• Leone

Utländsk partner

Ok, jag ar med!

- Varifrån kommer din partner?

Nya Zeeland

- Hur träffades ni?

Nar vi bada pluggade i Sydney (Australien)

- Hur länge har ni varit tillsammans?

Sen april 2001.

- Var har ni bott?

I Sydney, och nu i Canberra det senaste aret.

- Var tänker ni bo i framtiden?

Tja, vem vet... Det lutar at en tillvaro med utlandsjobb, kanske USA nagra ar, kanske tillbaka till Sydney, kanske Nya Zeeland... troligen inte Sverige dock.

- Vilket språk pratar ni mellan er?

Engelska. Maken pratar om att lara sig svenska men det blir aldrig tid.

- Är ni lika trots olika kultur, eller är ni olika pga kulturen?

Vi slas gang pa gang av hur lika vi ar, trots att vi vaxte upp i tva lander som geografiskt sett ar sa langt ifran varandra man kan komma. Enstaka ganger har vi kulturella missforstand men inte mer an jag skulle ha haft med en stockholmare... ;)
    Det mesta loser sig sa lange man ar oppen for nya tankar och kan prata, prata, prata.

- Er åldersskillnad?

Drygt 3 ar (jag ar yngre).

- Har ni samma religion?

Jag ar protestant, han ar anglikan vilket i princip ar samma sak. Han har borjat ga med mig till protestantisk gudstjanst da och da eftersom han tycker den ar trevligare och mer positiv an de anglikanska..!

- Var er vigsel annorlunda jmf med om ni båda varit från Sverige?

Sjalva vigseln var pa engelska men foljde svenska kyrkans ordning. Festen var typiskt svensk, dvs mer informell och uppsluppen an anglo/australiensiska/nyazeelandska.

- Gifter ni er i ditt hemland eller i din partners?

I mitt, Sverige.

- Vilket/vilka efternamn kommer ni att ha?

Jag behaller mitt, han behaller sitt.
    Vara barn kommer att fa hans efternamn, eftersom mitt ar ratt svarstavat och jobbigt att uttala for aussar.

- Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?

Fordelar: tja, det finns val inga *fordelar* i sig, daremot alskar jag ju Mark och han ar nyazeelandare, sa jag hade ju inget val... Det ar intressant men slitsamt ibland att leva upp till familjens forvantningar, men i stort sett gar det bra.

Nackdelar: vi kommer troligen aldrig att leva i vara hemlander, sa det blir langa och dyra resor till Sverige och NZ. Trist nar vi far barn att de kommer att bo langt ifran all slakt.

- annan kommentar?

Karleken overvinner inte allt (det ar en myt). Men karlek, i kombination med respekt, kommunikation, kompromissvilja, oppenhet, och en onskan att forsta varandra, kan overvinna allt. Viktigast ar att prata med varandra om ens egna onskningar, forvantningar, radsla och varderingar, och inte bara anta att den andre forstar (men det galler ju alla forhallanden).

Svar på tråden Utländsk partner