i 4år och kan säga att min sexlust försvann succesivt under dessa åren. Först var allt hur bra som helst, men så tappade jag bara llt lust för det hela - det blev en rutin för mig som jag bara "gick med på". Men 2veckor efter att jag slutat med p-piller (och andra preventivmedel),så kom lusten tillbaka. Idag använder jag inga preventivmedel och sexlusten är på topp

• mrs taylor

Jag åt tidigare Mercilon och upplevde väldigt stor skillnad när jag slutade. Visst hade jag lite sexlust men inte alls som nu. Det tog lång tid innan jag blev upphetsad och jag ville inte alls lika ofta som tidigare. Nu har jag varit utan p-piller det senaste halvåret och OJ! vilken skillnad. Min blivande orkar knappt med mig...

• Mad

Har också haft det problemet, ingen lust samt att jag inte tål hormoner. men vad ska man göra? Man vill ju inte direkt vara utan.
    Använder just nu p-spruta och det är det som fungerat bäst så jag hoppas min "blivande" har tålamod och att han blir bättre på att förföra

• Missen2004

Mad:

Jag förstår att du inte direkt vill vara utan det heller - "olyckor" händer ju ibland.

Tänkte bara säga att jag vara jätteorolig i början när jag slutade med preventivmedel för att bli med barn. Men nuförtiden tänker jag inte ens på det. Har varit utan nu ett drygt år. Har 6 flera gånger i veckan och har alltså inte blivit med barn. Antingen så är vi ett par som inte kan få barn eller så har vi bara haft tur. Hursomhelst, så ville jag bara säga att det inte är så lätt att bli med barn alltid.

• Liea

Åh, så skönt! Jag känner precis igen mig i vad du skriver Iskatt! Jag har också funderat på om det är p-piller som spökar i lusten...har ätit dom i 9 år...och nu får det vara dags att sluta....ska sluta nu på måndag!!!!

Jobbigt att veta vad man ska ha istället...men blir det en knodd så blir det...

• iskatt

tack för alla svar :)
    Tyvärr så tror jag inte jag kan sluta med p-piller..jag vill absolut inte ha barn just nu. Alternativet skulle då vara kondom vilket jag har haft lite dåliga erfarenheter av, de har gått sönder, halkat av osv... Jag vågar inte riskera en "olycka". Dessutom tycker jag det är bra att alltid veta när mensen kommer, min mens har nämligen aldrig varit speciellt regelbunden utan p-piller.
    Min plan är att boka tid hos barnmorskan och höra vad de har att säga... hoppas att det finns någon bra lösning.. *suck*

Svar på tråden Minskad sexlust beror på p-piller??