• MaKat

bygdegårdar eller liknande i Uppsalatrakten

Vi planerar att gifta oss nästa sommar (hurra!) och söker just nu lokaler som är belägna någonstans utanför Uppsala. Problemet är att vi bor utomlands ända fram till bröllopet och har därför inte möjlighet att åka runt och kolla överhuvudtaget, därför försöker vi på detta sätt inleda vår research... Lokalen behöver inte vara jätteflashig men får naturligtvis finnas i fin miljö och måste rymma ca 100 pers.
    Har läst tidigare inlägg och skulle nu gärna vilja ha hjälp med information om fyra bygdegårdar som tycks ha fallit folk i smaken: Ålands, Danmarks, Järlåsa och Vassunda bygdegårdar. Skulle någon vilja vara så snäll och berätta om sina erfarenheter av dessa ställen och framför allt också gärna inkludera praktiska detaljer: hyra, vad som ingår (dukar/porslin osv), vilka villkor som gäller för städning osv. Om det är någon som har ett supertips på någon annan lokal som kunde tänkas möta våra önskemål så tas också det emot med stor tacksamhet!

• Svar på tråden bygdegårdar eller liknande i Uppsalatrakten
  • Tant Pernilla

Jag har ingen erfarenhet av någon av de bygdegårdarna men jag vet att det finns mycket att hitta på Bygdegårdarnas riksförbunds webbplats: www.bygdegardarna.se

• LenaW

Hej!

Vi hade vår bröllopsfest i Ålands bygdegård och den är jättefin! Vi var drygt 100 personer och det fanns gott om plats, vi dukade med honnörsbord och fyra tungor för de vuxna och sedan finns det ett "mingelrum" där vi dukade åt barnen. Det rummet är i anslutning till stora salen så de blev med på festen ändå. Det finns stor scen och musikanläggning som man kan låna om man pratar med någon i strylsen. De har porslin för drygt 100 personer och det finns en industridiskmaskin, två spisar, dubbelkaffebryggare, en stor och en halv kyl och en halv frys. De ha en jättefin och stor altan där vi serverade fördrinken.

Städningen ingår inte men vi gjorde en överenskommelse med hon som har hand om bygdegården (hon bor i en lägenhet på bygdegården) så hon städade den åt oss mot betalning och hon var inte dyr =) Att hyra bygdegården kostar 1000:-/dygn men om man har bröllop på lördagen och ingen annan vill boka den på ex.vis fredagen så får man den för 1000:- hela helgen.

Det finns en stor hall och tre toaletter. Det går nattbussar in till Uppsala bara några hundra meter därifrån.

Det var allt jag kan komma på om Ålands bygdegård. Vi var jättenöjda med den =)

Lycka till med bröllopet!

• agnelia

Vassunda bygdegård.
    Personer i stor sal - 100. Personer i liten sal - 20.
    Telefonnr: 018-38 10 37
    Hemsida:vassundabygdegard.nu/

Ålands bygdegård.
    Personer i stor sal - 125. Personer i liten sal - 30.
    Telefonnr: 018-39 20 40, 018-39 20 92

Järlåsa bygdegård.
    Personer i stor sal - 200. Personer i liten sal - 40.
    Telefonnr: 018-39 16 84

Danmark bygdegård.
    Personer i stor sal - 100. Personer i liten sal - 30.
    Telefonnnr: 018-32 61 12

Hittade informationen på www.bygdegardarna.se/

Lycka till!!!
    /agnelia (som ska gifta sig i en bygdegård 060205)

• Lilla Karin

Tuna tyckte vi var jättebra, men det är ju en bit utanför. Om det är intressant kan jag berätta mer.

• Lohrinda

Hej!
    Jag kan rekommendera Danmarks bygdegård, som dessutom har en kyrka till granne. Jag har inte varit där på bröllop, men väl på ca 6 st medeltida lajv.

Lokalen är riktigt tjusig, inte flashig kanske men rustik och personlig. Taket är riktigt fint med målningar, fönstren är höga och har fönsternischer (som man kan ställa ljusstakar i) och det finns en scen i ena kortändan. Det lilla rummet som finns är riktigt mysigt, och vi har haft bufféer uppställda där inne. Kök finns, men jag är osäker på porslin. Jag skulle nog hyra porslin från en cateringfirma om jag skulle ha bröllop där, då slipper man diska också. Ibland kan man behöva sopa den stora lokalen innan användning, men det är bara om man är petig. Hm, vad skulle du mer vilja veta?!

• Cherkan

Liten parantes till Danmarks bygdegård. Vi skall ha det på vårt bröllop i december samt att vi var där förra helgen och det finns poslin - snyggt med deras "loga" på. Det finns dessutom industridiskmaskin så man behöver ej diska....
    // Cherkan

• Lohrinda

Cherkan - Ah, vad bra att någon annan visste det! De gånger jag varit där har vi ätit på medeltida tallrikar som vi tagit med själva, så jag hade inget minne av deras porslin.

• uppsalabo

Vi har bokat Danmarks bygdegård till vår bröllopsfest. Hyran är 2000 kr + 500 kr/dag för ev. extradagar kring festdagen. Jättemysig lokal med välutrustat kök!

• MaKat

Hej! Har inte hunnit svara på ett tag men vi är båda väldigt tacksamma för all hjälp vi har fått via detta forum.
    Danmarks bygdegård lät ju jättespännande, men den visade sig tyvärr också vara jätteuppbokad. Det kan vi alltså glömma. Är lite rädd för att vi är för sent ute för alla bra lokaler nu...
    Tuna bygdegård låter också intressant! Vill du berätta mer så är vi idel öra...

• Ingela (Fru Marklund)

Hej,
    Jag har för ett antal år sedan varit på bröllop i Dalby med fest i Dalby Bygdegård. Kyrkan och Bygdegården ligger mycket fint vid Dalbyviken (Mälaren). Lokalen rymmer ca 100 personer.
    Dalby Bygdegård tel 018-38 21 62

Gifte mig själv i Danmnarksbygdegård och vet att den är mycket populär, vi fick rucka lite på önskat datum för att få ha festen där och då gifte vi oss i oktober!

Svar på tråden bygdegårdar eller liknande i Uppsalatrakten