• Chanel

    Mellanblödningar?

    Jag har ätit exlutena minipiller nu i ca 6 månader...har hela tiden haft "mellanblödningar", ibörjan hade jag blödningar var ca 12:e dag...nu är det varannan vecka...
    Det känns som att jag har mens 2 ggr/månad...är detta normalt??? nån som har haft liknande problem? kanske försvinner med tiden..vet inte..tacksam för svar...

  • Svar på tråden Mellanblödningar?
  • The Angel

    Jag har haft mellanblödningar sen 10 år tillbaka. Har mens i ca fem dagar sen går det ca 2 v (vid ägglossning) då får jag blödningar i ca fem dagar (tunnare och vattnigare). Sen efter 2 v så får jag riktig mens igen. Ibland kommer mellanblödningen ca en vecka innan riktig mens så jag blöder alltså två veckor i ett sträck :(

    Varit på gyn och de hittade inga fel på mig utan han förklarade med att jag har känslig slemhinnor så vid ägglossning så blöder jag. En annan barnmorska har sagt att jag kan ha obalans med hormoner och att det ev kan rätta till sig vid graviditet (har inga barn)

    Började äta p-piller i samma veva som dessa mellanblödningar började och jag vet inte om det var det som utlöste det hela.
    Jobbigt är det iallafall... Har inte ont eller så men när man har ett fast förhållande är det jobbigt att inte kunna ha sex två veckor/månad. Vägrar att ha samlag vid blödningar.

    Jag kan ge dig rådet att uppsöka gynekolog för att få en riktig undersökning. På mig gjorde de även ultraljud av äggstockarna. Det är bäst att kolla upp för då slipper man oroa sig.

    Lycka till och hör gärna av dig igen.

    Gott nytt år!

    /Felicia

  • Moster S

    jag har haft mellanblödningar i ett par år, sedan drygt ett år tillbaka varje dag. De började när jag började med exlutena och det är en vanlig biverkning, har jag försått det som. En del blir av med blödningar helt, andra fortsätter det som vanligt för. För att bli kvitt problemet bytte jag först piller till cerazette. Då fick jag mellanblödningar varje dag... För att försöka få bort det började jag med p-sprutam vilket förbättrade det till enbörjan, men sedan fick jag blödningar varje dag igen. Nu har jag slutat helt, det känns som om kroppen behöver "vila upp sig" från hormoner och främmande ämnen .
    Kort sagt, det kan försvinna med tidne, men det kan också rulla på så som det gör nu. Hoppas det ordnar sig!

  • Ei saa peitää

    Mina första p-piller jag hade Trinovum fick jag mellanblödningar och ont i brösten av så jag bytte till Desolett och de funkade perfekt från första dagen. Mensen kommer numera som en klocka en gång i månaden. Jag tycker du ska prova att byta sort för det kan vara så att de piller du tar nu är för svaga för din kropp.

  • The Angel

    Jag började med Desolett och det var i den vevan jag började få mellanblödningar. Det är nog olika för alla...

  • Chanel

    tack, känns lite lugnande...hm, får väl börja fundera på om jag ska byta kanske...men jag har ju bara använt dom i 6 månader...det kanske fixar till sig...

  • snuttepuffan

    NuvaRing anses ge en bättre blödningskontroll. Konstanta hormonnivåer istället för periodiska. Ett tips ifall p-piller känns som ett vettigt preventivmedel (ur hormonell synpunkt).

  • Heroine

    Jag hade mer problem med mellanblödningar i början. Jag har ätit Exlutena i ca 3 år och det går i perioder hur mkt jag märker av dem. Ibland hoppar mensen och ibland är allt helt enligt schema. Det är tydligen väldigt individuellt hur mkt mensen påverkas, som ngn nämnde innan så blir ju vissa av med den helt. Det enda jag kan intyga är att det inte behöver vara lika hela tiden för en person. Som sagt har det varierat för mig och nu har jag inte haft problem med mellanblödningar på ett bra tag, däremot kan jag inte lita på att mensen kommer en viss dag.

  • abnocto

    Jag känner igen mig i Chanel. Har ätit exlutena i tre månader och har blödningar ca vart 14:dag, som tur är inte i floder Till mig sa man att det kan ta ett år innan det stabilerar sig och vill man inte vänta så får man byta. Jag tänker kämpa på ett tag till, suck. Det är ju som sagt ganska svaga piller. Alternativet är att karln får knipsa av sin ledare....

  • Chanel

    -> abnocto
    Ja, det är himla jobbigt...men man känner sig lite lugnare när man hör att andra också har likadant...jag är ganska hypokondrisk :) får väl hoppas att det försvinner snart...tänker nog också kämpa på ett tag till...

  • AnnLee

    Själv har jag ätit exlutena minipiller i 18 månader. Under första året fick jag ingen mens och inga blödningar överhuvudtaget. I somras fick jag jätteont i magen och blödde, dock inte som en vanlig mens. Ringde en barnmorska som sa att det kunde förekomma. Sedan ingenting förrän i december då jag blödde i två veckor. Väntar med spänning vad som ska hända nu. Barnmorskan visste inte heller men det var tydligen inte farligt.
    Du kan ju ringa en barnmorska så kanske du inte behöver oroa dig i onödan.

  • Chanel

    Sen är det också så att jag på sistone har börjat blöda näsblod lite då och då...inte så att det kommer jättemkt blod eller så men ändå...när jag fick mina minipiller utskrivna sa dom att man fick torra slemhinnor...kan näsblodet bero på det?? ngn som har upplevt samma sak??

  • Heroine

    Chanel: Känner igen det. Visste faktiskt inte att det kunde bero på minipillren...där ser man.

  • Chanel

    ->Heroine Aha..skönt å höra att nån känner igen det..jag tycker att det är så jäkla läskigt att blöda näsblod så jag blir helt skakis...men har kommit på att det måste nog bero på minipillren...förrut blödde jag aldrig näsblod..

  • Heroine

    Chanel: Jag blöder visserligen inga mängder, men visst är det otrevligt ändå. Det är först på sistone jag märkt av det. Biverkningarna verkar komma och gå.

  • Chanel

    nej, blöder inte heller så mkt..men som sagt det är lite läskigt...jobbigt med såna biverkningar..

Svar på tråden Mellanblödningar?