• mario

Utländsk partner

Varifrån kommer din partner?

Frankrike

Hur träffades ni?

Då vi båda 2 bodde i Sthlm - via kompis och partaj

Hur länge har ni varit tillsammans?

4,5 år

Var har ni bott?

Sverige och Frankrike

Var tänker ni bo i framtiden?

Frankrike

Vilket språk pratar ni mellan er?

Engelska första två åren, därefter mixat svenska, engelska och franska och nu - mera betoning på franska och svenska.
    Idag beror det också på dagsformen. Är vi väldigt trötta så kommer ändå engelskan fram ibland.

Är ni lika trots olika kultur, eller är ni olika pga kulturen?

Lika skulle jag säga

Er åldersskillnad?

7 år. Jag är plus

Har ni samma religion?

Ingen av oss är direkt troende eller
    religiösa, men han doptes katolik och jag protestant

Var er vigsel annorlunda jmf med om ni båda varit från Sverige?

Vi kommer att skippa vissa svenska traditioner som ingen av oss gillar och som vi finner vara skönt att slippa.
    Det franska sättet känns avsevärt mycket mera avslappnat och det enligt oss...

Ingen av oss är för traditioner och därmed så kommer vi att göra så som vi vill ha det - vilket säkert betyder att skippa vissa franska traditioner också.

Gifter ni er i ditt hemland eller i din partners?

I hans - Frankrike

Vilket/vilka efternamn kommer ni att ha?

Hans - smidigast så. Mitt svenska efternamn känns endast krångligt!

Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?

nope

Annan kommentar?

Underbart är det att ge våra barn möjligheten att lära sig två språk från grunden vilket är en fantastisk möjlighet. Mkt värt! Dessutom så får de inblick i två olika länder.
    Svårt är det förstås i viss mån att bo långt ifrån min familj, men det är jag ändå van vid sedan lång tid tillbaka.
    Och mina vänner i Sverige har jag mycket god kontakt med ändå.
    Saknar inget svenskt, så jag är lyckligt boende i Frankrike.
    Det bästa beslut jag har tagit i mitt liv!

• mario

Vill bara fråga Cheri nyfiket vad hon grundar sitt påstående på att det skulle vara svårare att vara inflyttad i Frankrike kontra andra länder?!'
    Iom att du ej har bott här...

Ett råd till dig också: LÄR dig franska!
    Ta kvällskurs på komvux t ex.
    Att kunna kommunicera med sin killes familj är endast plus självklart!

Jag är som bekant inflyttad i min killes land, Frankrike då, och har inte stött på några som helst problem. Och jag håller idag på att starta mitt egna företag, talar franska obehindrat och klarar mig helt klart bra.

Det som är nyttigt däremot beträffande att leva med någon av annan natinonalitet i sitt hemland, är att man får möjlighet att se sitt egna land i ett annat perspektiv.
    Sverige t ex är långt ifrån det perfekta landet, och det bl a för invandrare kan jag då lugnt påstå och har därmed fått en helt annan syn på mitt hemland (efter att vi har bott i Sthlm tillsammans under 2 års tid).

• mario

Cherie, din spydiga kommentar till mig var i allra högsta grad onödig!
    Skrev ändå i all välmening!!!!

Tack för att du svarade på min fråga då jag blev nyfiken över ditt påstående som sagt. Måste bara säga att BO är ändock annorlunda än att komma hit en hel del iom att man har sitt egna liv och sina tillhörigheter här.
    Vi har iallafall helt olika erfarenheter dock, vilket är intressant!

• mario

Cheri

1. jag förstod att din kille inte kom från 1 bra området i Paris

2: jag skrev aldrig att jag tyckte det var konstigt. Skrev: intressant

3: Vad jag ville få fram var att med öppen inställning så är allt möjligt, om man bara vill. Varför t ex måste ni bo i samma omr? och språket är möjligt att lära sig. Givetvis är det lättare om man kan språket (liksom i alla andra länder).

MEN, du behöver inte skriva mer om det givetvis, för jag har förstått att du inte vill bo i Frnkrike.

4: anledningen till att jag reagerade från första början var, som sagt, för att du skrev att det var svårare att bo som invandrare i Frankrike och jag ville veta varför du påstod det.

Det var allt.
    Ursäktar mig för att jag har använt tråden till att diskutera detta m Cheri.

Så hoppas jag på att slippa flera sura kommentarer från Cheri, för jag har inte använt annat än en trevlig ton i mina meddelanden till dig....

• mario

Jag bor också i Paris - typ två veckor till. Därefter så flyttar vi vidare inom Frankrike. Kommer att sakna det Paris har att erbjuda förstås, men ser fram emot det liv som komma skall!

Jaaa, några sura och arroganta fransmän/fransyskor har jag inte stött på. Inte mer än sura och arroganta svenskar hemma i Stockholm : )

Jag trivs också superbra och finner alla så mycket mera öppna här! Alla är så positiva som du säger!

Jag lärde mig mycket under de två åren som vi bodde tillsammans i Stockholm. Trots att min kille har hög utbildning och väldigt bra språkkunskaper i engelska
    (mkt bättre än många svenskar) så bemöttes vi väldigt illa. Jag har dessutom funnit att det inte är så jättehög språknivå på engelska i Sverige som vi gärna vill tro.

Jag trodde själv att språknivån var hög, tills jag stod med min kille framför läkare, bankirer, affärsbiträden etc etc och det i alla olika åldrar - som svettandes bad mig förklara istället vad de ville säga.
    Min syn på Sverige, svenskar och bemötandet av invandrare har verkligen fått sig en törn!

Svar på tråden Utländsk partner