• Piekny

    Bra eller dåligt?

    Igår så pratade jag och min man mycket om vårt förflutna... Jag berättade mer om tidigare förhållande, liksom han. Det gjorde lite ont när han berättade att han älskat sin förra tjej väldigt mycket, och att hon var så vacker osv. Men han lämnade henne för mig. Även idag så känns det lite, även om jag vet att han älskar mig. Jag är orolig för att han ska sluta älska mig, att han nån gång lämnar mig. Är det bra att tala om tidigare förhållanden med sin partner? Är det egentligen nödvändigt att partnern känner till ens förflutna? Jag börjar undra om vi gjort fel som diskuterade det igår...

  • Svar på tråden Bra eller dåligt?
  • Nyfiken gul , nu fru

    jo men även om hans ex var vacker så får man inte ett förhållande att fungera pga ett snyggt utseende..

    Be honom berätta om hennes dåliga sidor o varför det tog slut så kanske du blir lite lugnare..

    Jag har själv ett ex som jag har god kontakt med och älskar av hela mitt hjärta.. Men det är min sambo jag valt att leva med o tänker gifta mig med..
    Jag vet att mitt ex o jag inte kunnat få den ljusa framtid jag nu får med sambon.. Vi hade fått en eländig framtid..

    Men jag älskar fortfarande hans egenskaper...

  • K.C

    mina erfarenheter säger att det gamla är bäst om man låter det vara. man kan inte få veta allt och det är så lätt att man får jobbiga tankar och missförstår. Det är ju dig ahn har valt, liksom... försök att släppa om du kan. lev nu, med honom.

  • Piekny

    Han var "tvungen" att göra slut med henne för sin familjs säkerhet. Hennes pappa var kriminell och det var möjligt att han kunde mördat min mans bröder om han fått höra talas om deras relation... Så därför var det ett mycket farligt förhållande, men anledningen till att det tog helt slut var att han träffade mig. Om han inte gjort det hade det iofs antagligen tagit slut ändå. Men han sa att kanske han hade varit gift med henne om han inte träffat mig... Jag vet inte, kanske det är mitt dåliga självförtroende som spökar, men känner mig på nåt sätt lite sårad... Jag funderar på om det verkligen är bra att vi berättar sånt för varandra. Han sa iaf att han är tacksam att jag berättat en del av mitt förflutna för honom, och att jag gjorde det från början. Han har alltid gillat att jag inte hållit undan nåt och att jag talat sanning. Men själv har han inte gjort det helt, från början sa han att han varit tillsammans med en tjej, men hon var inte så snygg och han älskade inte henne så mycket. Han fick det att framstå annorlunda, men nu berättar han att han ljög för att inte såra mig, eller av oro för hur jag skulle bemöta det. Så jag kan inte hjälpa att jag får lite funderingar över om han kan ha ljugit över mer och om han kommer att ljuga igen...

  • Piekny

    Kanske det är mycket individuellt om det är bra att tala om det förflutna eller ej. Nu när vi har gjort det så går det ju inte att få ogjort heller. Jag blir fundersam ibland, och vet inte riktigt om han skojar eller talar sanning så därför frågar jag honom om sånt.

  • K.C

    usch vad jobbigt... har haft samma upplevelse.. men du, jag tror det kan bero på vilket humör han är på när han berättar - så är man ju själv också. Men jag fattar att du blir lite fundersam. försök att släppa dåtiden - för mig har det sabbat mycket tidigare och det finns ju eg. ingen anledning att veta saker heller tycker jag...
    ta upp själva grejen med honom om du vill - fråga varför hon verkade så olika när han berättade.

  • Piekny

    Nej sanningen är den att det förflutna inte spelar nån vidare roll, det är ju nu vi lever och det i framtiden vi ska leva tillsammans! Men man blir naturligtvis nyfiken också... Jag har känt på mig att han undanhållit nåt, och därför har jag frågat. Just nu känns det svårt att släppa det, men i framtiden kan jag väl förhoppningsvis det. Men det är en fråga som nöter sig fast och det är: Tänk om han lämnar mig, som han lämnade henne? Kan man ju aldrig veta såklart! Bara svårt att släppa den funderingen.

  • K.C

    jag vet PRECIS vad som händer i ditt huvud. Det börjar med lite lite oro, men mest nyfikenhet - åtminstone kanske man lurar sig själv att det är så.. och så får man svar som inte är somd e man vill ha och man blir skitorolig... fler frågor för att rädda situationen, men aj aj, det är kört... svartsjukan visar sitt fula tryne, killen kan inte fixa situationen och man känner sig inte säker på nånting... Försök prata med honom om den här tanken kring det han sagt och hru olika det verkar. förklara att du är rädd att han gör likadant mor dig och se om han kan beskriva en skillnad mellan situationerna... Gräv inte mer sen... Lycka till, jag vet precis hur det känns... usch, döda det nu.

  • Tant Pernilla

    Jag tror att man inte ska prata för mycket om sitt förflutna. Det finns ingen riktigt bra anledning till det, om det inte är så att man har väldigt svåra upplevelser med sig från ett tidigare förhållande. Men att tala om hur man kände för ett ex... Nä, det är inte viktigt när man är i en ny relation.

    Jag har berättat så pass mycket att min man vet vad några av mina ex heter och så. Jag känner och umgås med hans senaste ex och vet att han tycker mycket om henne fortfarande, men inte på det sättet som man älskar sin partner. Det får stanna därvid. Mer än så är inte viktigt. Tänk framåt i stället för bakåt - och vilka än anledningarna var till att man inte är tillsammans med sitt ex längre, så spelar de ju mindre roll, eftersom man ju inte är tillsammans med den personen längre...!

    Sorry, det blev långt.

Svar på tråden Bra eller dåligt?