Om du läser runt här på BT samt ex. läser på familjeliv.se kommer du att inse att ditt/ert problem är otroligt vanligt, ja nästan kardinalt för ett par som delar ett antal år tillsammans samt har flera barn dessutom. Ni är alltså i "gott" sällskap! Vad kännetecknar en bra period? Att ni är utvilade, har semester, är goda vänner osv? Många kvinnor tycker att mannen är för slapp i hemmet angående städning, barnen, det vardagliga och att hennes minskade sexlust är en konsekvens av ilska och uppgivenhet över att mannen inte delar detta med henne på ett jämställt sätt. Stress och irritation höjer kravberedskapen och sänker lusten. Så är det. Om ni kan prata om detta på ett hänsynsfullt men rakt sätt utan anklagelser mot varandra (alltså diskutera situationen, inte direkt henne)kan ni ju förhandla fram hur det ska se ut i ert gemensamma liv, var ni kan hitta lufthålen och de kravlösa timmarna, hur ni ska kunna förebygga stress och olust. Du hänger i ditt inlägg upp dig på att sex saknas men oftast är ju uteblivet sexliv symptom på att annat är fel i förhållandet. Som det är nu verkar hon känna att du bara vill "ha ditt", så hon får förmodligen inte tid eller utrymme att känna efter var hennes egen lust finns i alltsammans. Tänk på att för de flesta kvinnor hänger sex ihop med det generella känsloläget i förhållandet, vardagslivet och möjlighet att få ro och slappna av. För de flesta män antar jag att sex kan vara mer fysiskt och ett sätt att slappna av och komma varandra närmare. För kvinnor gäller många gånger intimitet först, sex sen. Fråga henne hur hon vill ha det! Fortsätt gärna skriva och fylla på i mina "luckor" så kanske jag kan skriva mer tillbaka.//G