** Är du för eller emot abort?**
Jag har inte läst alla inlägg så jag ber om ursäkt om jag upprepar det någon redan har sagt.
Jag tycker det är otroligt naivt att vara emot abort! Aborter har alltid funnits, i alla tider, över hela världen. Många tidigare folkslag har ansett att det är viktigt att föda många barn för att stammen skulle fortleva, men inte så många att de inte kunde ta hand om barnen. Fram till kristendomens spridning hade olika folkslag sina egna metoder för att förhindra och avbryta graviditeter. De nordamerikanska indianerna använde sig av över 210 olika örter och eskimåerna använde ben från säl och valross för att spräcka fosterhinnan. Till och med samerna i Sverige måste använt sig av några metoder (detta vet man inte så mycket om) då samekvinnan oftast bara födde runt fem barn och den ?vanliga? svenska kvinnan födde runt 15 barn.
Kyrkan var emot abort, och det kan man bland annat se på utvecklingen i romarriket. Innan 300-talet födde sällan de romerska kvinnorna fler än två barn, men på 1000-talet gick det så långt att kejsaren Henrik II befallde att alla kvinnor som fick missfall eller gjorde abort skulle brännas på bål. Sedan dess har det varit olagligt i många länder (och är det fortfarande på vissa platser) och det är alltid, alltid, alltid kvinnorna som har råkat illa ut. De kvinnor som inte kunde föda barn (av en eller annan anledning) vände sig till riktiga kvacksalvare (eller gjorde abort själva), med hjälp av olika vassa tillhyggen eller giftiga drycker. I många fall dog hon av sviterna från aborten, eller blev skadad för resten av livet!
Jag tycker alltså att det är naivt att tro att aborter skulle försvinna bara för att man lagstiftar bort rätten till fri abort. Historien borde visa att det inte spelar någon roll, aborter kommer alltid att finnas, men är det olagligt är det kvinnorna som råkar illa ut.
Argument som ?man kan ju alltid adoptera bort barnet? eller ?man får väl se till att skydda sig? håller inte! Det är kvinnans kropp och det är hon som skadas!
Ni som är emot abort för att man dödar ett barn, om valet står mellan mammans liv och fostrets liv (hon kan av medicinska skäl inte föda), vem ska få leva då? Ska hon få göra abort i ett sådant läge, eller är det fortfarande fel att bestämma över fostrets framtida liv?