Berätta om bröllop ni varit på...
Efter min svägerskas bröllop finns det några saker som jag ska tänka på mitt eget.
1: Informera viktiga saker redan i inbjudan!
Festen hölls på en restaurang men ingen information om att det var restaurangpriser i baren hade gått fram till oss. resultatet var att vi inte hade med oss speciellt mycket pengar och när en öl kostar 68 kr/st blev det inte många vändor för oss i baren. Att det var presentöppning dagen efter, visste vi inte om. Vi hade rest 15 mil och sovit på hotell och jag hade "bara" med mig kläder lämpliga för bilåkning - inte att träffa okända vänner och bekanta till brudparet. Det gjorde att jag kände mig väldigt obekväm ska jag säga...
2: Träffa präst/vigselförättare innan bröllopet och se till att de vet lite hur du och din blivande är som personer.
Prästen hade aldrig träffat brudparet innan vigseln och det märktes tydligt. Istället för en vigsel som var riktad till brudparet, framförde prästen en svavelosande "synda" predikan. Inte kul för vare sig brudpar eller gäst att höra på! Nu kommer vi att gifta oss borgeligt så den här risken löper inte vi
3: Fotografering före vigsel och något alkoholfritt att dricka efter + "något" att stoppa i munnen.
Mellan vigsel och fest fotograferades brudparet. Under de två timmarna fanns ingenting att dricka eller äta för gästerna + att inga aktiviteter ordnats. På bröllopsdagen var det jätte mycket åska i luften så jag var på väg att svimma då det var så varmt och kvavt. Jag fick lösa problemet själv genom att gå och köpa en loka i restaurangbaren - kändes lite beige + att de två timmarna var fruktansvärt tråkiga att vänta + att man var vrålhungrig när man satte sig vid middagsbordet.
4: tänk till vid bordsplaceringen
Jag och min sambo fick sitta på var sin sida av lokalen, båda med personer som kände varandra men inte oss. Jag kände mig totalt ignorerad hela kvällen.
5: Lagom med alkohol under middagen.
Ofta får man höra skräckhistorier om bröllopsmiddagar som spårar ur p g a, för mycket alkohol men det finns de som dör redan innan de kommit igång eftersom att det serveras för lite alkohol till middagen. Dessutom känns det fånigt att sjunga snapsvisor och sedan skåla i vitt vin...
6: Transporter
Om man håller festen ute i skogen - se till att gästerna kan ta sig hem för en hyfsad slant. Hyr in bussar och låt gästen betala ett självkostnaspris om man inte vill bjuda även på detta. Annars kan man hamna i den situationen att halva brudföljet väljer att köra och festen blir väldigt avslagen.
7: Toastmaster, spex och lekar
Välj inte en toastmaster som är för imponerad av sin egen röst - det stjäl fokus från brudparet. Se till att de spex och lekar som vänner ska hålla är lämpade vid ett bröllop. Som exempel kan jag säga att jag ville sjunka genom jorden när det väldigt korrekta brudparet lekte skoleken och toastmastern "tvingade" dem att svara på frågor som "vem är bäst med munnen" "vem är bäst på att rida" Osv...