Intressant debatt. :D
Hakade mig upp på denna mening:
"Är också för fria val men jag tycker att valet görs i sängkammaren..."
Vilket val då? Säg att du blir våldtagen, är det ditt eget fel då att du blivit våldtagen? Eller om p-pillren du äter inte funkar, dvs att du helt enkelt "löper igenom" som man säger om husdjur, dvs de tar inte som de ska. Då har du ju valt att skydda dig mot oönskad graviditet och ändå blir gravid. Är det enda vettiga valet då att kvinnor inte ska ha sex, om det inte är för att föröka sig?
Själv FÅR jag inte bli gravid, jag har stränga läkarorder på det. Varför? Jo, för att jag riskerar mitt eget liv, förutom att jag kan riskera ett fosters liv. MITT val är redan gjort åt mig, jag kan och får inte bli gravid. Jag måste ta abort om jag blir gravid.
Så, för att inte riskera att bli gravid måste jag antingen avstå helt från sex eller hoppas på att de preventivmedel jag använder fungerar. Men, de funkar inte alltid, tyvärr.
Ska jag då inte få göra abort om preventivmedelet inte fungerar för att jag antingen kan kolavippa själv eller för att barnet kan bli allvarligt skadat?
Jag förstår inte logiken i det hela.
Men bara för att man är för möjligheten att kunna göra abort innebär det ju inte att man på något sätt missbrukar den möjligheten. Det är farligt om man använder abort som preventivmedel och det är något som är vår skyldighet att informera unga tjejer om. Så att de förstår vikten av att skydda sig. Om inte annat borde de alla ha gratis kondomer, så de kan få ett relativt skydd mot oönskade graviditeter, men framförallt skydd mot könssjukdomar (som också kan ge skador på foster).
Någon nämde också att varför ska vi ha denna diskussion när det inte ens finns diskussioner om att dra tillbaka rätten till abort? Kan ju ha att göra med att president Bush i USA vill dra tillbaka lagen, på grund av hans religiösa övertygelse och att om han får sitta kvar en period till kan det innebära en katastrof för många unga kvinnor i USA. Han har redan dragit in bidrag för sexualundervisning och preventivmedelsrådgivning.
Även om vi inte bor i USA är frågan aktuell på alla sätt, för det påverkar "världens största demokrati" (amerikanernas egna ord om sig själva) och då funderar man ju lite på vilken demokrati det egentligen är.
Petra