• överkänslig?

han slog mig

Hej.
    Vi gifte oss i sommras och för att göra en lång historia kort slog min man mig igår. Han slog mig med en kudde (vi hade inte kuddkrig!) och det gjorde ju inte alls ont. Men han slog till mig för att han var arg och jag blev ju alldeles chockad.
    Jag vill ju tro att det här var en engångshändelse och det är ju inte alls faligt att bli slagen med en kudde!
    Nu är frågan är jag överkänslig eller är han en man som kanske kommer att slå mig i framtiden?
    Vad tror ni kloka damer?

• Svar på tråden han slog mig
  • plainol

Han är en man som kommer att slå dig i framtiden. Om han slår till dig när han blir arg så spelar det ingen roll om det är med eller utan kudde!

Jag tycker du ska packa lite grejer och sticka. Har du någon kompis eller föräldrar i samma stad? Vänta INTE! Du måste reagera direkt, annars talar du ju om för honom att det är okej att slå dig.

Jag tycker egentligen jättesynd om dig, men just nu är det inte läge för kramar och "oj vad jobbigt det känns". Du måste därifrån på en gång!!! Är du på jobbet nu? Gå hem och lämna innan han kommer hem! Hur det känns och vad som ska hända sen är ett senare problem.

• Anna-Maja

Jag tror nog inte att det är någon fara. Blev han okontrollerbart arg? Eller skrattade ni åt det hela? Jag kan "slå" min man med en kudde ibland, men det är inte hårt och med glimten i ögat och vi skrattar bara åt det. Ingen fara skedd alltså.

Är han kontrollerande i övrigt? Blev du rädd? Kanske ska du var lite på din vakt, men att göra slut redan nu kanske är överilat. Men händer det igen och i allvarliga situationer så finns det nog anledning att vara uppmärksam.

• Anna-Maja

En till grej: Vad hände efteråt? Pratade ni om det?

• plainol

Anna-Maja: Att jag reagerade så kraftigt var för att trådstartaren skrev att han slog henne *för att han var arg* och att hon blev chockad. Låter inte som det är vad som händer när du och din man boxas lite.

Göra slut eller inte tycker jag är ett senare beslut, när bilden av vad som hände klarnar. Jag vill bara att trådstartaren ska komma därifrån nu, och få tid att tänka på sitt håll utan att blanda in killen.

• Loka

Jag tror inte alls att det behöver hända igen. Däremot måste ni naturligtvis ta upp ämnet och se vad som orsakade slaget. Det är ingen garanti för att han inte kommer att slå dig igen att ni pratar igenom saken, men att han en gång förlorade fattningen kan vara just EN gång och behöver nödvändigtvis inte betyda att han kommer slå dig igen.

Kan erkänna att jag faktiskt gett min dotter en örfil, men det betyder INTE att jag är en barnmisshandlare och jag kan lova att det ALDRIG kommer inträffa igen.

• överkänslig?

Hej igen
    Han var jättearg just då och jag kunde inte riktigt förstå varför...
    Efteråt ångrade ju han sig jättemycket och sa att det aldrig ska hända igen.
    Jag kan inte ta ut skiljsmässa för att han slagit mig med en kudde! Men samtidigt så känns det som om jag nog kommer att vara på min vakt.
    En gång är ingen gång, två gånger är en vana. Det här var första gången.

• zoe jacobs

Nej men, gör nu inget förhastat innan du tänkt igenom och chocken lagt sig! jag tycker absolut inte att du bara ska sticka meddetsamma. Allt hänger ju på situationen. Som ovanstående säger; tappade han befattningen. Hade han kunnat göra vad som helst, slå hårdare, var han vansinnig. Eller slog han till dig med en kudde och sen typ stormade ut. Det gör jag mot min man ibland när jag bara blir sååå frustrerad. Det skadar ju inte, är inte okontrollerat och inte farligt. Då man ska lämna sin man är ju när man blir rädd för honom. När han är kapabel till vad som helst och inte kan kontrollera sig. Gå nu hem och prata ut om det, om han har agressionsproblem kan ni alltid träffa en psykolog en gång för mer ingående samtal och se vad ett proffs tycker. Så länge du inte är rädd ska du absolut gå hem och snacka ut!

lycka till

• plainol

överkänslig?

"Jag kan inte ta ut skiljsmässa för att han slagit mig med en kudde! Men samtidigt så känns det som om jag nog kommer att vara på min vakt. "

Nä, du behöver inte ta ut skilsmässa på stört. Men jag tycker ärligt talat att det låter skit att gå omkring och vara på sin vakt så att ens man inte blir våldsam!

"Han var jättearg just då och jag kunde inte riktigt förstå varför...
    Efteråt ångrade ju han sig jättemycket och sa att det aldrig ska hända igen.
    [...]
    En gång är ingen gång, två gånger är en vana. Det här var första gången. "

Okej att alla andra här tycker det är lugnt, men jag ser massor av röda flaggor.

Ett: Han blir jättearg och du vet inte varför. Känner man varandra bra så förstår man ofta varför den andra reagerar.

Två: Män som slår är fantastiskt duktiga på att be om ursäkt och vara förkrossade och försäkra att det inte händer igen. Det betyder inte att alla män som ber om ursäkt är vanemässiga misshandlare, men det betyder faktiskt att ursäkten varken gör till eller från.

Tre: En gång är en gång! Han har slagit dig och det kommer du att komma ihåg.

Som sagt, jag menade inte "stick och kom aldrig tillbaka oavsett vad som händer". Jag menade "stick och få ro att reda ut tankarna utan att dela vardagen med honom under tiden".

• MsKingston

Det är ju så svårt för oss att bedömma hur han är eftersom vi inte var där.

Jag tycker absolut inte att du ska lämna honom alls. Om du nu vart rädd och chockad över att han slog dig måste du prata med honom om det.
    Att han ångrade sig efteråt och bad om ursäkt låter ju som en respons på din reaktion.

Men du ska absolut vara uppmärksam på framtida händelser och slår han dig en gång till måste du ju självklart lämna honom.
    Men som sagt, jag tycker att du ska ta det lite lungt, det kanske inte alls var "menat" som ett slag från hans sida.

Dom flesta av oss har väl någon gång blivit arga och slagit till den andra personen på ett "harmlöst" sätt ?

• Browneyed Girl

Detta är mannen du är gift med, så du måste väl ha en ganska god uppfattning om hans temperament?
    Jag är övertygad om att ALLA misshandlade kvinnor har sett tecknen långt innan första slaget kommer:
    *Onormal svartsjuka.
    *Extremt kontrollbehov.
    *Asocialt beteende.
    *Egoism.

Eftersom du blev så chockad tyder det på att det är helt olikt honom och emot hans natur att göra så.
    Därför tycker jag det är förhastat att packa väskan genast, ni måste ju PRATA om det här!
    INGEN ska acceptera att bli slagen, ens med en kudde, men ibland är ju män lite burdusare än vi, vilket alla som vuxit upp med storebröder fått erfara !

Tro nu inte att jag försvarar kvinnomisshandel, jag tycker absolut att man ska gå vid första slaget, men detta tycker jag låter mer som ett groll som gick överstyr.
    Än en gång, det är bara du som kan avgöra hur allvarligt det var, så BERÄTTA för honom hur rädd du blev!
    Det borde du förresten gjort direkt!
    Kram på dig!

Svar på tråden han slog mig