• Ella

Hur få fart på honom?

Hej!

Jag och min pojkvän är än så länge särbos, men i praktiken har vi sedan i slutet av maj bott tillsammans, dvs ätit tillsammans och sovit tillsammans varje kväll sedan dess. Sedan slutet av juli har vi huvudsakligen bott hemma hos mig pga ett stambyte i hans lägenhet, och till en början kändes det naturligt att jag stod för ?fixet? hemma, eftersom vi var i min lägenhet.

Nu har några månader gått, och jag har börjat tänka till om jag inte borde ställa betydligt större krav på honom?. Jag jobbar och han är arbetslös, men ändå är det jag som står för 98% av allt fix, och det han gör, gör han endast om jag är drivande. Rent praktiskt innebär det här att när jag går till jobbet ligger han kvar i sängen några timmar, äter lång frukost, surfar lite, spelar TV-spel, ev. (ca 1 g/vecka) söker ett jobb, äter lunch vid 3-tiden tidigast, och sedan när jag kommer hem får jag ställa mig och diska, planera inköp, rensa upp på alla sätt efter både honom och mig för att vi ska ha ett drägligt hem. Hade vi bott ihop hade det varit lättare att ställa krav, eftersom det då vore ?vårat? hem, men samtidigt kan jag tycka att han redan nu har ett visst ansvar eftersom han är i min lägenhet hela dagarna. I motsvarande situation hade jag själv sett till att det varit fin ordning hemma hos honom, och maten på G när han kom hem. Han har ju tiden?.

Hur ser ni på detta? Vad hade ni gjort, och vad hade ni accepterat?

Ella

• Svar på tråden Hur få fart på honom?
  • Monn

Om han sover hos dig får han väl se till att hjälpa till! Jag ställer till och med sådana krav på mina kompisar som bor hos mig mer än någon natt.

Han kanske inte ens har tänkt på det själv (hur han nu skulle kunna missa det), men ta upp det med honom och se vad han säger. Om han tycker att det är ditt hem och du som får stå för markservicen skulle jag be honom flytta hem till sig igen. Om han inte ens kan hjälpa till när han bor hos dig, hur ska det då bli när ni bor tillsammans? Jag skulle dra åt mig öronen direkt, men så är jag en obotlig pedant också :)

• Nean

Klart att du kan ställa krav på honom fast ni inte bor ihop (fast det gör ni ju i stort sett) . Om han inte fixar den biten nu, hur ska det då bli när ni blir sambos på riktigt?

Jag tycker att du ställer vettiga krav. Han kan göra mer av marktjänsten iom att du jobbar.

Min kille hade väldigt lite att plugga under våren. Självklart fixade han mer hemma då (tvätt, städning, matlagning, diskning osv) . Då hade vi ju mer trevlig tid tillsammans när jag kom hem från jobbet.

Prata med honom och lägg fram det lite positivt, att ni får mer tid ihop om han fixar hemma-biten.

• Ella

Hej!

Tack!! Skönt att få bekräftelse på att mina krav inte är orimliga! :)

Jag funderar och funderar på hur jag ska motivera honom att sätta fart, och jag har pratat med honom, både lugnt och då jag blivit förbannad pga trötthet. Det lustiga är att när vi pratar håller han med mig och jag tror att jag nått fram, men ändå blir det inget resultat, utan när jag kommer hem sitter han oftast framför TV-spelet. Känner mig som en ensamstående dubbelarbetande kvinna med ett barn hemma... Han ser, och vet, att jag är överstressad med varenda minut inplanerad, men ändå gör han inget för att underlätta....börjar nästan ifrågasätta hans känslor för mig. Jag förstår inte hur han med den vetskapen klarar av att låta bli att hjälpa till!

Känns så trist om en i övrigt mycket bra relation kan förstöras pga detta....

Ska försöka prata med honom igen, och ska försöka se om jag kan hitta på en morot. Har han väl kommit igång, kanske den goda vanan håller i sig. Vet dock att jag måste vara väldigt specifik vad gäller "moroten", för tyvärr räcker inte "mer tid med mig", utan jag måste vara väldigt specifik....så jag ska försöka vara lite kreativ... *tänka, tänka*

Ella

• Monn

Vad jobbigt! För mig är det jätteviktigt att båda hjälper till med städningen. Jag har alltid varit superpedantisk, men har fått kompromissa lite. Ett är i alla fall säkert, jag skulle aldrig orkat bo tillsammans med min sambo om han inte hjälpte till. Idag gör jag kanske lite mer än honom, delvis för att jag pluggar hemifrån många dagar och kan ta diskpauser m.m. och delvis för att jag vill ha det mycket mer städat. Uppdelningen vi har nu är jag mycket nöjd med, han diskar när det behövs och damsuger när framför allt jag tycker att det behövs. Jag sköter maten (om jag inte jobbar till 21). Tvätten delar vi på, den som är hemma och är minst trött tvättar. "Vardagsplocket" sköter jag.

Jag är nog alldeles för rak av mig för att kunna lirka och locka min man till att städa. Jag blir förbannad istället (inte så bra), men jag hoppas att du kan hitta ett sätt att få honom att städa. Jag skulle nog bara skriva en lista på saker jag vill att han ska ha gjort när jag kommer hem, typ diska och fixa mat eller liknande.

• Nyfiken gul , nu fru

Hur har det sett ut i hans egen lägenhet??

Har han hållt ordning o fixat o städat hemma hos sig själv ser jag ingen anledning att sluta med det nu ..

Ni bor ihop, då delar man lika. Punkt...

Hur skulle han ta det om det var tvärsom? Att du bor hos honom o lämnar filtallriken kvar på rumsbordet o bara sitter o filar naglarna??

Sätt upp ett städschema o dela lika på sysslorna.

SÄger som de andra.. ni bor ju redan nu ihop som par.. varför skulle det bli annorlunda med en gemensam lägenhet????

• Kräftan

Ursäkta om jag är rak, men vad är det för kille? Tycker att det är självklart att han fixar marktjänsten när han är hemma & du jobbar. Det är så SJÄLVKLART för mig att jag inte ens tycker att du ska behöva säga något!

När jag & min man inte bodde ihop & han hade semester när jag arbetade så lagade han mat & städade min lgh självmant. Vuxna människor ska väl inte behöva diskutera sådana saker, eller?

• augustibrud2004

I din lägenhet måste du kunna sätta upp kraven på vad det är som gäller! Förstår att det kan vara svårt och att du bara vill ge honom "en chans till". Nä, jag tror som de andra att du måste sätta hårt mot hårt! När jag var arbetslös fixade (då var vi ännu inte gifta) kom hem hade vi tid att umgås, det gynnade ju både mig och honom Nu jobbar vi heltid båda två och delar på ansvaret för att få tid över.

Kan ju inte vara så kul för din pojkvän att du aldrig hinner/orkar umgås. Nä, tar han hand om hemmet så har ni tid att ta hand om varandra. win-win situation helt enkelt Annars får du sparka ut honom!

• Ella

Hej igen!

Har testat det här med lista vid 1 tillfälle, då jag också var i lägenheten, och vid 1 tillfälle nrä jag inte var där. När jag var där fungerade det om jag var pådrivande hela tiden (han stod som handfallen), men då jag inte var där var det kanske max 2 av 7 saker som blev gjorda pga att det uppstod någon fråga och då lät han det vara is tället för att lösa "problemet".

Håller verkligen med Kräftan att vi inte ens egentligen borde diiskutera detta....det BORDE vara så självklart.

Kan också säga med säkerhet att det skulle reta gallfebern på honom om jag lämnade tallrikar hemma hos honom och filade naglarna.... Han har alltså av någon anledning mycket högre krav på mig än på sig själv.......hm, undrar varför?!

Kan berätta 1 sak som jag nästan skäms för att berätta, men ni vet när man är nykär.... Jag jobbade, han var redan då arbetslös.... Han skulle åka bort på kvällen och vara bortrest i flera veckor, så vi hade bestämt att vi skulle äta gott tillsammans innan hemma hos honom och sedan skulle jag följa honom till flyget. Jag skyndade mig från jobbet för att vi skulle få mycket tid tillsammans, men när jag kommer dit sitter han vid datorn och har varken packat, handlat mat eller lagat mat. Resultatet blev en riktig stress och naturligtvis hann han inte fixa till något hemma innan vi skulle åka, utan några dagar senare fick jag åka till hans lägenhet och diska och städa så att inget skulle lukta medans han var bortrest....

Hm, börjar inse att det egentligen inte handlar om bara min lägehenhet och att detta måste tas om hand nu, för annars kommer jag alltid få ta allt själv!

Jag tycker inte någon av er varit för rak! Tvärtom! Det är vad jag behöver höra, så att jag inte försöker blunda för hur viktigt det är att jag tar tag i det NU! Jag måste bli "hårdare"! :)

Ella

• Nyfiken gul , nu fru

Du måste ställa ulitmatum och sen verkligen hålla dig till det du lovat...

Han lär sig efter bara någon timma att han ändå kan strunta i disken för ditt hot är tomt och slutar med att DU diskar ändå...

Hur hade han det i sitt liv INNAN han träffade dig?? Var det mamma som städade då??

• augustibrud2004

Jag kom att tänka på en sak till, hur bidrar han till ert gemensamman boende? Betalar han del av hyran, delar ni på matkostnader osv? Annars har han ju ingen som helst anledning att "snylta" på din tid och din lägenhet.

Du kan i protest bara tvätta dina kläder, laga mat och duka till dig själv, diska dina tallrikar osv. Jag vet, j-vligt barnsligt, men han är å andra sidan också barnslig som lovar och lovar utan att det händer något. Var stentuff, vi stöttar dig!

Svar på tråden Hur få fart på honom?