**Vad händer efter döden?**
Jag jobbar som nattsjuksköterska på ett Hospice, en plats dit människor med långt gångna obotliga sjukdomar kommer. En del av dem kommer in för att vila upp sig lite ett tag, så att de kan gå hem och vara hemma med sin familj ett tag till, men de flesta kommer till oss när det är dags att dö.
Detta innebär förstås att det för mig är "vardag" att vara hos människor när de dör. Jag vet inte hur många människor jag sett dra sitt sista andetag, men det är många många, och en sak är säker, det är något väldigt speciellt som händer när en människa dör. Det är olika tydligt hos olika människor, men med de allra flesta förnimmer jag en mycket påtaglig förändring. Inte bara att de plötsligt slutar andas, eller att hjärtat slutar slå, utan snarare så känner man i hela rummet hur något förändras. För mig känns det som en energi av något slag lämnar dem.
För mig är en definition för liv att det på någon nivå måste innebära ngn form av rörelse, på samma sätt kan energi definieras som rörelse. Forskare säger att mängden energi i universum alltid är konstant, så för mig är det logiskt att tro att när en människa dör, så lämnar en del av hennes livsenergi hennes kropp, och förenar sig med den totala övriga mängden energi i universum. En viss mängd energi/liv/rörelse stannar ju kvar i kroppen, det måste den ju för att den naturliga processen som det är när kroppen förmultnar och blir en del av naturen skall kunna komma igång.
Nå om den delen av livsenergin som lämnar kroppen i dödsögonblicket är vad andra kallar själen, eller om den energin går vidare och finner en annan kropp att återfödas i... DET vet jag inte... Själv känner jag mig nöjd med att veta att jag, eller åtminstone min livsenergi, är en liten del av hela universum för evigt.