Arbetslöshet
Hej!
Måste bara få skriva av mig, och hoppas på att få höra några reflektioner från er....
Normalt sett har jag och min pojkvän det verkligen kanon tillsammans, och pratar om att vi vill gifta oss framöver och hur bra vårat förhållande känns, men det finns en sak som ibland dyker upp, och det är hans oförmåga att ta hand om sig själv.
Han är arbetslös sedan ett halvår, och är nu vad jag anser väldigt inaktiv. Oftast när jag kommer hem efter jobbet ligger han på soffan och antingen softar eller säger att han mår illa. Han har då inte heller tagit sig utomhus under dagen alls, eller ätit ordentligt.
Jag förstår honom att det är tufft att vara arbetslös och att han inte mår helt bra, men jag vill se att han bjuder till och åtminstone tar sig ut varje dag och får lite dagsljus. Se att han tar hand om sig själv åtminstone. I dagsläget känns det som att jag både ska jobba och ta hand om oss båda, vilket gör mig enormt stressad och pressad. Det förvärrar dessutom situationen att han när han inte mår bra är väldigt intolerant mot att jag kan vara trött eller sjuk också. Känns som att jag ska vara ett klockverk som alltid fungerar. Han har även själv hållit med om att han inte är rättvis i detta....
Märker att jag eftersom jag ju också upplever att jag blir orättvist behandlad ställer allt högre krav på honom, dvs rimliga men hårdare krav dock, men blir allt argare för varje gång han "misslyckas", samtidigt som jag mår dåligt av att bråka med den personen jag älskar mest. Samtidigt förstår jag ATT jag gör det eftersom jag ju också är människa och min hälsa också vacklat den senaste perioden. Känner mig faktiskt ibland som en dubbelarbetande mamma med 1 barn, eftersom det känns som att det jag inte säger åt honom att göra gör han inte, och då handlar det även oftast om positiva saker som går ut på att han tar hand om sin hälsa och tex tar promenader i solen på dagen. Känner också att jag snart inte har någon ork kvar att ta hand om mig själv och MIN hälsa, eftersom jag "tvingas" lägga så mycket ork och fokus på att försöka få honom att må bättre och ta hand om allt löpande i och utanför hemmet.
Funderar nu på hur jag/vi ska komma ur det här ekorrhjuilet där jag tar ansvar för honom OCH mig OCH mat etc, för jag orkar inte det länge till, Ser det som ett allvarligt tecken att min hälsa försämrats betydligt det senaste halvåret. Samtidigt vet jag itne hur det ska gå till för om jag släpper ansvaret, blir det ju ingen mat, och han ligger på soffan och mår dåligt bara.... Jag tycker att jag på alla tänkbara sätt försökt få honom att aktivera sig och ta tag i saker, inspirera, men även roliga saker har ett motstånd. Finns det någon här som har erfarenhet av detta som förmodligen är relaterat till hans arbetslöshet?
/Ella