• Hanna h.

Har nån erfarenhet av NuvaRing?

Har varit och fått nuva ring utsktivet nu, och jag är så nyfiken! Kan knappt vänta tills jag får prova
    Hoppas bara inte jag blir besviken. Tycker inte om att stoppa i mig mer hormoner än nödvändigt, och är trött på att humöret påverkas av p-piller *håller tummar*

• Hanna h.

Arwen75

Jag har haft min i en vecka nu. Känner inte alls att den sitter där! Var ju lite orolig i början att den inte skulla sitta på plats (den sitter inte direkt så tajt som den ser ut att göra på teckningarna i den lilla boken man får med). Men, det har den gjort! Ända nackdelen är att vi inte tycker den funkar vid sex. Det blev samma resultat som när man ska kasta ringar runt en pinne i femkamp Å andra sidan tar man ju ut den på en halv sekund så det är ju bara att göra det när det är dags för "mys".
    Jag är mest nyfiken på hur det kommer funka vid "mensen". Återkommer och berättar då.

• Hanna h.

En anledning till att jag började med nuvaring var att jag inte ville sätta i mig massa onödiga hormoner... men kom på nu att mitt upp i alltsammans, så glömde jag bort att fråga hur stor skillnaden är! Så jag tog en liten titt i fass, och gisses vad förvånad jag blev!! Nuvaring utsöndrar ju två hormon, precis som sammansatta p-piller.
    Mina förra piller, trinovum, innehåller:
    Ett piller:
    första fasen: 500 mikrogram Noretisteron resp 35 mikrogram etinylestradiol
    andra fasen: 750 resp 35 mikrogram
    tredje: 1000 resp 35 mikrogram

Och nuvaring då?
    Jo, den utsöndrar 120 resp 15 mikrogram per dygn!

Rätta mig om jag har fel, allt finns att läsa på fass, är lite trött nu så jag kan ha fått det fel med prefixen

• Hanna h.

nano

jag tror humörförändringar står med på listan över biverkningar, precis som de andra biverkningarna som brukar kunna komma med p-piller (viktökning, huvudvärk, risk för blodpropp osv). Men hormondosen är ju inte lika stor, så jag skulle chansa på att risken därmed inte är lika stor. Mitt humör känns i alla fall inte lika påverkat nu.
    Min barnmorska blev alldeles till sig när jag sa att jag ville ha nuvaring, fick en tid dan därpå, brukar ju få vänta iaf 1-2 veckor annars. Men det är säkert olika!

• Hanna h.

Uppdatering!

Nu har jag haft min nuvaring i två veckor. Den känns inte alls, det är mycket smidigt. Har dessutom gått ner lite i vikt (inte så mkt alls, men iaf), samt att mina celluliter börjat försvinna (!!!). Jag hade alltid tyckt att det varit så konstigt, och funderat på om de varit hormoniella... och kanske, vi får väl se allt vad tiden går!

• Hanna h.

Lion

Slidan är inte så djup när man inte är upphetsad, så det är inte konstigt att man inte får in den så långt.

Svar på tråden Har nån erfarenhet av NuvaRing?