• Maria Magdalena

Hemligt lösenord

Min sambo e datanörd och civilingenjör i datasäkerhet. Vi har varsin dator och sitter mycket och ofta framför varsin burk.

Jag har inge lösenord på min dator och andra lösenord (exempelvis till min mail kan han, för jag har inget att dölja resonerar jag).

Han däremot har ett lösenord till sin dator som jag inte får veta. Jag har diskuterat det med honom att VARFÖR får inte jag veta det??!

Men han dillar om sin säkerhet..

Vad anser ni? Har jag som fästmö och ev bliv fru rätt till hans lösenord?

• Svar på tråden Hemligt lösenord
  • Ellte

Näe...jag anser inte att du har "rätt" till hans lösenord. Jag har inga direkta hemlisar i min dator men jag ogillar ändå känslan av att någon "rotar" i mina saker om jag inte vet om det. Om han ber att få låna datorn är det såklart inga problem...då vet jag ju ;) Av samma anledning lägger jag t.ex inte min dagbok på köksbordet ;)

• Secret

Vi har varandrass lösenord. Det bara blev så av praktiska anledningar. Men jag skulle inte kräva det. Jag anser att man har rätt att hålla vissa saker för sig själv och att man måste ha tillit för varandra. Och även om jag inte har stora hemligheter (kärleksaffär, hemligt uppdrag för Säpo eller att jag egentligen är en utomjordning)skulle jag blir arg om min sambo snokade överallt, skulle läsa mina brev och dagbok.

Din sambo är civilingenjör i datasäkerhet och jag tror inte att han gömmer något från dig. Hans vilja att ha lösenord skulle jag klassa som en "arbetskada" (en bra sådan)och inte som ett medel att dölja saker från dig. :)

• Laguna

Jag tycker inte man har rätt att kräva att få reda på lösenordet...(även om jag nog hade försökt hahaha..).

Om jag ska vara ärlig så reagerar jag på just att han "vägrar" ge dig det, det kan jag tycka är lite konstigt....
    Och som du skrev att han dillar om säkerhet. Säkerhet för vad? Du är ju ingen rysk spion utan hans flickvän...
    /Hanna

• K.C

Håller med Laguna!
    vi har varandras av enkelhet, men jag skulle tycka det var skumt om han inte ville ge det till mig. Men ATT DET FINNS tycker jag inte du ska oroa dig för. Som sagt arbetsskada. Eller så har han en överraskning på gång...

• Ei saa peitää

Om han tycker det är säkrare med lösenord så kan det väl inte vara hela världen om du får reda på det. Förstår inte varför sånt ska va hemligt för sin partner om man inte har nåt att dölja. Jag skulle helt klart bli misstänksam.

Ok att det är hemligt för andra men varför ska sånt va hemligt för sin partner. Tror han att du ska tala om det för hela världen?

• Forsfors

Min sambo har också lösenord på sin dator och jag brukar reta honom för det, för jag tycker att det är så töntigt att jag inte kan få veta hans (man blir ju lite nyfiken )... Han jobbar också med datorer och är helt paranoid när det gäller att någon kanske skulle hackra sig in på hans dator och sånt, och det är därför som han är så hemlig med lösenordet, för han byter så ofta och det ändå inte skulle vara någon idé att jag fick veta det och han vill inte att det på något sätt ska råka komma ut (precis som att jag skulle ringa runt till alla och berätta vad lösenordet är). tror att det är en form av yrkesskada, de kanske har känsliga datakoder på datan som de är livrädda ska läcka ut eller något anant teckniskt mumbojumbo...tycker att det är lite barnsligt, men min får i allafall ha sitt hemliga lösenord kvar för mig utan tjat eftersom det verkar så himla superjätteviktigt för honom.

fast man kanske själv skulle byta lösenord bara för att jäklas, han brukar använda min dator när hans ska skriva ut svartvitt och jag vill komma åt hans när jag ska skriva ut färg, men det går inte när han är borta pga lösenordet (som han vägrar att uppge per telefon också) medans han går in på min när som helst och skriver ut...haha, ska nog ta och busa lite med det här, om jag lyckas byta lösenord själv förstås

• Zippolina

Jag har aldrig ens funderat över vad min sambo har för lösenord till sin dator eller till hans mail konto. För mig är det en självklarhet att man får ha lite "privatliv" även om man är sambo och på väg att gifta sig.
    Jag har ingenting att dölja men skulle ändå inte uppskatta att han "rotade" runt i min mailpost t.ex

Å andra sidan så är jag bergsäker på att om jag skulle fråga så skulle han utan tvekan låta mig få tillgång till dessa lösenord

• Forsfors

Är det någon som vet hur man gör när man byter sitt lösenord? jag försökte nyss, men jag vet inte hur man gör så jag lyckades såklart inte...

• Laguna

forfors:
    Hahaha ja byt lösenord bara för att liksom .

Nä jag vet tyvärr inte hur man byter... Vi har inget lösenord alls..

/Hanna

• _koko_

Forsfors, vad har du för operativsystem? Prova trycka ctrl-alt-delete, och se om du får upp en ruta med olika val, bla byta lösenord. Det har jag i win xp pro iaf. Vet tyvärr inte hur det funkar i home edition...

Jag tycker fö inte heller att man har "rätt" att få veta sin partners lösenord, men reagerar också på att han vägrar ge ut det när du frågar... Tycker det är fånigt.

Både jag och sambon jobbar med IT, och har lösenord på våra datorer. Vi vet inte om varandras eftersom det inte behövs, men skulle någon fråga skulle den andre berätta.

Svar på tråden Hemligt lösenord