• mitti

    frågor om UVI...

    Hej alla...
    Hör till dem som ofta drabbas av UVI, och nu är det dags igen. Jag har ägnat lite tid åt att söka o läsa igenom info både här på BT och på andra sajter, men jag har ändå en del frågor som kanske någon av er underbara på BT kan svara på.....

    Oftast har jag antagit att det som utlöst det hela varit s*x för det brukar vara efter det som jag får mina symptom. Men denna gång var det inte så. Det enda som vi gjorde på morgonen samma dag som det sedan bröt ut, var att han "pillade" lite försiktigt, men jag var inte i form (sen natt innan) och vi la av innan det hettade till.....

    men på eftermiddagen var det klippt och nu äter jag antibiotika för femtielfte gången..............

    VAD förutom 6 kan göra så att man får UVI??? Och, hur ska man förebygga???
    Jag har redan lärt mig att gå upp o kissa o duscha av mig direkt efter 6, och jag är noggrann med att ha koll på vart han befinner sig, så att det inte "hämtas" bakterier från "fel hål".... Jag vet att man skall torka sig framifrån o bakåt, har alltid gjort det, och jag tror jag dricker tillräckligt mycket. Eftersom jag haft det så många ggr förut så vet jag det mesta tycker jag, och ÄNDÅ.......!

    Jag vet att man brukar få goda råd och tankar här, så jag tackar och bockar på förhand!

  • Svar på tråden frågor om UVI...
  • kestra

    hej mitti!

    har haft problem i flera år med återkommande uvi, fast nu var det faktiskt tre år sen. Vet att jag då fick höra att, förutom allt du räknar upp, så kan man ju ha oturen att bakterierna lever kvar i lite skala och växer sig starkare med jämna mellanrum (som det gjorde på mig). Inte förrän jag fick en månads lexinor-kur i komb. med hiprex gav det sig.
    Då hade läkaren (som undrade om jag hade njursten eller annat) odlat på ett urinprov som visat "rent" vid in vitro-testningen, varpå han sen satte in det där eftersom det fanns en liten mängd bakterier kvar.

    Jag bytte p-piller också senare, efter de åtgärderna har inget mer hänt, så det kanske kan vara nåt...hoppas på tur för dig med!

    kestra

  • Lilac

    Det finns fler orsaker för UVI än sex. Man kan helt enkelt få en förkylning där nere ..alla har vi väl blivit varnade för av mamma att inte sitta på kalla ytor när vi var små? Jag har också haft en del UVI, men har ingen aning om hur jag fått det. Det hela började första gången, tre dagar efter att jag badat i iskallt vatten ute i östersjön. Dessutom fanns det blåalger i vattnet..så jag vart helt säler på att det vart det som orsakat min UVI. Men nu är jag inte säker längre. Min mamma ser det hela nämligen som en sjukdom som endast överförs via sex... och hon är ju sjuksköterka - så hon har sett en hel del sådana fall.

    Kan man på något sätt ta reda på vad det är som orsakar mina UVI? Om man vet vad bakteriet heter som orsakar det på mig, så borde man ju kunna lista ut vart jag fått det från , eller?

  • magdalena80

    Att dricka tranbärsjuice (smakar inget vidare tyvärr) är ett ganska effektivt sätt att hålla bort UVI. Urinen hålls då så sur att bakterierna inte trivs i urinblåsan.
    Annars verkar det ju som om du redan har ganska bra koll på vad du kan göra för att försöka undvika att få UVI, så jag tycker nog att du borde ta o prata med läkare om man inte borde ge dig en längre antibiotika kur - det e ju inte "normalt" att ha UVI så ofta. Lycka till!

    P.s. Det e ju också viktigt att gå ofta på toaletten för att bakterierna inte får tid att börja växa.

  • Heleneli

    Lilac,
    Det kan väl inte vara så som din mamma tror att det bara är en sexuellt överförbar sjukdom?
    Det är väl inte helt ovanligt med UVI bland barn?

  • kestra

    Jag för min del vet då att jag hade mina första uvi när jag var elva- högst sexuellt inaktiv. Så det ska man absolut inte oroa sig för, Lisabet! Det är jättevanligt bland tjejer och kvinnor i alla åldrar.

    Att det sedan är vanligt när man är sexuellt aktiv är ju helt enkelt för att man får dit mer av sina egna och andras bakterier då än annars! Det är också vanligare bland kvinnor än män eftersom vi har kortare urinrör. Oftast är det som sagt innan colibakterier (tarmbakterier) som orsakar uvi, och man kan bli väldigt känslig mot t o m sina egna (som jag blev).

  • strikeapose

    Gå till läkare o be att han/hon skriver ut Hiprex. Tabletter du ska ta direkt du får minsta lilla föraning om att ¨nåt är på G. Det funkar!

Svar på tråden frågor om UVI...