• Kcc

Hur ofta har ni sex med era partners?

Jag är en man som slak in hit faktiskt utav en ren slump. Hur ofta har ni sex med era partners här inne? Vem är det som tar initativet mest?

Själv är jag gift sen 4 år och varit tillsammans med henne i 11 år, och vi har 3 barn idag.

• Svar på tråden Hur ofta har ni sex med era partners?
  • Genus

För att vara väldigt konkret:
    ge komplimanger om hennes utseende och person (hon kanske känner sig ful efter tre barn?)
    Säg att du älskar henne
    Var romantisk; laga middag och mys men ställ inte krav på sex, ge henne utrymme att känna lust själv
    Res iväg bara ni två en helg
    Fråga om hon vill ha något särskilt, en ryggmassage etc.

Har ni dessutom uteslutit att det finns ojämställdhet,ilska och osämja för övrigt där hemma, medicinska orsaker eller annat praktiskt ivägen för sex så sök gärna professionell samtalshjälp bägge två tillsammans. Ett "vitt" äktenskap utan sex vill du ju inte ha.//G

• marian

Jag tappade all min sexdrift för flera år sedan, och numera identifierar jag mig som asexuell. Själva idén att ha en obefintlig eller låg sexualdrift är i regel enormt provokativ, och därför söker man svar till det, till exempel att det skulle vara ett medicinskt problem eller en emotionell störning, eller att det är någonting fel i förhållandet. Många gånger är det dock inte fallet, jag mår själv väldigt bra i min asexualitet och har ingen önskan att ändra på det.

Till skillnad från i ditt förhållande har vår intimitet inte blivit lidande. Min make är mycket medveten om var jag står, och tar hänsyn till det. Vi har kommit till en punkt där vår fysiska intimitet - vare sig det är att vara nakna tillsammans, kyssa varandra eller smeka varandra - har fått ersätta samlag.

Det behöver inte nödvändigtvis vara så att din hustru är asexuell, även om jag tycker att din berättelse överensstämmer en hel del med mina egna erfarenheter. Det finns information som du kan läsa in dig på - och viktigast av allt, du bör prata med henne. Utan att sätta press eller anklaga. Låt det handla om henne, och inte dig själv och hur du upplever situationen.

www.newscientist.com/news/news.jsp
    asexuality.org/info.htm

• marian

Oj, det glömde jag ju skriva. Vi har ett snitt på ungefär två-tre gånger per år. Extremt lite i jämförelse med er, med andra ord...

• Zarastro

Jag och min sambo dras också med detta "problemet". Hon säger att hon inte har lust men häromdagen så kom jag på henne fingrande på sig själv när jag kommit ut ur duschen, hon hörde mig inte komma då jag satt på radion i sovrummet innan jag gick. Behöver jag säga att jag blev sårad och totalt till intetgjord av detta, jag tolkar det som att jag inte duger

• barn-02,tvillingar-04

innan vi fick vårt första barn så hade vi sex varje dag.
    Efter tjejen föddes så gick det ner till ca 5ggr i veckan.
    När jag blev gravid på nytt så försvann sexlusten efter några månader och jag har fortfarande inte fått tillbaka den.
    (det är ca 1 år sedan den försvann)

vi har fortfarande tid på kvällarna men det blir inte av eftersom min sambo inte tar initiativet. Det är alltid jag som har fått göra det och nu när inte jag har sexlust så är det ingen som tar initiativ längre.
    Nu för tiden har vi sex kanske 3 ggr på två veckor.

Jag har gått från att vara en kanin i sängen till att knappt vilja ha sex alls.

tror att det beror på att jag hela tiden retar mig på karln som beter sig som en unge. Får tjata och påminna precis som om han vore en tonåring ist för en vuxen man.
    Det är inte roligt att behöva påminna 14 ggr om att saker måste göras och han drar ut på det hela tiden...

//Susanne

• ulli_gulli

Hej Kcc!

Det var verkligen intressant att läsa om det här problemet utifrån en killes perspektiv. Vårt sexliv är precis som ert... Ibland har jag lust och då är det bra, ibland förvinner lusten och ersätts av en känsla av ångest av att tänka på sex..

Jag vet verkligen inte varför jag har blivit sån här. Ibörjan av vårt sexliv var vi som kaniner, vi hade världens bästa, roligaste och vildaste sex. Men sakta med säkert kom vardagen på oss och sexlivet blev sämre och sämre. Detta är konstigt eftersom jag älskar min fästman så mycket, och han älskar mig över allt annat. Han behandlar mig så bra, och tjatar sällan om sex eller får mig att känna stress. Men jag stressar mig själv, jag vill ju vara sexig och ha massa sex, tillfredställa min älskling.

Men för mig tror jag det beror på att vi gör så mycket tillsammans, vi pluggar tillsammans, är jämt med varandra. Jag kan inte känna lust helt plötsligt bara. Behöver mer....

Lycka till KCC

• vixen not a tramp

Zarastro
    Jg förstår att du känner dig sårad, har du försökt prata med henne?
    Känns som att det var osmidigt av henne att göra det när du var hemma.
    Hur tror du hon skulle reagera om rollerna var omvända?

• Zarastro

har försökt att prata med henne men där finns ingen plats för förståelse, hon till och med påstår att hon sov när hon gjorde det.
    Jag kliver snart av det här tåget och klarar mig själv istället, känns mest som att vi är tillsammans så att räkningarna skall kunna betalas.

• vixen not a tramp

Zarastro
    Det låter ju riktigt trist, men jag vet dessvärre många som är i samma situatoin som ni. Man orkar/vill inte bryta upp bara för att det är bekvämt med delad ekonomi mm. Men släpp taget, du kommer inte ångra dig!
    Jag tror inte på attt hon sov, snarare att hon skäms så mycket att hon inte vill erkänna.

• Cast

Marian: det måste ju isådant fall innebära att ni har en överenskommelse att det är ok för din man att vara med andra.

Jag hade aldrig stått ut att endast älska eller ha sex 1-2 ggr per år.
    Man kan väl kanske inte rå för om man hamnar i en sådan hemsk situation, men det måste ju finnas hjälp så klart.

Det som är värre att läsa är att du verkar trivas med att ha det så, men din stackars man då? Är det bara han som ska ta hänsyn till dig?
    Borde det inte finns intresse av att försöka ändra på din situation.
    Vad hemskt att aldrig mer vilja älska med den man älskar...........

• marian

Min make säger att han inte har någon önskan att vara med någon annan, men skulle frågan komma upp skulle jag naturligtvis tänka ordentligt på det. Som sagt, det finns andra sätt att visa intimitet och fysiskhet med varandra än att ha samlag.

Jag tycker inte att jag har hamnat i en hemsk situation, jag har alltid känt mig alienerad och frånskild från vad som händer under ett samlag, men aldrig riktigt fattat varför. Jag behöver inte längre söka ömhet, kärlek och bekräftelse genom att tvinga mig själv till att göra någonting jag egentligen inte vill, det är klart att jag trivs med det!

Jag är dock lite nyfiken på vad du menar med att jag ska "ta hänsyn" till honom. Hur tror du han skulle må om han hade sex med mig och ändå visste att det är någonting jag inte vill göra, att det är någonting jag inte njuter av och till och med mår dåligt av?

• Jennifer E

Men marian, hur löser ni det då iom att han måste ha lust? Får han göra det själv jämt för att bli tillfredställd? Bara nyfiken...

• Jennifer E

Kanske ska svara själv också...

Det varierar oerhört mkt precis som de flesta skriver. På semestern är det nog nästan varje dag (inte när vi jobbar på vår kompis vandrarhem i Visby dock för där är vi sex pers som delar rum ) och vissa trista höstveckor kanske det bara blir en gång i veckan! Det vanligaste är nog ca tre ggr/vecka. Jag är nöjd med det! Sambon är nog rätt nöjd men skulle nog helst vilja göra det varje dag!

• marian

Jennifer E: Ja, han fixar det på egen hand. Men han säger själv att han är förvånad över hur låg hans drift i själva verket är.

• Kcc

Frun och jag har bråkade i häromdagarna pga av att jag ville och ite hon. Hon tyckte att jag tjatade när jag frågade 2 gångerm- ska vi mysa... och vi kan väl mysa lite...

Kan tillägga då att vi inte har haft sex på 2 veckor. Hon kan ha otroligt kort stubin och tände på alla cylindrar ch jag blev långsur i ett par dagar (vet att det är barnsligt).

Bråket behöver man väl inte gå så långt in på..

Nu är allt bra dock, för min del ialla fall, - nej vi har inte haft sex - och ska försöka ta dt lugnt nu och inte ligga på..

Känns bra att få skriva av sig och jag hoppas att vi får en liten gnista under helgen, men hon får ta initiativet

• Genus

Kcc: Du fokuserar väldigt mycket på just sexet. Sex är ett resultat av allt annat som är bra i ert förhållande. Men allt jag läser i dina inlägg är sex, mys, älskarinna osv. Nyckelord, någon?
    Intimitet, omtanke, givande samtal, förtroende...Om din fru inte är asexuell, hormonobalanserad eller arg och ledsen på dig av någon anledning (du kan själv köra utslutningsmetoden) så kommer hon att ta initiativet småningom. Men tjata inte! jag känner VISST med dig och kan förstå ditt dilemma, men du måste backa o ha lite is i brallan (bildligt talat)...//G

• Giovanna

Jag kunde tidigare sjalv kanna att jag inte hade lust att ha s*x sa ofta med min sambo. Visst tyckte jag om intimiteten men jag fick aldrig org*sm och kande darfor att det hela var mest for hans skull. For nagra manader sedan bestamde jag mig for att andra pa det hela och stalla mer krav, ta for mig och visa hur jag vill ha det for att fa njuta lika mycket. Tyckte det var lite pinsamt i borjan da jag inta var van men resultatet blev att vart s*xliv har fatt en enorm nytandning. Min sambo njuter mer av att se att jag ocksa gor det, och jag har numera nastan alltid lust.

Fraga till Kcc:
    finns det nagon mojlighet att din fru inte har lust sa ofta av samma anledningar som jag kande forut?

Lycka till!

Svar på tråden Hur ofta har ni sex med era partners?