• Browneyed Girl

Är män med systrar bättre partners?

Det här har jag diskuterat med mina vänner flera gånger och nu undrar jag vad ni tror?
    Är det så att män som är uppvuxna med systrar omkring sig har lättare för att umgås med och förstå kvinnor?

Själv hävdar jag (naturligtvis helt ovetenskapligt!) att så är fallet.
    Mitt ena ex hade bara bröder och hade en konstig syn på kvinnor som några slags sköra individer som skulle sättas på piedestal och daltas med och överbeskyddas hela tiden.
    Ett annat ex var ensambarn och hade ett nedlåtande och ansträngt sätt att bemöta kvinnor på.

När jag träffade min nyblivna man kände jag direkt att han var "van vid" kvinnor, alltså inte att han hade erövrat många utan att han hade ett naturligt förhållningssätt till det motsatta könet.
    Så jag kunde inte låta bli att fråga honom: "Du har systrar va?"
    "Ja! Hur kunde du veta det?" sa han förvånat.
    Och jag bara: "Wild guess!"

Ligger det något i detta eller är jag helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Är män med systrar bättre partners?
  • elis

Det är säkert många fler faktorer som spelar in och det betyder inte att alla utan syster automatiskt är dåliga men nog tror jag att du kan ha en poäng...

• Browneyed Girl

elis,
    Jag menar absolut inte att de är sämre människor!!!
    Bara att de kanske har lite svårare att umgås på ett naturligt sätt med kvinnor.
    Jag märker det faktiskt på flera av min mans systerlösa kompisar.
    De har jättesvårt att komma på samtalsämnen när man pratar med dem, precis som om de är osäkra på vad man pratar med tjejer om.
    Det finns säkert undantag men... jag kan inte komma på några!

• Ettolrach

Både min första man och min andre har inga systrar och är dessutom storebröder.

Ingen av de har svårt att umgås med kvinnor, båda föredrar faktiskt att umgås med kvinnor, båda har stor respekt för kvinnor och behandlar kvinnor som jämlikar. Min man (som jag är omgift med alltså) har haft flera kvinnliga chefer och har inga som helst problem med starka kvinnor.

Själv har jag bara bröder och har ibland lättare att umgås med män än med kvinnor. Har fler "manliga" intressen än "kvinnliga".

Så min tolkning hur man "klarar" det motsatta könet=det som det mesta annat är individuellt...

• LillaLoppan

Min sambo är ensam kille i syskonskaran och har tre äldre systrar!!
    Jag har bara sett fördelar med att han har växt upp med systrar och tror lite som Browneyed Girl, att de får ett "naturligt förhållningssätt" till kvinnor.
    En väldigt positiv sak som jag också tror beror på det, är att han aldrig är "macho" på nåt sätt, utan vågar vara en mjuk och känslig kille.
    Självklart behöver man inte ha växt upp med systrar för att bli sån men jag tror att det hjälper en hel del.

• Ejla

Jag är helt övertygad om att det, precis som allt annat här i livet, handlar om en hel massa olika faktorer. Uppfostran, mognad, livserfarenhet.

Mitt eget empiriska material är inte så omfattande att jag vågar dra slutsatser av det Jag har haft en pojkvän som hade en syster, och vad jag minns så blev jag mest jämförd med henne och den jämförelsen utföll aldrig till min fördel.

• Georgina

ja, själv har jag bara systrar och har rätt svårt att umgås med kvinnor :)

• Mastermind

Om man ska gå på personliga erfarenheter så stämmer det där inte alls. Min sambo har en bror och är hur underbar som helst. Han behandlar mig bra, och inte extra försiktigt eller kvinnoförnedrande. Mitt ex hade tre (!) systrar och var ett svin, kort sagt. Så det där har nog mkt med annat att göra, t.ex uppfostran från föräldrarna och inflytandet från kompisar samt påverkan av samhället och media.

• Ettolrach

Förhållandet mellan föräldrarna har nog en inte så liten betydelse.

Söner som växer upp med fäder som behandlar sina fruar med respekt men inte sätter dem på piedestal får nog ett annorlunda förhållningssätt mot kvinnor i allmänhet och partners i synnerhet än söner som vuxit upp med fäder som har varit mer dominanta mot sina hustrur.

Sedan beror det väl till viss del på hur mödrarna agerat mot sina söner också...

Det är många faktorer som spelar in...

• CyberPet

Tror inte riktigt på att det stämmer. Min make är uppväxt med sin storebror och en bättre karl, med bättre kvinnosyn, är svår att hitta. Jag tror det beror mer på hur deras föräldrar är. Makens pappa är dock uppvuxen med både syster och bröder och han har lärt sin son (min make) att kvinnor kan. :D

Visst får karlar skämma bort oss ibland, men inte behandla oss som menlösa mähän. När det gäller att byta däck på bilen får de gärna göra det åt mig, även om jag kan byta både däck, tändstift och fläktrem. :D

Petra

• abnocto

Visst har många faktorer betydelse och man kan inte dra alla över en kam. Men jag har nyss träffat en karl med två storasystrar och en mjukare och goare karl har jag då aldrig haft. Han förstår "hurdana" vi kan vara och inget är konstigt. Om det sedan beror på sina systrar vet jag inte men visst har det inverkan i detta fall, det är jag övertygad om. Och eftersom jag har barn sedan tidigare så verkar han också ha förståelse för hur en lillebror kan bli behandlad, för han har erfarenheten, vilket jag beundrar. Så här fungerar allt PERFEKT.

Svar på tråden Är män med systrar bättre partners?