Inlägg från: jazzkatten |Visa alla inlägg
  • jazzkatten

Hallå alla make up-artister...

Halloj!
    Jag är också makeup artist

1. Har du gått skola? Vilken i så fall?
    och hur lång va den?
    När jag började jobba för 14 år sen fanns det inga riktiga makeup artist skolor (förutom DI:s maskutb.) i Sverige, så jag gick som lärling/assistent till flera av Sveriges då främsta makeupartister, hjälpte till på visningar, reklamfilmer, modeplåtningar mm. Fick sedan göra fler och fler och större och större jobb själv.
    2. När blev du klar?
    ca 1992
    3. vad gör du för makeupjobb huvudsakligen?
    mycket kändisporträtt, modefotograferingar och reklamfilmer/musikvideos, men även lite för TV.
    4. Favoritmärken?
    MAC, Siseido, Kanebo, Helena Rubinstein.
    5. Tre saker du inte kan vara utan?
    Kanebos Total Finish Puder(snabbt och snyggt).
    Kanebos Brush Type Concealer
    Guerlains Terracotta puder
    6. Drömjobb inom branchen?
    Att jobba fast på tex. TV, eller salong(är trött på allt flängande, släpande, obekväma arbetsställningar och alla oregelbundna tider. Eller kanske borde man börja undervisa?
    7. Arbetar du enbart med makeup som egen företagare frilans? Eller har du annat .
    Jag jobbar mer än heltid som makeup artist och stylist.(Men tjänar som en halvtids sjuksköterska typ )

• jazzkatten

cn1

Jag har egen firma sen drygt 10 år.
    Det har gått bra i perioder, men det har blivit hårdare konkurens de senaste åren. Det verkar som om folk i branchen har tappat lite respekten för yrket, många tror att man kan jobba gratis jämt. Kanske mycket för att många nya sminköser ställer upp gratis och det finns fler makeup artister på marknaden än nånsin. Men vi som jobbar med detta på heltid och har studielån, försäkringar, köper bra produkter, och kanske har lokal, har en familj att försörja, vi måste ju få lön för det jobb vi utför...precis som vilken yrkesman/kvinna som helst.
    Upp till kamp sminköser!!

Svar på tråden Hallå alla make up-artister...