Hur ofta har ni sex med era partners?
Jag tappade all min sexdrift för flera år sedan, och numera identifierar jag mig som asexuell. Själva idén att ha en obefintlig eller låg sexualdrift är i regel enormt provokativ, och därför söker man svar till det, till exempel att det skulle vara ett medicinskt problem eller en emotionell störning, eller att det är någonting fel i förhållandet. Många gånger är det dock inte fallet, jag mår själv väldigt bra i min asexualitet och har ingen önskan att ändra på det.
Till skillnad från i ditt förhållande har vår intimitet inte blivit lidande. Min make är mycket medveten om var jag står, och tar hänsyn till det. Vi har kommit till en punkt där vår fysiska intimitet - vare sig det är att vara nakna tillsammans, kyssa varandra eller smeka varandra - har fått ersätta samlag.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att din hustru är asexuell, även om jag tycker att din berättelse överensstämmer en hel del med mina egna erfarenheter. Det finns information som du kan läsa in dig på - och viktigast av allt, du bör prata med henne. Utan att sätta press eller anklaga. Låt det handla om henne, och inte dig själv och hur du upplever situationen.
www.newscientist.com/news/news.jsp
asexuality.org/info.htm