• Genus

Hur ofta har ni sex med era partners?

Jag och min sambo har varit tillsammans i sex år och vi har inga barn, hur ofta vi har sex beror på hur stressigt vi har det, om det är semester eller inte, helg eller vardag. Det varierar väldigt mycket; allt mellan några gånger per dag (lediga, semester) till varannan vecka (mens, stress, osams). Medeltalet är alltså svårt att räkna ut men vi tjatar aldrig på varandra eller krånglar om den ene/ena inte vill ha sex utan låter det vara tills båda vill. Oftast vill han inte om han är hungrig eller trött och jag vill gärna själv ta initiativet och är som mest sugen runt ägglossning och dagarna innan mens. Som du förstår kan jag inte bara skriva "ca. 2 ggr/veckan" för då plockar jag ju sexet ur sitt sammanhang! Dock har det nästan alltid varit jag som velat mest (oftast)och han hänger vanligtvis glatt på :) Jag har aldrig någonsin "ställt upp" för honom, dvs. haft sex utan egen lust och jag har aldrig heller fejkat o****m. Vi har ett alldeles för nära och ärligt förhållande för att lögner skulle ha någon plats alls. Nu har jag svarat på dina frågor. Hur besvarar du dem själv? //G

• Genus

Om du läser runt här på BT samt ex. läser på familjeliv.se kommer du att inse att ditt/ert problem är otroligt vanligt, ja nästan kardinalt för ett par som delar ett antal år tillsammans samt har flera barn dessutom. Ni är alltså i "gott" sällskap! Vad kännetecknar en bra period? Att ni är utvilade, har semester, är goda vänner osv? Många kvinnor tycker att mannen är för slapp i hemmet angående städning, barnen, det vardagliga och att hennes minskade sexlust är en konsekvens av ilska och uppgivenhet över att mannen inte delar detta med henne på ett jämställt sätt. Stress och irritation höjer kravberedskapen och sänker lusten. Så är det. Om ni kan prata om detta på ett hänsynsfullt men rakt sätt utan anklagelser mot varandra (alltså diskutera situationen, inte direkt henne)kan ni ju förhandla fram hur det ska se ut i ert gemensamma liv, var ni kan hitta lufthålen och de kravlösa timmarna, hur ni ska kunna förebygga stress och olust. Du hänger i ditt inlägg upp dig på att sex saknas men oftast är ju uteblivet sexliv symptom på att annat är fel i förhållandet. Som det är nu verkar hon känna att du bara vill "ha ditt", så hon får förmodligen inte tid eller utrymme att känna efter var hennes egen lust finns i alltsammans. Tänk på att för de flesta kvinnor hänger sex ihop med det generella känsloläget i förhållandet, vardagslivet och möjlighet att få ro och slappna av. För de flesta män antar jag att sex kan vara mer fysiskt och ett sätt att slappna av och komma varandra närmare. För kvinnor gäller många gånger intimitet först, sex sen. Fråga henne hur hon vill ha det! Fortsätt gärna skriva och fylla på i mina "luckor" så kanske jag kan skriva mer tillbaka.//G

• Genus

Fru Åsagåsa! tror du inte att han egentligen pratar om att det är känslan av att känna sig behövd och åtrådd som saknas, inte två händer som "drar av"?? Jag tycker att ditt inlägg var okänsligt och krasst. Tvivlar på att en sexkrank tjej skulle fått samma skrapa: "du har väl en mr rabbit?" Män har känslor de också!

Kcc: Varför sätter du din fru på en piedestal? Hon är väl ingen madonna att dyrka utan en vanlig människa som du och jag? Om du sätter henne på en piedestal har du förmodligen en del idealkrav att ställa på henne som du vill att hon ska uppfylla, kanske inte medvetet men undermedvetet. Din gudinna har med andra ord gjort dig besviken och nu kommer smällen. Det låter som om du är en bra och jämställd man och inte särskilt självisk heller; att vara sugen och k** och inte få ha sex mer än en gång i månaden skulle få mig också att klättra på väggarna. Din fru säger att hon inte vet varför hon har låg sexdrift och det är säkert så, det kan vara svårt att veta varför man känner som man gör, i vissa fall kan det ha biokemiska orsaker; att man som kvinna har för låga halter testosteron i kroppen vilket sänker lusten.Det kan man åtgärda, men om hon inte vill det och är "nöjd" kan du ju inte tvinga henne. I ett sånt här läge är många män otrogna, men låt mig få ge dig rådet att inte gå den vägen! HUAA för vad sånt ställer till med i en familj, och då tänker jag på barnen. Om två personer har problem i sängkammaren ska man inte blanda in en tredje part och tro att det löser nåt på sikt! Men du verkar ju vara en hygglig kille, så vi släpper det. Ville bara varna. Prata med din fru om 1) är hon nöjd eller vill hon att ni gemensamt gör nåt åt detta? 2) Hur ska ni gå tillväga? Det finns bra parterapeuter som arbetar med dessa frågor, tveka inte att gå till en sådan! Fortsätt gärna skriv, lycka till Kcc.//G

• Genus

För att vara väldigt konkret:
    ge komplimanger om hennes utseende och person (hon kanske känner sig ful efter tre barn?)
    Säg att du älskar henne
    Var romantisk; laga middag och mys men ställ inte krav på sex, ge henne utrymme att känna lust själv
    Res iväg bara ni två en helg
    Fråga om hon vill ha något särskilt, en ryggmassage etc.

Har ni dessutom uteslutit att det finns ojämställdhet,ilska och osämja för övrigt där hemma, medicinska orsaker eller annat praktiskt ivägen för sex så sök gärna professionell samtalshjälp bägge två tillsammans. Ett "vitt" äktenskap utan sex vill du ju inte ha.//G

• Genus

Kcc: Du fokuserar väldigt mycket på just sexet. Sex är ett resultat av allt annat som är bra i ert förhållande. Men allt jag läser i dina inlägg är sex, mys, älskarinna osv. Nyckelord, någon?
    Intimitet, omtanke, givande samtal, förtroende...Om din fru inte är asexuell, hormonobalanserad eller arg och ledsen på dig av någon anledning (du kan själv köra utslutningsmetoden) så kommer hon att ta initiativet småningom. Men tjata inte! jag känner VISST med dig och kan förstå ditt dilemma, men du måste backa o ha lite is i brallan (bildligt talat)...//G

Svar på tråden Hur ofta har ni sex med era partners?