• Charlize

    "lite stryk får dom tåla"

    Jag har inte sett dokumentären, men efter vad som hänt en vån till mig och min man, blir jag lite irriterad på att man ofta "glömmer bort" de MÄN som faktiskt blir misshandlade... Det är minst lika hemskt tycker jag.
    Min kompis har vid flera tillfällen blivit misshandlad av sin flickvän, som lägligt nog är mycket större, tyngre och starkare än honom... Hon blir vanvettigt arg för ingenting, och fattar inte sedan att hon gjort fel, ber inte ens om förlåt. Och han har inte modet att lämna henne.
    Skulle vilja att ett program om misshandel i förhållanden ska belysa båda "varianterna".

  • Charlize

    Loka...
    Märka ord är ju kul... Särskilt här på BT...
    Jag skrev så för att jag menar att många tror att det inte händer, samt att en tjej inte kan puckla på en kille lika mycket som en killa kan slå sin tjej. Räcker det som förklaraing till mitt ordval.
    Sen tror jag att tjejer i vissa fall kan bli mer hysteriskt arga, och därmed farligare. Men det är ju individuellt.

    Något som också stör mig är hur vissa förutsätter att det automatiskt är tjejen som råkat illa ut. När polisen kom till min vän frågade de direkt tjejen om hon ville göra en anmälan...

  • Charlize

    Marian:
    Varför generalisera? Vad är det som säger att en kvinna inte kan vara planerad och strukturerad om hon misshandlar sin man? Vi är ju så beräknande i mycket annat vi gör. Kan tillägga att dina punkter som beskriver mäns våld mot kvinnor stämmer in precis på min väns flickvän. Men hon kanske är ett undantag då?
    "- Våldet är PLANERAT. Slagen riktar sig mot mjukdelar för att undvika synliga skador.
    - Våldet syftar till KONTROLL över kvinnan och hennes livsrum. Andra former av maktutövande förekommer. Kvinnan blir i regel känslomässigt beroende av sin misshandlande make för att våldet omväxlas med omsorg och tröst.
    - Mäns våld mot kvinnor är således både AVSIKTLIGT och FUNKTIONELLT, inte raseribrott."

    Och jag vet män som slagit just på grund av raseri, när liksom bägaren rinner över och de blir så arga att de ser svart.

    Highflyingadored:
    "att forsoka fora over fokus pa kvinnor som misshandlar ar annu en gang att forringa det som hander kvinnor"
    Tycker att du gör exakt samma sak åt andra hållet när du vill ha fokus enbart på kvinnomisshandel.
    Jag har aldrig sagt att det är mindre viktigt, eller varit ute efter att förringa det som händer kvinnor. Jag ville bara belysa utterligare en vinkel i det här problemet. Det är ju just det som gör att så få misshandlade män kommer fram för att folk inte vill tro att det finns. Men jag ska inte "förstöra" mer här nu...
    Jag hoppas också att hjälpen ska bli bättre för alla misshandlade, kvinnor OCH män.......... Tror dock inte att en hetsig diskussion här på BT Gör så stor skillnad....

Svar på tråden "lite stryk får dom tåla"