Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

** Är du för eller emot abort?**

Jag är för rätten till fri abort och anser att varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp. Tycker det är en oerhört viktig fråga och skulle det bli nåt lagförslag om restriktivare syn om det i Sverige- vilket jag inte tror- så skulle jag nog bli politiskt aktiv för att kämpa för den rätten.

• Citronella

Men jennie, man slänger faktiskt inte embryon som är av tillräcklig kvalite, man fryser in dem. Och eftersom jag själv levt med ivf-behandlingar så vet jag att det absolut vanligaste är att man försöker använda de frysta embryona. Tyvärr klarar inte alla upptiningen och alla stannar heller inte kvar i livmodern- precis som i *verkliga* livet, då massor av embryon går förlorade. Naturen själv ratar embryon som utvecklas dåligt; vad är det för skillnad om man ratar dem i ett provrör?

FYI dessutom; vid en IVF är det vanligaste att man INTE får fram så många befruktade ägg att de går att frysa in; utan man får tillbaka det eller de som utvecklats bäst/normalt. Övriga utvecklas inte som de ska och hade alltså *sorterats bort* av kroppen ändå. KROPPEN hade alltså inte givit dem en chans att fortsätta...

Om abort- bra med vår svenska lagstiftning som den är, bra med kvinnans eget val. Hoppas att systrar i andra länder får samma möjligheter med tiden.

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**