Utländsk partner
Min tur!!
- Varifrån kommer din partner?
Aussieland
- Hur träffades ni?
Genom gemensamma bekanta när jag var utbytesstudent
- Hur länge har ni varit tillsammans?
3 år
- Var har ni bott?
Aussieland
- Var tänker ni bo i framtiden?
AUssieland för tillfället. Vi får se vad vi känner för i framtiden...
- Vilket språk pratar ni mellan er?
Engelska
- Är ni lika trots olika kultur, eller är ni olika pga kulturen?
Jag tror de svenska & australiensiska kulturerna ligger tämligen nära varandra, i jämförelse med andra kulturer. De olikheter vi har är mer pga personlighet och uppväxt (ok, uppväxt kanske är kultur till en viss mån).
- Er åldersskillnad?
2 år.
- Har ni samma religion?
Ingen av oss är speciellt troende.
- Var er vigsel annorlunda jmf med om ni båda varit från Sverige?
Vi är inte ens förlovade...än...
- Gifter ni er i ditt hemland eller i din partners?
Han har föreslagit att vi ska gifta oss i det land vi inte tänker bo i, i respekt till föräldrarna i det landet. Fast jag vill ha hemligt bröllop :)
- Vilket/vilka efternamn kommer ni att ha?
Vet ej. Mitt namn är krångligt på engelska, hans är knäppt på svenska. Det beror nog på var vi bor.
- Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?
Nackdelen är väl att minst den ena personen har familj och vänner nån annanstans. Jag kommer nog alltid känna mej kluven om vart jag vill bo. Det blir inte lättare med åren...
En stor fördel är att framtida barn kommer att få det bästa av två kulturer. En annan fördel är tvåspråkighet.
- annan kommentar?
Att komma från olika länder kanske gör att man är mer tålig för olikheter och därför jobbar hårdare på att förstå varandra och lösa eventuella problem. Man tar inte för givet att förhållandet ska vara perfekt (vilket inget förhållande är!). Däremot ska man aldrig skylla på kulturen, för ibland är det svårt att veta om man gör en sak pga kulturen eller personligheten. Detta har jag iofs mest stött på från vänner.