• Francoise Cactus

    Kopparspiral och 6

    Hej alla ni med kopparspiral, fick ni ganska kraftiga blödningar de första gångerna ni hade s*x efter insättningen? Jag väntade tio dagar efter insättningen som barnmorskan sa, men har ändå börjat blöda... Hur var det för er?

  • Svar på tråden Kopparspiral och 6
  • Silje21

    Hej!
    Jag väntade bara 5 dagar, och tror jag blödde lite, är inte helt säker. Iaf blöder det lite nu och då de första 3 mnd har min barnmorska sagt, jag har haft i 2 månader och det blöder fortfarande lite ca varannan vecka. Men det går ju säkert över när kroppen har blivit van vid spiralen!

    kramar Silje

  • Loka

    Ska skriva något lite deprimerande här.
    När jag hade kopparsprial gick blödningarna aldrig över . Jag blödde till och från hela tiden och efter 10 månader fick jag nog och plockade ut den.

    Vad beträffar 6:et så som ni förstår blödde det även då och jag väntade längre än man behövde eftersom jag blödde ganska länge och kraftigt efter insättningen.

  • Silje21

    oj, blödde det i 10 mnd? då förstår jag gott att du inte orkade längre. Hittade du nåt annat som funkade då? Själv tycker jag inte om hormoner, dom ger mig bara besvär, så då var det bara kopparspiral kvar att använda... Gör det lika ondt att ta ut den som att sätta i den? Jag höll på att svimma när dom satte i den, har aldrig varit med om värre!

    kram

  • Loka

    Nej, jag tyckte inte det var lika hemskt att ta ut den. Det har tydligen att göra med vilken lutning livmodern har, hur ont det gör alltså.

  • Miiiaaa

    jag har startat en tråd om detta tidigare som heter "blödningar?".

    Jag satte in min kopparspiral i januari och nu för ett par månader sedan har det börjat blöda vid saml*g.
    Har varit till mottagningen, men hade dock bara en underläkare utan direkt gynekologisk erfarenhet så hon visste inte.
    Men det kan bero på många olika saker.. spiralen kan skava på livmoderväggen så att det blöder lite eller så kan det vara trådarna som skaver på livmodertappen som är olika känslig från person till person.

    Jag blöder ganska mkt, men min sambo bryr sig inte och vi tar det lungt när vi "använder" ställningar som innebär att han går djupt in i mig. För det är enbart i dessa (bakifrån) som det blöder har vi kommit på.

    För mig finns inget annat alternativ än kopparspiral då jag blir ett monster och får djupa depressioner av p-piller. SÅ vi står ut änså länge och hoppas på att det kommer något för män snart, förutom kondom!

    Jag har dock inga mellanblödningar mellan mensperioderna, utan enbart vid 6.

  • hybris

    Jag hade kopparspiral i några år och det var inget bra. Hade minst tio dagars rikliga mensblödningar och ibland längre. Gick alltid med mensskydd tyckte jag och fick flera svampinfektioner pga att jag nästan alltid hade mensskydd.
    Bytte till hormonspiral och mensen (och svampinfektionerna) försvann helt. Vilken skillnad!

  • vixen not a tramp

    Blir så trött på att det finns så många och jobbiga biverkningar vid P-medel. Varför finns det inga manliga varianter, förutom kondom?
    Är inte meningen att kapa din tråd, men jag lider verkligen med dig, hoppas du hittar något som fungerar bättre.

  • Francoise Cactus

    Tack för alla svar!
    Och tack Miiiaaa för tipset om din tråd. Trots en del läskiga historier är det skönt att höra att fler har haft blödningar efter s*x. Stackars er som har haft blödningar i flera månader, jag hoppas verkligen att det inte blir så för mig..

    Jag pratade med min barnmorska igår, och hon bekräftade också att det är jättevanligt att man blöder och har lite mensvärk i början. Lite konstigt dock att det varken informationsbroschyrer eller barnmorskan pratar om att det kan blöda i samband med s*x, när det verkar vara så vanligt. Vill de inte skrämma oss förrän spiralen väl sitter där?

    Mia.Maria: Jag håller HELT med, det är så sjukt jobbigt att allt graviditetsskydd bara påverkar våra kroppar. Jag har en kompis som har kollat upp ett projekt på Karolinska eller var det var med p-piller för män, och man får tydligen ungefär samma biverkningar av dem som för våra p-piller: impotens, försvunnen sexlust, viktökning, finnar...

  • vixen not a tramp

    Francoise Cactus
    Så det är alltså på g, känns bra! Tråkigt att biverkningarna inte verkar att undgå. Vet du eller någon annan om det är bekräftat att man lättare får foglossning vid graviditet om man ätit P-piller länge?
    Har hört att skellettet liksom mjukas upp av hormonerna eftersom kroppen trr att den är gravid. Vill inte snylta på din tråd men det verkar vara många som vet mycket här och så får du ju en liten puff uppåt!
    Ha en härlig solig lördag!!

  • Francoise Cactus

    Mia.Maria - Ingen fara, snylta på du
    Jag har också hört att skelettet mjukas upp så att det är lättare att få foglossning om man äter p-piller länge, men jag tror inte att det är bekräftat av någon forskning. Men det kanske är nån annan här inne som vet bättre?
    Det verkar vara vanligt att foglossningsbesvär bara viftas bort och inte riktigt tas på allvar - det har jag åtminstone hört från kompisar som varit gravida.
    Så länge inte män drabbas av foglossning och de flesta forskare är män kommer vi nog inte att få veta säkert.

    /Francoise

  • vixen not a tramp

    Francoise
    Tack för att jag fick snylta! Kul att du oxå hört om teorin med p-piller och foglossning. Fast jag hoppas att det inte stämmer, har ätit p-piller i 12år...
    Någon annan som vet?

  • vixen not a tramp

    Francoise
    Nu har jag startat en egen tråd. Tack för att jag fick snylta lite men det är kanske större chans till svar med egen tråd.
    Ha det!

  • Robbis tjej

    För två år sen hade jag en kopparspiral som gjorde att jag aldrig slutade blöda. Jag plockade ut den och väntade i tre månader innan jag satte in en ny - och den fungerar perfekt. Min barnmorska trodde att det berodde på att den inte satt rätt, utan skavde när jag rörde mig. Med den första spiralen blödde jag också vid sex (mer än annars) men det problemet har jag sluppit nu. Tyvärr måste jag använda spiral eftersom jag inte tål hormoner...

Svar på tråden Kopparspiral och 6