Hur få fart på honom?
Hej!
Jag och min pojkvän är än så länge särbos, men i praktiken har vi sedan i slutet av maj bott tillsammans, dvs ätit tillsammans och sovit tillsammans varje kväll sedan dess. Sedan slutet av juli har vi huvudsakligen bott hemma hos mig pga ett stambyte i hans lägenhet, och till en början kändes det naturligt att jag stod för ?fixet? hemma, eftersom vi var i min lägenhet.
Nu har några månader gått, och jag har börjat tänka till om jag inte borde ställa betydligt större krav på honom?. Jag jobbar och han är arbetslös, men ändå är det jag som står för 98% av allt fix, och det han gör, gör han endast om jag är drivande. Rent praktiskt innebär det här att när jag går till jobbet ligger han kvar i sängen några timmar, äter lång frukost, surfar lite, spelar TV-spel, ev. (ca 1 g/vecka) söker ett jobb, äter lunch vid 3-tiden tidigast, och sedan när jag kommer hem får jag ställa mig och diska, planera inköp, rensa upp på alla sätt efter både honom och mig för att vi ska ha ett drägligt hem. Hade vi bott ihop hade det varit lättare att ställa krav, eftersom det då vore ?vårat? hem, men samtidigt kan jag tycka att han redan nu har ett visst ansvar eftersom han är i min lägenhet hela dagarna. I motsvarande situation hade jag själv sett till att det varit fin ordning hemma hos honom, och maten på G när han kom hem. Han har ju tiden?.
Hur ser ni på detta? Vad hade ni gjort, och vad hade ni accepterat?
Ella