• Lion

Har nån erfarenhet av NuvaRing?

flyttar upp, ifall det är fler som testat o vill berätta, för jag är hemskt nyfiken på att testa :)

• Lion

NYCsvensk -

Jag undrar om det är knöligt att sätta in den? Har läst att det inte spelar så stor roll exakt var den sitter när man väl fått in den...men funkar den på samma sätt som p-piller förhindrar graviditet?

Jag skulle bli orolig vid sex att ringen ska rubbas och att det ska kännas obehagligt, hur är det med det?
    Förstår bara inte hur den kan sitta på plats så länge överhuvudtaget?

Jag köper nu mina p-piller för ca 80 kr för 3 förpackningar, och NuvaRing skulle kosta ca 90 kr i månaden, alltså rätt mkt dyrare, men det kanske är värt det? Har inga problem med att komma ihåg att ta piller varje kväll, men det som verkar bra med NuvaRing är ju att man bara måste sätta in den en gång i månaden samt att den innehåller mindre hormoner.
    Är inte så kul att bli torr som du nämnde men det kanske kan fixas med extra glidmedel?, som jag förresten redan nu alltid använder.
    Tacksam för svar!

• Lion

Ska definitivt boka en tid hos min gynekolog och diskutera detta.
    Den svenska hemsidan för nuvaring är för övrigt www.nuvaring.nu

• Lion

Hanna h

Skriv gärna här och berätta hur det gått för dig efter en tid!

Men jag förstår fortfarande inte hur ringen inte kan märkas/vara störande under sex? Den ligger ju ändå där inne och eftersom vi ju bara är nån dm djupa ( ? ) så finns det ju inte så mycket mer plats över för den att samtidigt "gömma sig" på?...vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt men iallafall...och ringen är väl också ett par cm i diameter eller?
    Är det olika vilka ställningar man använder kanske?
    *confused* :)

• Lion

Nu har jag med testat NuvaRing! Har haft den första i tre dagar nu...men ännu inte haft sex med den...är lite orolig för hur det kommer vara...känns som ringen kommer sitta i vägen, som en spärr liksom..hur har ni andra upplevt det?
    Jag trodde ringen skulle vara mindre än den är, och det känns som jag inte kan få in den längre än ca 5-6 cm...men den känns ju inte alltså, så då vet jag att den sitter på plats, men som sagt undrar jag hur mycket jag kommer märka av den...
    Tacksam för svar!

• Lion

Snuttepuffan-
    Hur är det med din mens? Då jag använde p-piller så tog jag alltid sista pillret på en torsdag och mensen kom alltid på måndagen efter, men nu ska man ju ta ut ringen på samma veckodag man satte in den (för min del på en fredag), så kommer mensen bli förskjuten en dag? I foldern står det att mensen kommer ca 2-3 dagar efter man tagit ut den, så det kanske stämmer med måndag iallfall då?

• Lion

Just det, undrade också hur det är de dagar mellan man tagit ut ringen och fram till den dag man sätter i en ny, är man lika skyddad mot graviditet då också som med p-piller?

• Lion

Har använt ringen i 2 veckor nu och märker att jag fått en hel del mer flytningar än förr, någon som känner igen det? Jag måste gå på toa oftare då jag ofta känner mig kissnödig och det känns som det "rinner" lite nästan hela tiden vilket gör att jag känner mig så ofräsch!
    Vill ju inte använda trosskydd hela tiden för det är ju inte bra.
    Vad ska jag göra? Kommer det att gå över efter en tid?

• Lion

okej...jag ringde till barnmorskorna idag och frågade och den jag pratade med sa att man kan få mer flytningar av att man just har ett "främmande föremål" i slidan, och som den också inte är van vid. Hon sa att detta skulle vara helt normalt, och att flytningar bara är bra för att hålla slidan ren. Skulle bara höra om någon annan upplevt samma som jag i början och att det går över sen.
    Har inte haft särskilda problem med hormoner förr, har ätit p-piller innan i ca 6 år...och det ska ju vara mindre hormoner i NuvaRing, och jag tycker annars den funkar bra, just för att jag inte måste ta ett piller varje dag längre.
    Har dock haft mycket nedsatt sexlust en längre tid...skulle prova nu med ringen om det hjälper, men jag vet dock inte om det har o göra med hormonerna eller inte...

Svar på tråden Har nån erfarenhet av NuvaRing?