• sara72

    säkert??

    Jag äter p-piller, men har börjat fundera på en sak.. När kartan är slut så brukar det ju ta två-tre dagar innan mensen kommer igång. Är det säkert att ha oskyddat sex då? Har haft det många ggr förut men aldrig riktigt tänkt på det innan. Har kanske haft tur hittills..??

  • Svar på tråden säkert??
  • plainol

    Ohh ja, du är skyddad hela månaden. Om det är vanliga p-piller du äter (inte minipiller) så får du helt enkelt ingen ägglossning, så det finns inget där som kan bli till barn.

  • sara72

    Ok..Men varför måste man då använda annat preventivmedel om man glömt att ta pillret två dagar då?? Fattar inte riktigt det..?

  • plainol

    Ja... av någon anledning så finns det väl en risk att ägglossningen kommer igång om man avbryter mitt i kartan. Hoppas det finns någon annan här som vet mer precist!

  • <:3 )~~~~

    Min barnmorska sa åt mig att det sex jag och min sambo haft under uppehållet i min p-pillerkarta (21dagar istället för 28) räknas som oskyddat.
    Spermier kan också leva i upp till 5 dagar.

  • plainol

    Från ungdomsmottagningen.se:

    Fråga
    Hallo Anette.Det är en sak som tynger mitt hjärta väldigt mycket för tillfället...Skulle vilja att du reder ut ett par saker åt mej.Jag käkar p-piller(28-dagars) sen ett par veckor tillbaka.Började äta dem på första mensdagen,alltså ska de skydda f.o.m den dagen?!gick igår in på mina "sockerpiller".men har fortfarande inte fått mens.hade idag sex me min pojkvän,alltså på den andra "sockerpiller-dagen" Så,till min fråga:Skyddar "sockerpillrena" mig från graviditeten ÄVEN om jag INTE har fått min mens ännu?

    Svar
    Anette Nilsson
    När man startar med p-piller på första mensdagen så har du skydd direkt.P-pillret skyddar dig även då du är i kartan på sk sockerpiller. Mensen kan ibland utebli eller komma senare mot slutet av sockerpillren.Om din mens skulle utebli två p-pillerkartor efter varandra bör du göra en graviditetstest för säkerhets skull. Risken för graviditet är dock liten, om du inte har haft maginfluensa, penicillinbehandling (gäller ej alla penicilliner) eller tagit koltabletter vilket kan försämra p-pillrets effekt.

    Anette Nilsson/ Leg. barnmorska

    ---

    men fortfarande inget svar på *hur* det funkar! Jag börjar bli riktigt nyfiken...

  • sara72

    Plainol: Tack, skönt att veta.. Men frågan är ju hur det funkar egentligen? Kan p-piller vara så smarta att de skyddar under mensveckan men inte om man råkar glömma en dag? Ingen som vet?

  • Jennie med ie

    sara72, det handlar helt enkelt om var i hormoncykeln man är. Har man gått igenom hela hormoncykeln, dvs tagit alla 21 pillren, så är kroppen liksom ute på andra sidan och är färdig för mensen. Medans om man bara tagit 14 och hela processen liksom inte är genomgången så kan det ställa till det.

  • new

    Här lär man sig mycket!!
    Är ganska ny på det här med p-piller...

    Undrar en sak bara angående när "skyddet" slutar verka:
    Jag äter p-piller (28-dagars,Follimin) och tar en varje morgon.

    a) Om jag skulle glömma en morgon och istället ta pillret på eftermiddagen, alltså en halv dag senare än "vanligt", är man fortfarande lika skyddad ändå?!

    b) hur mycket "för sent" kan man ta pillret för att man fortfarande ska vara helt skyddad? Kan man tex ta det på kvällen om man skulle glömt på morgonen?

    Det här är kanske något alla kan...men frågar man inte, lär man sig heller ingenting!!

  • Ananas

    New:

    Kopierat från FASS ang Follimin 28

    Glömd tablett: Om du av någon anledning glömt att ta en tablett, ta den så snart du upptäcker att du glömt den. Fortsätt sedan med tabletterna på vanligt sätt. Om det gått mer än 36 timmar mellan två tabletter bör du använda kompletterande skydd, t ex kondom, under den närmaste veckan.

    Summa summarum: Du har alltså 36 timmar på dig att komma ihåg din tablett, eller rättare sagt, om du brukar ta på morgonen har du 12 extra timmar på dig efter den tidpunkt då du skulle tagit din tablett egentligen.

    Vänliga hälsningar,
    Ananas
    leg apotekare.

  • plainol

    sara72 och andra intresserade:

    Jag har blivit jättefrustrerad över det här nu! Så jag cyklade iväg till medicinska institutionen och lånade "lärobok för barnmorskor" och försöker stava mig igenom... lite svårt för en samhällsvetare, så jag hoppas att det finns någon som kan bekräfta eller avfärda det här (Jennie med ie kanske? ):

    Utan någon hormontillförsel så är det ett antal hormoner som samverkar. Först sätter GnRH fart på hypofysen och stimulerar bildningen av FSH och LH (vad alla förkortningar betyder tänkte jag hoppa över). FSH gör att follikeln -- där ägget ligger -- börjar mogna. LH sätter igång produktionen av östradiol (östrogen) och progesteron (gestagen), och tillsammans med ytterligare några substanser sätter detta igång själva ägglossningen. Efter ägglossningen stoppar östradiolet och progesteronet upp produktionen av FSH och LH. Östradiolet bygger upp livmoderslemhinnan, medan gestagenet hindrar slemhinnan från att stötas bort och blöda ut. Därefter minskar halterna både av östradiol och progestoron och slemhinnan stöts bort, alltså mensdags.

    Jaha... och så fram till kapitel 27, familjeplanering. Vanliga, monofasiska kombinationspiller ger ju tillskott av östrogen och gestagen under de första 21 dagarna av menscykeln. Och vad gör östrogen och gestagen i kroppen? Bland annat så trycker de tillbaka produktionen av FSH och LH, dvs ingen follikel mognar och brister. Däremot tack vare östrogenet så byggs livmoderslemhinnan upp litegrann, och när gestagennivåerna går ner (under sockerveckan) så släpper slemhinnan och man får p-pillermens. Om man inte gör uppehåll med gestagenet så får man ju ingen mens på rätt länge, men så småningom släpper lite av slemhinnan ändå (genombrottsblödningar).

    Jag hittar inget ställe där det uttryckligen står VARFÖR sockerveckan inte är samma sak som missade piller, kanske för att jag inte förstår medicinsvenskan... Men jag tror nyckeln här är att genom att tillföra östradiol och progesteron från dag 1 av mensen så klipper man av det här cykliska samspelet som efter ett par veckor ger ägglossning. Men det krävs att man verkligen tillför det under tillräckligt lång tid för att kroppen verkligen ska låta bli ägglossning. Och man får inte göra uppehåll längre än en vecka, för då kommer hela grejen igång igen.

    Alltså... som Jennie sa: Kroppen kommer ut på andra sidan igen. Fast det här var långa versionen. :)

    Ja, jag vet inte om du blev något klokare! Jag känner mig lite mindre förvirrad i alla fall... bara lite, men ändå. Vi skulle ta och rekrytera en gynekolog till BT! ;) Finns ju präster som svarar på allt möjligt på obetald fritid...

  • feb05

    Ville bara säga att p-piller inte är 100 % skydd - alltså man kan bli gravid även om man äter p-piller. Har själv ett par kompisar som råkat ut för det...

  • Jennie med ie

    Och detsamma gäller _alla_ p-metoder, ingen är 100% säker. Förrutom avhållsamhet från v*ginala s*mlag förståss.

    Jag är f.ö en av de som också blivit gravida när jag åt p-piller. Senare i livet fick jag _svårt_ att bli gravid. Tänk vad livet kan överraska.

Svar på tråden säkert??