• inte min tur än

    Dåligt minne

    Tänkte bara höra om det bara är min pojkvän som har otroligt dåligt minne eller om det är något som sitter på Y-kromosomen:)
    Man kan tala om en viktig grej och tycka att han är med på noterna, men 3 dagar senare har han ingen aning om att vi ens har pratat om saken...
    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Dåligt minne
  • Pa´s Heffaklumpan
    Inte med min nuvarande man men mitt x hade klara problem med "minnet". Ibland kunde jag bli helt galen när han såg ut som en fågelholk och hävdade att vi aldrig hade pratat om saken
  • Leone

    Min man verkar ha selektivt minne. Han kan glomma saker vi pratat om som jag tycker ar viktiga. Men han minns an idag registreringsnumret och modellen pa sin forsta bil, inkopt 1989... *suck*.

    Han kommer ihag olika saker mot for vad jag gor helt enkelt. Jag kan sta i affaren och minnas vad vi har i kylen eftersom jag "ser" kylskapet framfor mig - han har verkligen ingen aning (darfor har vi just nu typ 46 burkar tonfisk hemma, eftersom han alltid koper ett par extra, "kan vara bra att ha").

    Daremot minns han alltid min fodelsedag, var arsdag osv, det ar en bonus ;)

  • Ei saa peitää

    Jag kan själv glömma saker som min man sagt alldeles nyss men då beror det på att jag lyssnat med ett halvt öra och tänkt på annat samtidigt. Tror inte din kille har dåligt minne utan att han är okoncentrerad när han lyssnar på dig ibland. Så kanske han håller med dig fast han inte riktigt vet vad han svarat på så du tror att han lyssnat.

  • Lillstrumpan

    Jag känner igen detta precis. Vi brukar skratta åt det. När jag berättat något för andra gången låter han precis lika förvånad (eller hur han nu reagerar) nästa gång jag berättar. Suck...Det är nog inget att göra. Han har flera kompisar som är likadana.

    Det värsta var i somras, min fästman berättade en sak för sin kompis som svarade något i stil med "Jaha, det visste jag inte...". Dagen efter står han och pratar med samma kompis när jag kommer. Han berättar precis samma sak. Och kompisen låter lika förvånad!!!. Jag började asgarva och sa att det här pratade ni ju om igår. Båda såg lite smått generade ut...

  • 11 juni 2005

    Nej, min sambo har ypperligt minne. Är det någon i min omgivning somn har kasst minne så är det min syster. Bestämmer man lunch kommer hon konstant 15 min för sent - annat glömmer hn bort alldeles. Detta har blivit ett ganska stort problem faktiskt . -speciellt då hon själv lägger huvudet på sned och fnissar att hon är litte virrig - och tycker uppenbart att det är charmigt och kommer därför sannolikt aldrig att ändra på detta. Att vi andra går i taket och skäller ut henne efter noter rinner bara av. Jag ser inget charmigt alls i detta- bara nonchalant och respektlöst. I övrigt är vi goda vänner. Jag har frågat henne om hon vill vara tärna men har redan hunnit ångra detta flera gånger om - antagligen kommer hon för sent eller något. MEn så slog det mig - det är min pojkvän och jag som ficxar allt inför bröllopet - syrrans enda uppgift är att gå bakom mig in i kyrkan. Glömmer hon det är den enda hon skämmer ut - sig själv....

  • Zippolina

    Min man har ett suveränt minne, dvs. när det gäller div sportstatistik han kan rabbla de flesta resultaten från allsvenskans alla matcher i år, vet vem som vann VMguld de och det året - kort sagt en kalenderbitare av stora mått men när det kommer till "viktiga" saker som vi har pratar om så förvandlas hjärnan plötsligt till nå´t med teflon beläggning där allt bara rinner av
    Lite småcharmigt samtidigt som det ibland är rent frustrerande när man tar för givet att han noterat något viktigt man pratat om och sen är helt ovetande....

  • inte min tur än

    Leone
    Precis så där är min pojkvän också! Bilar kommer han igår allt om!

  • Sötnos2

    Min pojkvän kan också ha lite dåligt minne, speciellt om det är nåt man pratat om när han satt o spelade dataspel! Men han kan faktiskt förvåna en med att han kommer ihåg saker ibland också...sker för sällan dock

  • 11 juni 2005

    Fast om de konstant har så dåligt minne att de inte kommer ihåg någonting -känner inte Ni Er som deras förmyndare då? "Får" de kanske dåligt minne eftersom de "vet" att Ni tar hand om allt runtomkring - det enda de bhöver ha koll på ärtrivialiteter...Jag skulle känna mig som deras morsa istället för flickvän/fru etc....

  • Loka


    Min minns ALLT......som HAN anser vara viktigt att minnas . Små bagateller som hur det gick för Finland i hockey-vm 1985 och vilka som spelade och avgjorde matcher DET minns han, medans viktiga saker som MIN födelsedag kan hamna i kategorin oviktigt .
  • Loka

    Ska snabbt tillägga att han glömt min födelsedag EN gång....och jag är helt övertygad om att det aldrig mer kommer att inträffa .

  • 11 juni 2005

    Loka- en halvnelson senare och även han är övertygad om detta eller?

  • Norrbottensbrud

    Känner igen detta beteende i min sambo. Han är otroligt insatt i mkt och kan rabbla statistik, namn, platser och annat på kommando. Dock har jag upptäckt detta "dåliga minne" som han tycks lida av. Jag berättar ngt och han nickar och verka lyssna, men dagen efter när man återigen för ämnet på tal så är han helt övertygad om att han aldrig hört talas om detta. Intressant att det är så många som lider av dåligt minne.

  • plainol

    Hmm, nej nej. Min älskling har läskigt gott minne, speciellt om saker som hände tidigt i vårt förhållande, så det är jag som får skämmas. Vet inte hur många gånger som han har beskrivit i detalj hur han flörtade med mig och hur jag reagerade och jag bara står där och tänker va? kände vi varandra då?!

  • Zippolina

    Min kloka farfar brukar alltid hävda att det inte handlar om att ha bra minne eller inte utan snarare om vad man är intresserad av att komma ihåg

  • vixen not a tramp

    Zippolina
    Där tror jag verkligen att diu slagit huvudet på spiken!

    Ett bra exempel på det är två på mitt jobb som aldrig kommer ihåg att de tagit på sig att fixa en massa grejer...

    Och min darling som oxå kommer ihåg reg nummer och årsmodeller men aldrig kommer ihåg släktens födelsedagar och annat.

  • Norrbottensbrud

    Zippolina: Jag tror att din farfar har helt rätt...

  • inte min tur än

    Tänk om vi kvinnor också hade så pass selektivt minne och bara kom ihåg tex hur mkt kläderna på HM kostar?:)

Svar på tråden Dåligt minne