• abnocto

Berätta för ny partner om Herpes

När i ett nytt förhållande berättar ni som har herpes det för partner? Och använder ni sedan alltid kondom för att vara säker på att partnern inte smittas.
    Jag har herpesutslag ofta så det där är jättesvårt. Ibland tror jag inte partnern inser att han kan bli smittad när som helst. Tänk om man kunde slippa eländet!

• Svar på tråden Berätta för ny partner om Herpes
  • MsKingston

Det finns ju faktiskt sätt att få på kondomen som inte gör att "hettan" svalnar, tvärtom kan man göra det rätt "erotiskt" ;)

• Monn

ztar

Nej, herpes går inte under smittskyddslagen. Smittskyddslagen omfattar sjukdomar som är livshotande, innebära långvarig sjukdom eller svårt lidande eller medföra andra allvarliga konsekvenser. Herpes kan inte innebära ett hot mot människors hälsa.

Klamydia finns med eftersom det kan få allvarliga konsekvenser om det inte botas i tid. Sedan är det oetiskt att inte tala om för en partner att man har herpes, men som sagt, de flesta vet inte ens om det.

Följande sjukdomar omfattas av smittskyddslagen:

- campylobacterinfektion
    - difteri
    - infektion med enterohemorragisk E.coli (EHEC)
    - giardiainfektion
    - gonorré
    - hepatit A-E
    - hivinfektion
    - infektion med HTLV I eller II
    - klamydiainfektion
    - kolera
    - infektion med meticillinresistenta gula stafylokocker (MRSA)
    - mjältbrand
    - paratyfoidfeber
    - pest
    - infektion med pneumokocker med nedsatt känslighet för penicillin G
    - polio
    - rabies
    - salmonellainfektion
    - shigellainfektion
    - svår akut respiratorisk sjukdom (SARS)
    - syfilis
    - tuberkulos
    - tyfoidfeber
    - virala hemorragiska febrar exkl. denguefeber och sorkfeber (nefropathia epidemica)

• skorpion

Monn, bara lite nyfiken... Var har du fått tag på listan?

• Monn

Det är förresten en lista över allmänfarliga sjukdomar. Lagen omfattar även andra sjukdomar som är farliga. Det kan ju komma andra sjukdomar som inte står med i bilagan men som ändå är anmälningspliktiga/smittspårningspliktiga (ex. sars kan jag tänka mig). Det är det regeringen som beslutar om.

• skorpion

Japp,

det finns också en lista över anmälningspliktiga sjukdomar utöver allmänfarliga sjukdomar. Det har dessutom precis kommit en ny Smittskyddslag.
    Ursäkta att jag tog upp så mycket plats i den här tråden, är bara lite miljöskadad
    *Skuttar ut igen*

• Meddelande borttaget
  • Monn

Den jag refererade till är från 2004.

Vad jobbar du med, skorpionen?

• skorpion

Monn, listan du hade är helt korrekt. Men det finns en lista till. Jag löper ganska stor risk att avslöja mig själv om jag talar om vad jag jobbar med. Men jag jobbar på en myndighet med insikt i ämnet...

• Emilia

En bra sida att kolla är Smittskyddsinstitutets!

Kan ej länka då det fastnar i filtret hur jag än försöker. Men sök och kolla där. Finns mycket bra information.

//Emilia

• Monn

skorpion, låter spännande. Jo, jag vet att det finns en lista till, orkade inte leta reda på den bara. Vet faktiskt inte ens var jag hittar den. Jag är egentligen inte så insatt, gillar bara att läsa lagboken :D

• skorpion

Jag är inte så förtjust i att läsa lagboken... Fast vi var ju förstås tvungna att läsa en del av den nya Som tur är har vi en chef som kan det här med att läsa lagar och tala om vad det handlar om för oss andra vanliga dödliga
    Och apropå spännande... Jo, det är det ibland. Fast man skaffar sig lite nya nojjor på kuppen

• Man 35

Monn:

Det är inte så att 80% av befolkningen bär på genital herpes latent.

Det finns 2 typer av herpes,
    Herpes Simplex 1 (som främst finns på ansikte, mun, läppar)
    och Herpes Simplex 2, som man vanligen benämner genital herpes.

Runt 65-80% av befolkningen i Sverige (siffrorna varierar) bär på simplex 1 viruset, men endast en del av dessa får besvär med mer eller mindre jämna mellanrum (jag är en av dem, men nu var det ett tag sedan...ta i trä....).

Svar på tråden Berätta för ny partner om Herpes