Blomflugor!!!
Jag har fått problem med blomflugor i mina krukväxter. Är det någon som vet hur man blir av med dem??
Jättetacksam för svar!!
Jag har fått problem med blomflugor i mina krukväxter. Är det någon som vet hur man blir av med dem??
Jättetacksam för svar!!
Elliegp
Du har inte testat att lyfta in krukorna i duschen istället för att bespruta dem i fönstret
Kan ju vara lite trevligare så
Sätt påsar över och om du känner eller du röker så rök i påsen.
många tips...
jag har ytterligare ett. Köp nejlikor (finns i kryddpåsar) och ställ ut..
vi gjorde det på jobbet och det fungerade kanon.. alla försvann..!!!
Tack snälla för alla tips. Jag ska testa allaihopa (utom att kasta mina växter). Jag kommer att berätta vilket som fungerar och inte.
Mvh Robbis tjej
Juniphe
Jovisst, i duschen vore ju smart. Om inte blommorna i fråga hade varit två stycken gigantiska, slingrande porslinsblommor som satt fastsatta i väggen. *smil* Men tack ändå!
E
Inget bestående men det enda som hjälper hos oss är att suga in dem i damsugaren! Man kan ju inte smälla dem de flyger iväg av luftdraget.
PYREX!!! har kämpat hela sommaren med såpa, bikarbinat och t-röd mot löss och flugor.
jag lessnade på att de bara komm tillbaka så jag gick till en blom affär och bed dem sälja på mig nått bra, det vart pyrex som man kan vattna blomorna med! ägg och kusar i jorden dör medans växten inte tar skada. det är skitbra jag har den senate månaden vatnat med det en gång och deeimellan kollat efter nya löss och flugor, det är fritt från dem.
så det kan jag rekomendera, speciellt eftersom man kan lägga det på jorden också
Stoppa ned 2 torkade lagerblad i varje blomkruka; det tycker blomflugorna INTE om(lägger även lagerblad i fruktskålen för att hålla blomflugorna borta.) Töm gärna lite sump från det använda kaffefiltret i krukan annars... Jag blandar dessa metoder och har blivit av med de äckliga flugorna!
Jag brukar blanda grönsåpa i vatten och spraya när jag ser att flugorna börjar komma. Jag har ganska mycket örtkryddor och det måste ju vara giftfritt.Jag vet inte vad blandningen gör men flugorna försvinner efter hand och örterna går att skölja rent.
om man bor pålandet så är detta en återkommande grej varje höst när värmen skiftar ute & det blir varmare att vara inne oftast så är det inte blomflugor utan små bebis flugor (vanliga) som söker sig in för att överleva dom tål nämligen inte kyla, tyvärr så söker dom sig inte bara till blommor men det är ett av alternativen tiull föda dom dras till diskbänkar ja överallt där det är fuktigt & gärna lite smutsigt.
Nu har jag köpt pyrex och blivit av med alla blomflugor!!!
Tack för hjälpen allihopa.
Här kommer ytterligare ett tips mot blommflugor... Blanda ca 0.5 dl vitvinsvinäger med ett par matskedar disk-medel i en liten skål och ställ brevid blommorna... Flugorna dras till sörjan och så är det bara att hälla ut dom i slasken.. Jag använder blandningen oxå till bananflugor.. Funkar bra, luktar mindre gott...