• Maria Magdalena

Hemligt lösenord

Min sambo e datanörd och civilingenjör i datasäkerhet. Vi har varsin dator och sitter mycket och ofta framför varsin burk.

Jag har inge lösenord på min dator och andra lösenord (exempelvis till min mail kan han, för jag har inget att dölja resonerar jag).

Han däremot har ett lösenord till sin dator som jag inte får veta. Jag har diskuterat det med honom att VARFÖR får inte jag veta det??!

Men han dillar om sin säkerhet..

Vad anser ni? Har jag som fästmö och ev bliv fru rätt till hans lösenord?

• Svar på tråden Hemligt lösenord
  • _koko_

Frango:
    "jag har ett system på hur dem ska se ut och så resonerar han också"

Hehe, hundens_namn1, hundens_namn2, hundens_namn3 osv, eller? ;) :D

• blivande fru J

min sambo är också extrem datanörd och han har ett hemligt lösenord till sin dator medan han kan mitt. Dock har han extremt mycket arbetsrelaterat i sin dator, och jag är okunnig på hans OS så han säger att det är skönt för honom att jag inte kan råka förstöra någon viktig källkod för att jag bara tror mig sätta igång nån nedladdning elelr dyl. Jag lyckas alltid förstöra nåt, så efetrsom jag inte kan lösenordet kan han inte skylla på mig om nåt är borta.. däremot är han inte hemlighetsfull med vad som finns i hans dator. jag litar stenhårt på honom och vet att det finns porr i min dator men inte hans tex :) jag stör mig inte på det, så länge man litar på varandra

• blivande fru J

min sambo är också extrem datanörd och han har ett hemligt lösenord till sin dator medan han kan mitt. Dock har han extremt mycket arbetsrelaterat i sin dator, och jag är okunnig på hans OS så han säger att det är skönt för honom att jag inte kan råka förstöra någon viktig källkod för att jag bara tror mig sätta igång nån nedladdning elelr dyl. Jag lyckas alltid förstöra nåt, så efetrsom jag inte kan lösenordet kan han inte skylla på mig om nåt är borta.. däremot är han inte hemlighetsfull med vad som finns i hans dator. jag litar stenhårt på honom och vet att det finns porr i min dator men inte hans tex :) jag stör mig inte på det, så länge man litar på varandra

• LatinoGirl

Min man håller på med datorer på jobbet sitt, och detta verkar helt urdumt

Om man är ihop/sambo/gift etc borde man kunna tala om för varann dessa obetydliga saker.
    men, skulle din bliv. man jobba på, FBI, CIA eller t ex åt Svenska Militären kan jag förstå, annars är detta löjli't.

Min man kan mina PW's(lösen) och jag kan hans, inte för att han har speciellt "hemliga" uppdrag, men ändå...

Det där med DigiCam:en, det bästa i detta fall borde vara att lägga bilderna på båda PC'na, som vi gör

dessutom...:
    "CivilIngenjör i DataSäkerhet"... betyder detta ett OperativSystem med namet Windows?
    Isåfall betyder ju inte säkerhet speciellt mycket... hehe, eftersom man med mycket enkla medel kan ta sej in på sådana datorer, oberoende av LösenOrdsLängd, variationer av tecken etc.

//LG

• Frango

lycklig?
    Nej inte riktigt så jag menade :)
    jag kan ju inte förklara heller då spricker ju mitt system ;)

• Forsfors

Jag litar på min sambo, och skulle det vara så att han hade porr på datorn så skulle jag inte bry mig om det heller. Det enda jag skulle vilja är att komma åt färgskrivaren när han inte är hemma, annars har jag noll intresse för vad som finns på hans dator, tror att det finns mer intressanta saker på min egen faktiskt

• Jema

Jag anser såhär:
    Har man inget att dölja så delar man gärna med sig av det man har.
    Finns ingen anledning till ha ett lösenord som sin sambo inte för veta om.

Annars så se till att skaffa ett eget lösenord, så får du se vad han tycker om det

Jema

• Forsfors

Lyckades nyss lura sambon att själv visa mig hur man gö genom att byta användarnamn och lösenord på gästanvändare, den som vi låter folk som sover över här och vill surfa lite på natten eller lyssna på musiike eller sånt använda när de loggar in...ska vänta lite emd att byta ut mitt eget lösenord, till nästa vecka kanske så att han inte anar någonting, och då ska jag byta gästlösen igen så att han inte kan komma in den vägen heller man känner sig nästan som när man tjyvringde på gammelmormors dörr när man var liten...lite hemilga Arne feeling (han från trazan och barnarne)

• Henax

Jag tycker absolut inte att man har någon självklar rätt till sin partneras lösenord. Vill han/hon dela med sig av det så FINE! Men det är knappast någon "rättighet"! Bara för att man inte nödvändigtvis vill _dela_ allt så behöver det ju inte betyda att man har nåt att dölja?!
    Om man dessutom, som TS fall, jobbar med datasäkerhet så tycker jag det är fullkomligt naturligt att han använder sig av lösenord!

• Forsfors

men vad stacfel och hopblandade bokstäver jag skrivit i mitt inläggovan, hoppas att alla förstår ändå...

Svar på tråden Hemligt lösenord