• Kcc

Hur ofta har ni sex med era partners?

Jag är en man som slak in hit faktiskt utav en ren slump. Hur ofta har ni sex med era partners här inne? Vem är det som tar initativet mest?

Själv är jag gift sen 4 år och varit tillsammans med henne i 11 år, och vi har 3 barn idag.

• Svar på tråden Hur ofta har ni sex med era partners?
  • Genus

Jag och min sambo har varit tillsammans i sex år och vi har inga barn, hur ofta vi har sex beror på hur stressigt vi har det, om det är semester eller inte, helg eller vardag. Det varierar väldigt mycket; allt mellan några gånger per dag (lediga, semester) till varannan vecka (mens, stress, osams). Medeltalet är alltså svårt att räkna ut men vi tjatar aldrig på varandra eller krånglar om den ene/ena inte vill ha sex utan låter det vara tills båda vill. Oftast vill han inte om han är hungrig eller trött och jag vill gärna själv ta initiativet och är som mest sugen runt ägglossning och dagarna innan mens. Som du förstår kan jag inte bara skriva "ca. 2 ggr/veckan" för då plockar jag ju sexet ur sitt sammanhang! Dock har det nästan alltid varit jag som velat mest (oftast)och han hänger vanligtvis glatt på :) Jag har aldrig någonsin "ställt upp" för honom, dvs. haft sex utan egen lust och jag har aldrig heller fejkat o****m. Vi har ett alldeles för nära och ärligt förhållande för att lögner skulle ha någon plats alls. Nu har jag svarat på dina frågor. Hur besvarar du dem själv? //G

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Kcc

Man har ju likosm sina up 'n downs men jag vill ju oftast så mycket mer. Bra period är 2 ggr/vecka men oftast 2 gång varannan vecka ibland per månad.

Att barnen kan vara ett fullgod preventivmedel är förvisso sant och att de tar musten ur en energimässigt. Men att frun ska vara trött eller ha ont i huvudet så ofta är ju inte kul.. inte heller vill han tillfredställa mig då hon tycker att det är lika mycket sex om hon tar och "drar av mig". Har inte mindre gånger under årens lopp än vad jag har fingrar...

Intimiteten har blivit lidande och blir sällan att vi kramas och så för att hon inte vill hetsa upp mig och det sätter krav på henne för att ha sex. Jag har försökt att bara tillfredställa henne men det vill inte hon..

När vi har en bra period inom sexlivet är allt jättebra och jag är på bra humör och allt. Visst kan jag bli retlig om jag har varit utan under någon vecka så varför inte då göra nåt åt situationen?

Jag älskar min fru väldigt mycket och vill ha henne lika mycket som när jag träffade henne men ibland kan det vara jobbigt och frustrerande, har till och med funderat på "kemisk kastrering" för att strypa lusten men är rädd för bieffekterna..

Ialla fall så undrar jag hur andra par har det som. har jag det som "alla andra" eller har jag det annorlunda?

• Genus

Om du läser runt här på BT samt ex. läser på familjeliv.se kommer du att inse att ditt/ert problem är otroligt vanligt, ja nästan kardinalt för ett par som delar ett antal år tillsammans samt har flera barn dessutom. Ni är alltså i "gott" sällskap! Vad kännetecknar en bra period? Att ni är utvilade, har semester, är goda vänner osv? Många kvinnor tycker att mannen är för slapp i hemmet angående städning, barnen, det vardagliga och att hennes minskade sexlust är en konsekvens av ilska och uppgivenhet över att mannen inte delar detta med henne på ett jämställt sätt. Stress och irritation höjer kravberedskapen och sänker lusten. Så är det. Om ni kan prata om detta på ett hänsynsfullt men rakt sätt utan anklagelser mot varandra (alltså diskutera situationen, inte direkt henne)kan ni ju förhandla fram hur det ska se ut i ert gemensamma liv, var ni kan hitta lufthålen och de kravlösa timmarna, hur ni ska kunna förebygga stress och olust. Du hänger i ditt inlägg upp dig på att sex saknas men oftast är ju uteblivet sexliv symptom på att annat är fel i förhållandet. Som det är nu verkar hon känna att du bara vill "ha ditt", så hon får förmodligen inte tid eller utrymme att känna efter var hennes egen lust finns i alltsammans. Tänk på att för de flesta kvinnor hänger sex ihop med det generella känsloläget i förhållandet, vardagslivet och möjlighet att få ro och slappna av. För de flesta män antar jag att sex kan vara mer fysiskt och ett sätt att slappna av och komma varandra närmare. För kvinnor gäller många gånger intimitet först, sex sen. Fråga henne hur hon vill ha det! Fortsätt gärna skriva och fylla på i mina "luckor" så kanske jag kan skriva mer tillbaka.//G

• Kcc

Jag är ingen mansgris eller så utan jag har alltid satt min fru på en pedistal.
    Saken är att jag har hand om hushållet minst lika mycket som henne, beroende på arbeten och hemkomst tid etc förstås. Diskar, städar, dammsuger och tvättar.
    Vi har hållit på att renovera huset bra länge och det har tagit mycket krafter...

En bra period gällande sexlivet är när hon har fått tillbaks lusten bara, har inget att göra med omgivningen som att umgås med vänner eller så. Visst kan man få till det med ha det romantiskt och åka bort eller nåt men det kostar samt att man ska ha barnvakt.

Jag umgås mesta min tid med familjen och prioriterar dem först varför jag har har slutat helt med sporter då jag tycker att det tar för mycket kvalitets tid. Nu har jag dock börjat igen för attt jag vill komma i form - är 31 år nu men fortfarande i mycket god kondition.

Frun har sagt att hon inte vet varför hon har så låg sexdrift men som sagt kan det blossa upp ibland.
    Att jag tycker att jag är självisk tycker jag egentligen inte - att jag har tålamod att vänta 1 månad emellan säger väl ganska mycket och jag "trycker" inte på henne värst heller. Visst kan man vara sur någon gång då och då - hur skulle du själv vara om du gick konstant hungrig hela tiden och förvägras mat?

Själv upplever jag att hela tillvaron blir bättre när det även fungerar i sovrummet så ibland kan jag tycka att det är ett frågetecken att hon väljer att inte ha det så.

• Spättan

Jag och min man har varit tillsammans snart 11 år, har 2 barn och ett bra sexliv. Det varierar dock precis som Genus beskriver och beror på vardag eller semester, stressigt eller lugnt. Dock blir det sällan mindre än 2 ggr/vecka och andra veckor fler ggr. Tycker att vi delar på initiativtagandet och om det av någon anledning inte känns OK för någon av oss vid något tillfälle så är det ingen "big deal" utan viktigt är att BÅDA vill och att ingen känner press.
    Personligen känner jag att närheten och känslan av samhörighet är viktig. Förspelet kan börja redan på morgonen med en kram och en lång blick, underhållas under dagen med telefon, mail eller SMS. Den mentala uppladdningen är för mig värd mycket.

• Fru Åsagåsa

Kcc,

"Visst kan man vara sur någon gång då och då - hur skulle du själv vara om du gick konstant hungrig hela tiden och förvägras mat? "

Du får väl dra av dig själv då och då... Det är väl inte bara hon som har händer?!

• Genus

Fru Åsagåsa! tror du inte att han egentligen pratar om att det är känslan av att känna sig behövd och åtrådd som saknas, inte två händer som "drar av"?? Jag tycker att ditt inlägg var okänsligt och krasst. Tvivlar på att en sexkrank tjej skulle fått samma skrapa: "du har väl en mr rabbit?" Män har känslor de också!

Kcc: Varför sätter du din fru på en piedestal? Hon är väl ingen madonna att dyrka utan en vanlig människa som du och jag? Om du sätter henne på en piedestal har du förmodligen en del idealkrav att ställa på henne som du vill att hon ska uppfylla, kanske inte medvetet men undermedvetet. Din gudinna har med andra ord gjort dig besviken och nu kommer smällen. Det låter som om du är en bra och jämställd man och inte särskilt självisk heller; att vara sugen och k** och inte få ha sex mer än en gång i månaden skulle få mig också att klättra på väggarna. Din fru säger att hon inte vet varför hon har låg sexdrift och det är säkert så, det kan vara svårt att veta varför man känner som man gör, i vissa fall kan det ha biokemiska orsaker; att man som kvinna har för låga halter testosteron i kroppen vilket sänker lusten.Det kan man åtgärda, men om hon inte vill det och är "nöjd" kan du ju inte tvinga henne. I ett sånt här läge är många män otrogna, men låt mig få ge dig rådet att inte gå den vägen! HUAA för vad sånt ställer till med i en familj, och då tänker jag på barnen. Om två personer har problem i sängkammaren ska man inte blanda in en tredje part och tro att det löser nåt på sikt! Men du verkar ju vara en hygglig kille, så vi släpper det. Ville bara varna. Prata med din fru om 1) är hon nöjd eller vill hon att ni gemensamt gör nåt åt detta? 2) Hur ska ni gå tillväga? Det finns bra parterapeuter som arbetar med dessa frågor, tveka inte att gå till en sådan! Fortsätt gärna skriv, lycka till Kcc.//G

• Kcc

"Du får väl dra av dig själv då och då... Det är väl inte bara hon som har händer?!"

Jo för tusan - nog drar man en Tarzan nu och då , anars skulle jag inte vara en människa idag.. föredrog jag det skulle jag skapat denna tråd Åsagåsa.

Vad är det för nåt som kan höja sexlusten hos kvinnor Genus?

Visst har man tänkt på andra banor.. att ha en älskarinna och så men det är ju inte direkt en bra lösning... ställer du upp eller? Skämt åsido..

Sen kan man ju diskutera mycket omkring sexet, vad man vill göra och inte får göra etc etc. Men när man har pratat ut om det med henne så blir det faktiskt efter hennes pipa man får följa - "du kanske känner så men jag känner så".. så halvvägs blir det liksom oftast inte tal om. Man får bita ihop.

Jag har talat med killkompisar och en de flesta fatttar inte varför "gnistan" har försvunnit från kvinnorna deras. En annan sa att han skulle inte ha stått ut en månad... Jag är 31 idag - hade jag varit 65 kanske jag inte reflekterat så mycket över detta..

Svar på tråden Hur ofta har ni sex med era partners?