• Vitklädd i vinter

Smälta stearin?

Jag var inne på en blomsteraffär idag och såg att dom hade stjärnor av parafin (tror jag), men så tänkte jag att det kan ju inte vara så svårt att göra själv. Men jag tänkte att jag kunde använda stearin istället. Smälta gamla stumpar av stearinljus hälla i lite röd karamellfärg och sen tänkte jag använda mig av pepparkaksformar att hälla stearinet i med bakplåtspapper under. Vad tror ni? hur smälter man stearin bäst?

Nån med massa pysselkunskap borde det ju finnas här!!

• Svar på tråden Smälta stearin?
  • Anaurora

Man kan smälta ljusstumpar i en gammal konservburk i vattenbad. Glöm inte att klippa bort de sotiga vekarna först bara.

Hur får du det att hålla tätt mellan pepparkaksformen och pappret? Kanske finns det hjärtformade småkaksformar (du vet, ungefär som mazarinformar fast hårda) som du kan använda istället?

Om du smörjer lite vanlig matolja på formens insida lossar stearinet lättare sedan.

• Vitklädd i vinter

Jag vet inte har inte testat bara tänkt i huvet.

Jag får testa mig fram, men det var bra det där med konservburk.

Jag har en stjärnformad form av nått slag som jag kan testa med!

• Tant Pernilla

Använd alltid vattenbad, annars är risken att de börjar brinna och det är ju inte så kul med brinnande stearin.

Det är också bra att inte bara ha stearin utan även lite paraffin i blandningen om du ska gjuta ljus. Karamellfärg tror jag inte funkar, för det är vattenbaserat, men i hobbyaffärer finns det speciell ljusfärg att köpa och där har de vekar också, om du vill göra ljus och inte bara stjärnor.

• Vitklädd i vinter

Jag hade röda ljusstumpar hemma som jag nu håller på att smälta.

Det ska inte bli ljus utan stjärnor som jag ska använda till dekoration när jag ska göra egna julgrupper!

• Tant Pernilla

Okej, men "gjuta" dem gör du ju i alla fall... Ren stearin är bäst att stöpa ljus med. Ska man gjuta nåt är det bra att blanda lite paraffin, men det är det kanske i ljusstumparna redan...

Låter spännade!

• Vitklädd i vinter

Den första är klar! Den blev sådär :)lite bucklig o ojämn. Men jag tror att det kan bli bra om jag kan hitta en bättre form, den jag hade var lite för liten. Ska åka o handla senare då kanske jag kan hitta en bättre!

Jag använde mig av olja o det var jättebra!

Svar på tråden Smälta stearin?