• -svea-

Någon som bor i Australien???

Jag skulle vilja hyra bil i Australien och undrar om mitt svenska körkort räcker?

Jag skaffade ett internatuionellt körkort när jag bodde i USA och blev stoppad av polis (körde för fort hihi) och den polisen sa att mitt internationella körkort var ett skämt!!??

Så min fråga: Måste jag skaffa internationellt körkor? Kommer bilfirman kräva detta??

Tack,
    Svea

• Svar på tråden Någon som bor i Australien???
  • kärlek03

Det beror på hur länge du ska vara här! Men jag är nästan säker på att du kan köra på ditt körkort i 3 mån. Det gör jag.

• önskar 2004

Jag var på tjänsteresa i Australien 1998 - stannade fem veckor och mitt vanliga svenska körkort var det enda som jag hade. Jag fick inga klagomål om det på uthyrningsfirman i alla fall.
    Önskar 2004

• *nyfiken*

Är du i landet som turist kan du köra på ditt svenska körkort i 3 månader utan att ha internationellt körkort. Nemas problemas.

• Leone

Ja, du kan anvanda ditt svenska korkort.

Men! Eventuellt behover du en engelsk oversattning av det, det kravde uthyrningsfirman av mig (Avis) - men det verkar bero pa vem man pratar med. Fick ett papper fran konsulatet med oversattning for ca 25 dollar, men om du kan ordna det hemifran ar det nog smidigare.

Annars kan det nog vara en bra ide att skaffa ett internationellt korkort.

Att USA inte erkanner internationella korkort forvanar mig inte ett dugg. Sen nar bryr de sig om nat som kommer fran nat annat land? Australien ar nog lite mer progressiva tror jag...

• *nyfiken*

Eh..jag skaffade internationellt körkort vilket i princip var en översättning av mitt svenska körkort.

Jag har aldrig haft problem med att hyra bil, speciellt inte om man har visakort. Har blivit stoppad för att blåsa, men aldrig för att visa körkortet.

Det är bara att spela dum i värsta fall

Svar på tråden Någon som bor i Australien???